både vi och grannen är hyfsat nyinflyttade. De för 1 år sedan och vi för 2 år sedan. Grannen har planer på att justera sin infart och bygga garage. Det innebär dock att det skulle vara bra att låna vårt hörn på tomten för att enklare vända med bilen.

Vi nyttjar inte tomtdelen och ser nog inte den som så värst viktigt. Just nu iaf.

Hur ska vi tänka? Vi har själva pratat om att kanske bygga en attefallare men har inte ekonomi till det. Något som i ett sånt fall skulle vara bra är att sätta den närmare deras tomt än 4,5m


Kan man göra något bindande avtal att de får ”låna” marken mot att vi får bygga 1m från tomtgräns där vi inte stör deras sikt (en preciserad sträcka på vår tomt)? De har en skafttomt så det är ev bygge längst med deras väg. Hur skulle en fair deal se ut? Känns tokigt. Ett byggt hus är ju byggt. Lån av hörn på tomt.. om vi båda flyttar och nya flyttar in. Kan de häva lånet av hörnet el blir det ett servitut?

Sidofakta: Vi har ca 1000kvm tomt och grannen 1200kvm. Inga jättestora tomter. Hur stort lånet av vårt hörn på tomten är är inte klarlagt. Jag uppskattar det till 5kvm.
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Fairlane
Du kan nog inte skriva ett avtal där ni får deras tillstånd att bygga ett opreciserat Attefallshus vid ett senare tillfälle. Det ska vara tydligt i avtalet vad de godkänner, med ritning etc. Det finns några trådar där folk känner sig lurade av grannen som dragit tillbaks till godkännande t.ex. och det finns trådar där godkännandet är för luddigt då det inte håller.

Vad gäller marken de vill nyttja så är det svårt att ge något konkret råd tycker jag. Det är rätt personligt, men tänk på att ni kanske bor kvar om 20 år, medan grannen har flyttat och även den nya grannen i några led och alla kanske inte hanterar det så bra som den första grannen gjorde.

Det finns inte möjlighet för grannen att backa in, alternativt ändra sin plan med någon meter eller två så de lättare kan hantera manöver på egen tomt? Det skulle jag tycka är bättre, men det är min personliga åsikt, andra tänker såklart lika eller annorlunda.
 
  • Gilla
redep och 7 till
  • Laddar…
Låt grannen använda ytan tills vidare men skriv inget bindande avtal. Så skulle jag gjort.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 8 till
  • Laddar…
Personligen hade jag varit positiv till att grannen lånar en del av min tomt under en begränsad tid, t.ex om de ska bygga / fixa nåt. Men jag hade inte lånat ut 5m2 på obestämd tid.
Kan nog tycka att med 1200m2 så borde grannen kunna lösa det på nåt vis.
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
Jag tror de skulle vilja vara överens om något för att våga göra sitt garagebygget. Att tillfälligt låna ett hörn av grannen och riskera att bli av med det och sen stå där med en svår infart är nog inte kul.

Jag tror vi är, med dagens enklare tillåtna byggnation på 30kvm, är hyfsat med vad vi skulle vilja bygga. Vi kommer aldrig vara intresserade att bygga nåt som avviker från stuket vi har på huset. Så vi skulle kunna precisera. Men kan man få till ett bindande ok från grannen? Jag har läst trådarna om grannar som ändrat sig…

Låna 10kvm i 10 år sen ändra sig när grannen vill bygga och lämna tillbaka kvmetrarna. 😀
 
K Klass0n skrev:
Personligen hade jag varit positiv till att grannen lånar en del av min tomt under en begränsad tid, t.ex om de ska bygga / fixa nåt. Men jag hade inte lånat ut 5m2 på obestämd tid.
Kan nog tycka att med 1200m2 så borde grannen kunna lösa det på nåt vis.
Ja, det är ju en tanke som går i huvudet. Men samtidigt så är mycket av grannens yta på annan plats där de inte kan få in ett garage. De kommer in på sin tomt i ena hörnet via en skaftväg.
 
Jag är en sån som gillar rättvisa lägen, glada grannar och pragmatiska lösningar.

Vi fick i veckan höra att vi är femstjärniga grannar av en annan granne som har bott här i 10 år. Sånt är ju kul att höra.

Men vi måste inte ha 5 stjärnor av alla grannar.
 
  • Gilla
  • Haha
Kim84 och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Låt grannen använda ytan tills vidare men skriv inget bindande avtal. Så skulle jag gjort.
Jag hade nog gjort så med. Skulle sedan grannen motsätta sig en placering av attefallaren nära tomtgräns när TS väl vill bygga så kan ju TS enkelt bara be grannen att använda sin egen tomt istället för bilen.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
@
Z Zeke_Varg skrev:
både vi och grannen är hyfsat nyinflyttade. De för 1 år sedan och vi för 2 år sedan. Grannen har planer på att justera sin infart och bygga garage. Det innebär dock att det skulle vara bra att låna vårt hörn på tomten för att enklare vända med bilen.

Vi nyttjar inte tomtdelen och ser nog inte den som så värst viktigt. Just nu iaf.

