Hej!

Jag har en Emco Rex 2000 (rikt- och planhyvel samt bordcirkelsåg), oklar ålder, 3-fas motor. Häromdagen, när jag körde sågen så lyckades jag bränna motorn. Suck. Tänkte först att det var något överhettningsskydd som slagit till, men ett dygn senare var den ändå inte sig själv.

Symptom:
- Slår på brytaren så burrar den lite. Snurrar jag på motorn med handen så börjar motorn snurra, men långsammare än vad den ska. Nästan som att man behöver snurra igång den.
- Körde så någon minut, sen gick säkringen i proppskåpet.
- Luktar bränt.
- Öppnat kopplingsboxen på motorn, men kan inte se några skador där.

Någon med mer motorkunskap än vad jag har som kan bedöma om den är körd eller kan det finnas hopp om att laga?

Om det är ny motor som gäller, har ni tips på var man kan köpa? Bifogar bild på märkplåten.

Tacksam för alla inspel!
 
  • Blå elektrisk motor med märkesplåt från ASEA, tekniska specifikationer synliga, slitage och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du mätt och kontrollerat att motorn får spänning på alla tre faser?
 
Frågan är snarare om det är värt att laga. Svaret på den frågan ser ut att vara nej. Mindre standardmotorer är billigare att byta än att laga.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Givetvis går den att reparera men det är en ganska arbetsdryg operation att linda om den det vill säga byta alla lindningar mot nya gjorda av ny lackad koppartråd.
Skall man leja på en omlindning kostar den någonstans mellan 5000 och 12000 kronor. Man kan göra det själv men det tar mycket tid.

Om motorn är lättillgänglig och det går att få tag på en ny med samma mått blir det billigare att köpa en ny kvalitetsmotor. Kinamotorer skall man inte köpa för kvaliteten på dem är sådan att man borde börja med att linda om dem innan man tar dem i bruk.
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Tack för insiktsfulla svar! Av princip så lagar jag gärna saker som går att laga. Men med dom priserna får jag nog frångå mina principer...

Hittade en begagnad med samma modellbeteckning för en billig penning, inte Kina motor.

Har förhoppningar om att det ska funka!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ja med de priserna blir det intressant att linda motorer själv. Jag har gjort det men timpenningen blev inte särskilt bra. Fast det var en motor med specialmått där det inte fanns något alternativ för rimligt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.