Hej!

Har precis fått en stenskiva monterad i köket. Och på köksön lades en s.k. ”Distans” eller ”styrkloss” in på ena sidan bänkskåpet. Vilket resulterar i att det på ena sidan ser ut som att skivan ”svävar” lite.

Jag menar att d ser väldigt fult ut. Dels inuti i skåpet, men framförallt utifrån. Företaget hävdar att det är ett måste pga stenens tyngd.

Känner ni igen det här? Har ni liknande?
 
  • Köksskåp, trähyllor, diskbänk, handduk hänger, neutrala färger, hemmiljö, suddig förgrund, klar bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeelement och ventil under, möjligtvis i ett tak, dålig belysning, inomhus, otydliga detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TmeRen skrev:
Hej!

Har precis fått en stenskiva monterad i köket. Och på köksön lades en s.k. ”Distans” eller ”styrkloss” in på ena sidan bänkskåpet. Vilket resulterar i att det på ena sidan ser ut som att skivan ”svävar” lite.

Jag menar att d ser väldigt fult ut. Dels inuti i skåpet, men framförallt utifrån. Företaget hävdar att det är ett måste pga stenens tyngd.

Känner ni igen det här? Har ni liknande?
Hej, jag jobbar med sten. Får jag fråga vilket företag som monterat? Ibland behöver man sätta distanser om stommarna inte är raka för att jämna ut det. Stommarna bör hålla vikten av stenen om det inte skulle vara något särskilt med era stommar
 
tessn84 tessn84 skrev:
Hej, jag jobbar med sten. Får jag fråga vilket företag som monterat? Ibland behöver man sätta distanser om stommarna inte är raka för att jämna ut det. Stommarna bör hålla vikten av stenen om det inte skulle vara något särskilt med era stommar
Det är ett par ikea metod-stommar som är monterade, installerade och ”balanserade” av hantverkare.

Det var granittop (via frontapply) som producerade skivan och monterade.
 
Lägg ett vattenpass på skivan och se. Är den rak är stommarna inte i våg och den lilla plastdistansen behövs för att få skivan i våg.

Som det är nu hamnar all vikt kring området ned på ett litet område vid distansen, dvs det låter osannorlikt att de skulle behöva göra så för viktens skull.
 
P
Så där såg vår montering också ut.
Bänkskivan är rak, men stommarna vid vår köksö är uppenbarligen inte 100% i våg.
I glipan mellan stomme och skiva så dolde jag det med latexfog i lämplig färg. Jag stör mig på det för jag vet om det, men ingen annan ser det.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Lägg ett vattenpass på skivan och se. Är den rak är stommarna inte i våg och den lilla plastdistansen behövs för att få skivan i våg.

Som det är nu hamnar all vikt kring området ned på ett litet område vid distansen, dvs det låter osannorlikt att de skulle behöva göra så för viktens skull.
Håller med ang. vikten - tycker d va ett märkligt svar från företaget.
 
P Pjer Polanski skrev:
Så där såg vår montering också ut.
Bänkskivan är rak, men stommarna vid vår köksö är uppenbarligen inte 100% i våg.
I glipan mellan stomme och skiva så dolde jag det med latexfog i lämplig färg. Jag stör mig på det för jag vet om det, men ingen annan ser det.
Har du bild?
 
P
Suddig närbild, men vi kan ana principen. Vit latexfog i detta fall mellan stomme och skiva.
 
  • Närbild, två böcker eller block, tjocka ryggar, mörk bakgrund, fokus på papper och bindning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! och detta då endast på det stället? Eller satte ni fog även på den delen av skivan som inte är ”shimsad” (som jag nu lärt mig att det heter).

För i vårt fall är den bara shimsad på ena sidan. På andra kortsidan av köksön ligger den HELT plant och parallellt med skåpet. Och det retar mig.
 
tessn84 tessn84 skrev:
Hej, jag jobbar med sten. Får jag fråga vilket företag som monterat? Ibland behöver man sätta distanser om stommarna inte är raka för att jämna ut det. Stommarna bör hålla vikten av stenen om det inte skulle vara något särskilt med era stommar
Fråga: är det helt galet att skära eller såga bort den delen av distansen som sticker in i skåpet?
 
P
T TmeRen skrev:
Tack! och detta då endast på det stället? Eller satte ni fog även på den delen av skivan som inte är ”shimsad” (som jag nu lärt mig att det heter).

För i vårt fall är den bara shimsad (som jag nu lärt mig att det heter) på en sidan. På andra kortsidan av köksön ligger den HELT plant och parallellt med skåpet. Och det retar mig.
Skulle nästan kunna tro att vi bor i samma hus :)
Här har vi sluttande golv (gammalt hus) och sluttande stommar, så på kortsidan på köksön är det denna glipa, medans andra sidan ligger helt flush mot stommen.
Jag stör mig, precis som du, på fenomenet. Fast ingen kommer märka det.
Dom som monterar bänkskivan har ju shimsat den för att få den i våg och jag lever i uppfattningen att det är fackmannamässigt korrekt utförd åtgärd, förutsatt att din bänkskiva de facto är i våg. Det kollar du lätt med ett vattenpass.
 
de går inte att ta bort sockeln och försöka justera på benet så att stommen höjs upp?
 
P
J Jävligtlat skrev:
de går inte att ta bort sockeln och försöka justera på benet så att stommen höjs upp?
När vi fick skivan monterad, ca 4 år sedan, så var jag inne på den idéen, men då skivan fixeras med silikon på vissa ställen så är det lite "lagt kort ligger" med att försöka justera fötter i efterhand. (Kan säga att det märks inte i vanliga livet att jag har latexfog på ett ställe)
 
Samma sak hos mig, det är jag som i inte gjort ett bra jobb med att lägga allt i våg. Vilket är lite av en utmaning med gammalt hus och 10 stommar i L-form som ska justeras. Jag kommer dock byta täckskivan längst ut eftersom jag har en spillbit kvar som räcker.

Tror det är rätt normalt att man lägger kilar, stenskivan är ju helt rak med noll flex har man en i trä kanske 2mm på 4m inte märks pga flex i skivan.

Annars är det nog snickaren du ska anmärka hos.

Dock hade det varit snyggt om stenfirman justerade stommarna med benen istället men det tar ju en del tid som man skulle få betala extra för. Mina var dessutom förankrade i golv pga att de delvis stod fritt så inget snabbt jobb
 
  • Gilla
TmeRen
  • Laddar…
P
Hittade denna tråd här på BH, här pratas det bänkskiva och shims, justering av stommar och så vidare.

Länk till tråd
 
  • Gilla
TmeRen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.