Hur ska vi tänka? Vi har själva pratat om att kanske bygga en attefallare men har inte ekonomi till det. Något som i ett sånt fall skulle vara bra är att sätta den närmare deras tomt än 4,5m


Kan man göra något bindande avtal att de får ”låna” marken mot att vi får bygga 1m från tomtgräns där vi inte stör deras sikt (en preciserad sträcka på vår tomt)? De har en skafttomt så det är ev bygge längst med deras väg. Hur skulle en fair deal se ut? Känns tokigt. Ett byggt hus är ju byggt. Lån av hörn på tomt.. om vi båda flyttar och nya flyttar in. Kan de häva lånet av hörnet el blir det ett servitut?

Sidofakta: Vi har ca 1000kvm tomt och grannen 1200kvm. Inga jättestora tomter. Hur stort lånet av vårt hörn på tomten är är inte klarlagt. Jag uppskattar det till 5kvm.
Verkar idiotiskt att bygga något som innebär att man måste låna tomten av er. Vad händer om ni säljer och köparna inte alls vill "låna ut" något av sin tomt?
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Verkar idiotiskt att bygga något som innebär att man måste låna tomten av er. Vad händer om ni säljer och köparna inte alls vill "låna ut" något av sin tomt?
Först blir det dålig stämning. Sen tror jag snabbt vi får en ny tråd här om grannsämja. Förmodligen med mycket begränsad info och bara ena sidan av myntet.
 
  • Haha
  • Gilla
Hep och 11 till
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Ja, det är ju en tanke som går i huvudet. Men samtidigt så är mycket av grannens yta på annan plats där de inte kan få in ett garage. De kommer in på sin tomt i ena hörnet via en skaftväg.
Hmm..

Utan karta så är det svårt att göra annat än killgissa och köra på magkänsla.
Nu handlar ju inte heller tråden om alt. placeringar på grannens garage så jag ska försöka hålla mig till saken!

Vara en god granne kan man vara på olika sätt, låna ut verktyg, vara trevlig komma förbi med en öl och hjälpa till ibland. Så försöker jag göra och vi har väldigt goda relationer med våra grannar.

Jag kan inte hjälpa det, men jag ser mer potentiella problem av att låna ut en bit tomt än att inte göra det.
Vad kommer nästa ägare av huset att tycka? Den dagen ni inte längre vill låna ut tomtbiten och grannen står där med ett (ev) obrukbar garage, vad händer då?

Är den markbiten så livsviktig så sälj den då! Då slipper ni ju fundera på vad som kan och inte kan hända.
 
  • Gilla
FSvensson och 3 till
  • Laddar…
D
Z Zeke_Varg skrev:
både vi och grannen är hyfsat nyinflyttade. De för 1 år sedan och vi för 2 år sedan. Grannen har planer på att justera sin infart och bygga garage. Det innebär dock att det skulle vara bra att låna vårt hörn på tomten för att enklare vända med bilen.

Vi nyttjar inte tomtdelen och ser nog inte den som så värst viktigt. Just nu iaf.

Hur ska vi tänka? Vi har själva pratat om att kanske bygga en attefallare men har inte ekonomi till det. Något som i ett sånt fall skulle vara bra är att sätta den närmare deras tomt än 4,5m


Kan man göra något bindande avtal att de får ”låna” marken mot att vi får bygga 1m från tomtgräns där vi inte stör deras sikt (en preciserad sträcka på vår tomt)? De har en skafttomt så det är ev bygge längst med deras väg. Hur skulle en fair deal se ut? Känns tokigt. Ett byggt hus är ju byggt. Lån av hörn på tomt.. om vi båda flyttar och nya flyttar in. Kan de häva lånet av hörnet el blir det ett servitut?

Sidofakta: Vi har ca 1000kvm tomt och grannen 1200kvm. Inga jättestora tomter. Hur stort lånet av vårt hörn på tomten är är inte klarlagt. Jag uppskattar det till 5kvm.
Antingen inget avtal alls eller ett avtal som löper ut relativt snart, t.ex precis i anslutning till att ni vill börja bygga.

Personligen hade jag gått på att upprätta ett avtal men som bara gäller en korttidsperiod.

Sista alternativet är väl att sälja markdelen, men det kostar massa administrativa avgifter från lantmäteriet bland annat.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
J
Är det ett alternativ att vägen från grannen förlängs på andra sidan av anslutande väg? Tex med "mötesficka" eller 1m extra vägstump? Enkel ritning med två svarta linjer, ett par otydliga ord, och små gröna samt röda streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Med risk för att jag kommer landa en livsåskådning än ett gott råd; allt här i livet behöver i förhandlas. Vissa saker ger man upp för att vara snäll eller för att man inte påverkas. Marktsnutten och attefallaren har ju egentligen inget med varandra att göra förutom att det är samma personer inblandade.

Om en person i min närhet har en större uppsida än min nersida så brukar jag gladeligen dela med mig. Om det nu är tid, pengar eller något annat. Det kommer tillbaka i det långa loppet. 😀
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nej och åter nej. Bind inte upp dig vid löften eller avtal.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.