Hej!
Vi ska bygga till vårt hus och då huset ligger mot en slänt åt det hållet vi bygger så kommer vi bygga en källare under med takhöjd 2 m. I källaren (ca 19 kvm) önskar vi ha matkällare, förråd och gästsovrum/hobbyrum. Vi vrider och vänder på rumsfördelningen och tänker att det här kan vara bra att fråga om tankar kring fördelar/nackdelar med olika fördelningar. Har två skisser kring unge,för hur vi tänkt. Var är det lämpligast att lägga matkällaren? Mer centrerat eller ut mot norra väggen? Fördelar nackdelar?
 
  • Planritning, flera rum, rumsstorlekar angivna, kompassriktningar, befinlig krypgrund anmärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning med mått: förråd, entré, extra rum, matkällare. Ytor i kvadratmeter, längd i centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att du postade samma bild två gånger.
Förutom frågan om planlösningen så tycker jag du ska försöka få mer takhöjd än 2 m. I matkällaren kanske det räcker men i ett gästrum är det lågt i tak. Jag skulle slå huvudet i taket i en plafondlampa där. Hör det att sänka golvet 10 till 20 cm i tillbyggnaden?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
En matkällare bör nog ha mycket yttervägg mot jord och då helst mot norr så att dess temperatur hålls nere sommartid. Den bör också ha en reglerbar friskluftsventil för att hålla nere temperaturen under höst/vår.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
H
Det var småa rum. Svårt att göra något bra inredning av så små rum.
 
BirgitS
Rubberfrog Rubberfrog skrev:
Har två skisser kring unge,för hur vi tänkt.
Hur ser den andra ut, @Rubberfrog ?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur ser den andra ut, @Rubberfrog ?
BirgitS BirgitS skrev:
Hur ser den andra ut, @Rubberfrog ?
 
  • Schematisk ritning av rumsuppdelning med måttangivelser: entré, matförvaring, förråd och extrarum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är den bild vi lutar åt baserad på tidigare råd :)
 
H H-Thomasson skrev:
Det var småa rum. Svårt att göra något bra inredning av så små rum.
Ja, det är inte väldigt mycket plats. Osäker på hur stor matförvaringen bör vara. Svårt när en bara har en bild att utgå ifrån tycker jag innan det ses live. Därför tänker ja att det är fint att fråga er som har erfarenhet. Här är vår tänkta fördelning.
 
  • Arkitektritning av en planlösning med ingång, matförråd, förråd och ett extra rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Den matkällare jag växte upp med var nog mindre än 1 kvm. Dörren var mitt på långsidan så rakt framför dörren hade man typ 60 cm djupt tomt utrymme och på vardera sidan var det hyllor typ 50 cm djupa. Så kanske 60 cm x 150 cm.

Men hur mycket man behöver beror ju på hur mycket man läggar in, kokar saft och sylt etc.

Hur bred är matkällaren som är 4.8 kvm. Man vill ju ha både rätt djupa hyllor och plats att gå framför dem.
 
  • Gilla
Rubberfrog
  • Laddar…
B
Är inte frågan hur stor matkällare man ska ha ungefär samma som att fråga hur stort garage man ska ha?

Jag tänker att behovet varierar mycket. Är det en liten potatisskörd som ska förvaras, eller är det ett hushåll som strävar efter att vara självförsörjande på det mesta?

När jag kikar på jordkällare, så verkar de ofta finnas mellan 4 och 8 kvadrat.

(Men jag hade nog bara gjort en "matskrubb" på <2 kvadrat, och satsat på större ytor för t.ex. verktygsförvaring, plats för snickerier eller andra aktiviteter. Vi har för övrigt ca 1.95 i takhöjd, och det funkar ok för mig som är 1.8m, men hade jag byggt från början hade jag satsat på högte takhöjd ).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den matkällare jag växte upp med var nog mindre än 1 kvm. Dörren var mitt på långsidan så rakt framför dörren hade man typ 60 cm djupt tomt utrymme och på vardera sidan var det hyllor typ 50 cm djupa. Så kanske 60 cm x 150 cm.

Men hur mycket man behöver beror ju på hur mycket man läggar in, kokar saft och sylt etc.

Hur bred är matkällaren som är 4.8 kvm. Man vill ju ha både rätt djupa hyllor och plats att gå framför dem.
Matkällaren är tänkt att vara 150 cm bred. Tänkte 30 cm hyllor på vardera sida och sedan djupare på väggen längst in.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.