Hej!

Vill installera en Yale Doorman och har försökt läsa på här på forumet, bl.a. alla superbra inlägg av @123abc.

Jag misstänker att det borde passa om jag flyttar upp slutblecket lite så det ligger 1 mm från stolpens överkant MEN - det som stör mig är att jag inte hittar någon info alls om låshuset som sitter i och det står inte heller något om det är SYM eller OSYM. Det är så in i helsike med mygg så har svårt att montera isär det och titta också.

Vore supertacksam om någon kan hjälpa mig identifiera ersättningslåset till Boda 444 (alternativt om ni har spec/ritning) samt tipsa om hur mycket potentiellt jobb det kan bli att installera en Yale Doorman. Huset är byggt 1985.

Tack på förhand!
 
  • Dörr med öppet låshus, tegelvägg, trädetaljer, interiör, säkerhet, skadad eller under reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dörr som är öppen med en synlig låsmekanism och handtag i mässing. Interiören och yttervägg ses.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Boda låshus 444 är SYM och 445 OSYM om jag inte minns fel och låshusen följer modul-standarden så det bör passa, det ersattes av Boda (Abloy) 4865 och motsvarar ASSA 8765.
Då slutblecket saknar fast bom så kan slutblecken sitta i fel höjd mot standard.
Jag har även sett de som använt dessa slutbleck till doorman då det saknar bom men jag tycker man bör byta till ett slutbleck avsett för connect låshus.
 
@abc1233 Stort stort tack! Vilken kung du är! Du råkar inte sitta på någon måttritning eller spec för Boda 444?

Ska se ut vilken modell av Doorman vi vill ha så ska jag börja testa lite när myggen lugnat ner sig lite.
 
C chrillol skrev:
@abc1233 Stort stort tack! Vilken kung du är! Du råkar inte sitta på någon måttritning eller spec för Boda 444?

Ska se ut vilken modell av Doorman vi vill ha så ska jag börja testa lite när myggen lugnat ner sig lite.
Någonstans bör jag ha kvar pärmar med ritningar över de flesta äldre lås vet bara inte var pärmarna blivit av, de äldre pärmarna hade även sprängskisser som visade hur allt skulle ligga i låshusen.
Urtagsmåtten är enligt SS817383 så det följer standard för modullåshus.
Annars kan du plocka ur låshuset och mäta upp det men tror att en ritning av Boda 4865 stämmer ganska väl.

Ritning Boda/Abloy 4865
Teknisk ritning av en låsning, måttangivelser, perspektivvy, svartvit, skissad design, ingen färg, detaljerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
chrillol
  • Laddar…
@abc123

En fråga till till dig som har sån koll:

Jag har idag plösmått 14,5. Har förstått att man för connect-slutblecken ska lägga på 1mm. Har ev hittat ett L3 flex till skaplig peng och då medföljer 1478-1 och 1478-2.

1478-1 har plös 13,5 mm så bör därmed inte passa och antar att den justermån som finns inte räcker?

1478-2 har plös 16,5 mm och bör då inte heller passa så den är för djup (det går väl inte att justera -1mm?).

Frågan är alltså, går endera av ovanstående att justera för att passa mitt 14,5 med gamla blecket eller behöver jag köpa ställbara 1487-11? Vore bra att köpa det direkt isåfall så man inte står där med en dörr som inte går att få igen..: Återigen, tacksam för ev. svar!
 
@123abc

En liten korrigering i mitt föregående inlägg (går tydligen inte att redigera). Om du tror att 1478-1 alt -2 inte är lämpliga så kör jag nog på en L3S istället och då ingår 1489-11 (inte 1487-11).
 
Om du köper L3S så är slutblecket som medföljer ställbart efter önskat plösmått.
 
1 123abc skrev:
Om du köper L3S så är slutblecket som medföljer ställbart efter önskat plösmått.
Ok, tack. Men vad tror du om 1478-1 och 1478-2 som medföljer L3? Kan ev få tag i ett L3 för 1000 kr billigare än L3S.
 
C chrillol skrev:
Ok, tack. Men vad tror du om 1478-1 och 1478-2 som medföljer L3? Kan ev få tag i ett L3 för 1000 kr billigare än L3S.
Då köper du L3 slutblecket 1487-11 är billigare än den skillnaden.
1487-1 fungerar säkert om du justerar slutblecket 2mm är mycket att justera i det slutblecket men oftast fungerar det, om det är mycket glapp när dörren är stängd så kan ett 1487-2 fungera.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Då köper du L3 slutblecket 1487-11 är billigare än den skillnaden.
1487-1 fungerar säkert om du justerar slutblecket 2mm är mycket att justera i det slutblecket men oftast fungerar det, om det är mycket glapp när dörren är stängd så kan ett 1487-2 fungera.
Stort tack återigen! Uppskattar verkligen att du tar dig tid att svara! Tar och testar med de medföljande och så får jag i värsta fall köpa på mig ett 1489-11 "ifall att".
 
C chrillol skrev:
Stort tack återigen! Uppskattar verkligen att du tar dig tid att svara! Tar och testar med de medföljande och så får jag i värsta fall köpa på mig ett 1489-11 "ifall att".
1 123abc skrev:
Då köper du L3 slutblecket 1487-11 är billigare än den skillnaden.
1487-1 fungerar säkert om du justerar slutblecket 2mm är mycket att justera i det slutblecket men oftast fungerar det, om det är mycket glapp när dörren är stängd så kan ett 1487-2 fungera.
Sådärja, då var det klart.

Köpte ett L3S till slut. Fick raspa ur en del på ”bredden” för att låshus och borrplåt skulle få plats. Boda 444 är mkt riktigt symmetriskt så behövde inte krångla med att flytta upp stolpen för låshuset.

Slutblecket behövde dock flyttas upp ca 4 mm för att vara enligt spec. Hade säkert gått att behålla gamla slutblecket men gick hyfsat snabbt att höja upp det (pluggade också de gamla hålen med lite grillpinnar då de nya satt väldigt nära). Jäkla smidigt med 1489-11 måste jag säga - man kan ju justera det väldigt exakt. Fick även raspa ur mortisen för slutblecket en aning för att kunna justera plösmåttet fullt ut.

Mycket mätande etc för att göra rätt första gången då man inte vill stå med öppen dörr men det gick skapligt snabbt, ca 2,5h.

Upplever låset mycket tystare än vad man fått bilden av när man läst alla trådar här men kanske är de nyare tystare än de äldre Doorman. Inte heller några problem med att få igång bryggan och dess räckvidd.

Just nu supernöjd, återstår bara att se hur länge det håller men tycker det känns rätt robust och inte alls så ”sladdrigt” som jag trott.

Tack igen!!!
 
  • Närbild på öppen dörrlåsmekanism, suddig bakgrund med skohylla och skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lås på en öppen dörr med elektroniskt kodlås, silverhandtag, synligt märke "Yale", inomhusmiljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.