Min flickvän vill byta sin fjärrvärmecentral och fick en offert på byte till en Mini Eco Retro på 65.000 kr (före ROT)

Detta från firman som rekommenderas av fjärrvärmeleverantören på Österlen

Känns väldigt dyrt?
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Ja, det låter dyrt, främst om det är en liknande fjv-central idag, men om det idag är en stor tank med beredare mm så är det mer jobb.

Ca 25-30 kkr för själva fjv-centralen.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Tack för svar!

Hon har ingen tank idag heller, så ingen komplicerad borttagning. Tror de kör en liten rövare
 
Krilleman
På jobbets konto kan jag handla en Mini Eco Retro för straxt över 16,000:- plus moms hos en av dom större grossisterna.

Kan då även tillägga att vi inte ens pysslar med fjärrvärme, vi kör mest "traditionellt" VVS.

Har man då större omsättning så minskar priset på dessa enheter.

Är det något mer som ska till som redan nämnts?

Värmesystemskomponenter, rör, mätare, kopplingar, installationsutrustning, fjärrvärme, mini eco retro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Teknisk beskrivning av demontering och montering av fjärrvärmecentral med tillhörande komponenter och arbetsåtgärder.

Detta är det som ingår enligt offerten. Mej veterligen tillkommer inget extra, nuvarande central är av ungefär samma storlek (inga varmvattentankar och liknande). Och för detta är offerten alltså 65.000 kr

Det finns lite dåligt med installatörer i Simrishamn, men vi skall ta in offerter från Ystad också
 
G Galten skrev:
Min flickvän vill byta sin fjärrvärmecentral och fick en offert på byte till en Mini Eco Retro på 65.000 kr (före ROT)

Detta från firman som rekommenderas av fjärrvärmeleverantören på Österlen

Känns väldigt dyrt?
Frågar man Google vad det kostar så dyker Tekniska Verken, Linköping upp.

https://www.tekniskaverken.se/privat/fjarrvarme/ny-fjarrvarmecentral/

34800:- efter rotavdrag. Borde vara helt rimligt för en standardcentral.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Det låter mer som jag hade förväntat!
 
M
Varför skall hela centralen bytas? Är den väldigt gammal? Läcker den vatten?
De flesta delar går väl att köpa nya som reservdelar ifall centralen är någorlunda modern. Cirkulationspumpen är ju en sak som inte håller så länge och styr-systemet kan jag också tänka mig har begränsad livslängd.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
M mnils skrev:
Varför skall hela centralen bytas? Är den väldigt gammal? Läcker den vatten?
De flesta delar går väl att köpa nya som reservdelar ifall centralen är någorlunda modern. Cirkulationspumpen är ju en sak som inte håller så länge och styr-systemet kan jag också tänka mig har begränsad livslängd.
Den är från slutet av 80-talet. Hon har fått bannor av fjärrvärmebolaget att den ger för låg avkylning. Tror nog den helt enkelt är slut?
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
G Galten skrev:
Den är från slutet av 80-talet. Hon har fått bannor av fjärrvärmebolaget att den ger för låg avkylning. Tror nog den helt enkelt är slut?
Är inte med på "bannorna"? de själva beskriver ju att fjvnätet är ett högtemperaturnät. (utvecklingen går mot lågtemperaturnät) Sen kan det var skillnader i högtemperaturnät hur man kör nätet.

https://www.osterlenskraft.se/fjarrvarme/lokala-regler-for-fjarrvarmenatet-i-simrishamn/

Låg avkylning, ger centralen för dålig effekt? Har andra grannar fått "bannor" i området.
Jag skulle kräva mer fakta för en investering på runt 40kkr.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Krilleman
P paralun skrev:
Låg avkylning, ger centralen för dålig effekt? Har andra grannar fått "bannor" i området.
Fjärrvärmebolagen vill ha så låg returtemperatur tillbaka som möjligt.

Det är vanligt att kunder får tillsägning om man har för för hög temp på returen från sin egen anläggning.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Fjärrvärmebolagen vill ha så låg returtemperatur tillbaka som möjligt.

Det är vanligt att kunder får tillsägning om man har för för hög temp på returen från sin egen anläggning.
Jo jag vet och så vill mitt fjv-bolag ha det och sen äger de då även fjv-centralen. (så slipper rman det bekymret)

Men det är ju inte ett skäl för en kund att byta där man själv får betala för "kalaset" om det inte är något värre tekniskt skäl med trasiga/dåliga komponenter.
 
Krilleman
P paralun skrev:
Men det är ju inte ett skäl för en kund att byta där man själv får betala för "kalaset" om det inte är något värre tekniskt skäl med trasiga/dåliga komponenter.
Jag misstänker att FJV-bolagen tvingar en till underkastelse för just detta när man skriver på för fjärrvärme...
 
G Galten skrev:
Den är från slutet av 80-talet. Hon har fått bannor av fjärrvärmebolaget att den ger för låg avkylning. Tror nog den helt enkelt är slut?
Det enda sättet en fjv-central kan tappa i effekt är när själva växlarna får beläggning.

Jag tror nog att det skulle gå att få ner returtemperaturen genom att göra lite injusteringar.

Är det termostater på radiatorerna?
Vad är dom inställda på?

Är det hög framledningstemperatur fastän radiatorerna är svala?

Bild på befintliga fjv-centralens insida?
Hur är reglercentralen inställd?


För bästa driftekonomi och lägsta fjv-returtemperatur så är det några steg som bör göras;
Steg1:
Injustering av radiatorkretsen genom injustering av förinställningen, så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.
Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
Steg3:
Montering och injustering av termostaterna på radiatorerna. Termostaterna bör justeras så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.