B
Vi har idag ett uterum där föregående ägare byggt in husets tidigare ventilation mot uterummet. Ej optimalt såklart men bättre än inget. Uterummet är vinterisolerat men saknar ventilation självt. Det drar nog lite luft där kanalplast sektionerna avslutas då man bara klämt frigolit där lite på sniskan. Man skulle ju kunna sätta några stödbitar så den inte "ramlar ner". Men då blir uterummet ganska tätt. Vore det inte bra att sätta 1-2 ventiler, en i vardera ände av uterummet då? Bättre att få filtrerad luft än att ha den i massa springor..
 
  • Enkel ritning av hus med uterum, markerar placering av befintliga och nya ventiler med färger.
  • Måttband mot träbjälkar, vita ytor, spindelnät, byggdetalj, inomhus, konstruktionskontroll eller mätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Rekommendationen är att rummen i huset inte ventileras med uterumsluft utan med friskluft. I det här fallet bör man alltså fortsätta med ventilationsrören genom uterummet och genom dess vägg (motsv.).

Uterummet i sig bör vara ventilerat.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Placera don så som du gjort ( gröna ) och sätt ena högt och andra lågt. kan rekommendera "fresh TL100DE". Då får du med kallrasskydd vilket är ett "måste".

:) /fluffe
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
B
BirgitS BirgitS skrev:
Rekommendationen är att rummen i huset inte ventileras med uterumsluft utan med friskluft. I det här fallet bör man alltså fortsätta med ventilationsrören genom uterummet och genom dess vägg (motsv.).

Uterummet i sig bör vara ventilerat.
Javisst är det så. Dock skulle väl rör behövas isoleras också så det blir inget vidare att dra det i uterummet tyvärr. Sen så behöver man väl kanske högre fläkthastighet på frånluften för att orka dra det i rören också? Det enda jag skulle kunna tänka mig är om man skulle dragit det inuti väggen på något vis, upp på vinden och upp ovanför uterumstaket, men det är ett ganska stort projekt.
F fluffe97 skrev:
Placera don så som du gjort ( gröna ) och sätt ena högt och andra lågt. kan rekommendera "fresh TL100DE". Då får du med kallrasskydd vilket är ett "måste".

:) /fluffe
Har ett annat rum där jag funderat på den ventilen, men 7.5l/s i standard tryck avskräcker mig lite? :D Låter lite haha. Såg att Willab garden också hade nån ventil med fläkt och temp styrning som startar när det blir över 30 grader varmt t ex, hade inte varit dumt kanske. https://www.willabgarden.se/produkt...e-och-ventilation-i-uterum/ventilationspaket/ jobbiga är ju att det behövs el. Är det ändå rekommenderat med en uppe och en nere om jag har kvar hus ventilerna som de är?
 
K
Tycker inte att du ska göra det komplicerat.
Jag har precis som du men brukar vädra uterummet ganska ofta så har inte gjort något mer än så.
Sätt in 2st ventiler som beskrivet ovan och testa dig fram, blir troligen bättre luft av det.

Ett uterum blir varmt, en fläkt som startar och blåser ut luft lär knappast hjälpa sommartid.
 
  • Gilla
fluffe97
  • Laddar…
B
K Kirre2021 skrev:
Tycker inte att du ska göra det komplicerat.
Jag har precis som du men brukar vädra uterummet ganska ofta så har inte gjort något mer än så.
Sätt in 2st ventiler som beskrivet ovan och testa dig fram, blir troligen bättre luft av det.

Ett uterum blir varmt, en fläkt som startar och blåser ut luft lär knappast hjälpa sommartid.
Ja sommarhalvåret är ju fine men vinterhalvåret sker inte mycket vädring i uterummet. :D

En sak som slog mig nu är att jag skulle faktiskt kunna sätta en ventil bredvid den vänstra då det är öppet där så att säga. Min skiss ovan var inte riktigt korrekt så jag gjorde en ny.
Schematisk ritning, enkla linjer och former, markerade punkter i rött och grönt, blå rektangel.
Så jag skulle kunna stänga den existerande vänstra vid uterummet och sätta en ny bredvid. Inte perfekt men en förbättning mot idag iaf. Vi har också en lufluft värmepump (blått). Är det bäst att sätta den nedre ventilen på vänster sidan eller höger sidan? Diagonalt eller mitt emot varandra?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.