Hej,

Vi har fått installera en ny kamin Schiedel med tilluftsskorsten. Jag har hittills eldat 3 gånger och har märkt att förbränningen har blivit sämre allteftersom. Jag försöker elda enligt alla konstens regler (eldar top-down) men ändå får för mycket sot på stenen i kaminen (inte så mycket på själva glaset). Jag försöker komma tillrätta med detta och söker därför er eldningsexpertis 🙂

1- Jag har kontrollerat vedens fukthalt, den är hur torr som helst, till och med under 6%! så det är nog inte problemet.
2- Kan jag ha dålig drag i och med lösningen med tilluftsskorsten? det är enplanshus från 2004 (frånluftsvärmepump) med totalhöjd på skorstenen på 5 m.
3- Jag börjar med att ha båda primär och sekundärluften öppna. börjar jag strypa efter att kaminen blivit helt värmt (nästan het) så upplever jag att det blir ännu mer sot. Sekundärluften verkar fungera annars hade jag fått mer sot på glaset också. Men även när jag har båda primär och sekundärluften öppen när den blivit het så försvinner inte all sot. Tyder på att jag får får lite luft till kaminen? samtidigt upplever jag att lågorna är kraftiga och nästan våldsamma...
4- Första gången blev inte så mycket sot men det har blivit sämre och sämre med fler eldningar.
5- Lägger jag för mycket ved i? 1-2 25cm klabbar kan inte vara för mycket, eller...

Är orolig för att på sikt får för mycket sot i skorstenen och skorstensbrand som resultat.
 
  • Rostig metall och wellpapp, mörk, texturerad yta, industriell känsla, detaljnärbild, åldrad, sliten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
xinc
  • Laddar…
Ser inte ut att vara mycket sot, är ju nästan rent.
Mycket sot är en luddig och helsvart yta.
Att tända, uppifrån-ned, kan vara rätt men jag försöker få det brinna med "fina" lågor så snabbt som möjligt. Anpassar då efter ved och tändmaterial som finns, så du får prova dig fram vad som gör att det tänder upp snabbast.
Att elda beroende av eldstad, ved, hus, etc, är mera praktik än teori.👍
 
Redigerat:
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ser inte ut att vara mycket sot, är ju nästan rent.
Mycket sot är en luddig och helsvart yta.
Tack, det är kanske mina förväntnings om inte stämmer med verkligheten. 😋

Jag fattade som att det ska helst inte bildas någon sot alls och att stenen ska vara helt rena, men det kanske får man inte riktigt så rent....
 
Det kommer bli sot på en massa ställen i kaminen, ska du elda så att det är sotfritt överallt kommer det bli för varmt på andra ställen.....

Elda på, gå ut och titta på röken som du släpper ut. Det borde inte synas så mycket när du gör rätt....
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Börja elda efter hur det står i bruksanvisningen. Tillverkarna brukar ha koll på hur man bäst eldar i deras kamin. Sedan kan det förstås behöva anpassas efter hus storlek på ved och vilken sorts ved.

Om 25 cm är längden på klabbarna så är det troligtvis inte för mycket beroende på vilken diameter dom har. Är det 25cm diameter så tycker jag det låter som för stora klabbar men det beror förstås på kaminen.

Du har inte så mycket sot. Är där mycket sot så blir det som Anders skrev. Är där riktigt mycket kan det bli som en lite seg massa.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Tack samtliga för svaren. 25 cm var på längden och visst ska man följa anvisningen till kaminen vilket det försöker jag göra 😊
 
namnbyte
Så blir det till och från på stenarna i vår 20 år gamla kamin också, det brinner bort med tiden och generellt är våra alltid ljusgrå över tid. Utan rengöring.

Men bra att vara noga när det är en ny kamin.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.