M m@nge skrev:
Frågade firman som installerade solcellerna om detta. Enligt dem räckte det med att bryta husets huvudströmbrytare. Växelriktaren skulle tydligen stänga av automatiskt.

Kanske är bättre att bryta strömmen på morgonen/tidig kväll när panelerna knappt producerar något?
Jo det är ju så nätägaren testar växelriktaren för att säkra deras personal. Men som andra skriver här så brukar de sitta en brytare mot nätet/huset vid växelriktaren och jag brukar dra den med.
 
E Emanuel01 skrev:
Jo det är ju brytarna på växelström med men ändå står det att man inte ska använda dem för stopp men där jobbar de ju mot ett lättare mål.
Du får hålla isär lastbrytare och frånskiljare. De som är märkta "Ej för start/stopp" (frånskiljare) är bara till för att bryta strömlösa kretsar så att elektriker och andra kan arbeta säkert. För att bryta strömmen till en apparat i drift används lastbrytare eller lastfrånskiljare och de finns både för AC och DC, ibland båda.

Precis som du säger är det lättare att bryta växelström än likström på grund av de regelbundna nollgenomgångarna men det är ju inga abnorma strömmar i vanliga hushållsanläggningar.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Jo det är ju brytarna på växelström med men ändå står det att man inte ska använda dem för stopp men där jobbar de ju mot ett lättare mål. Och antar att du inte har väldigt mycket med likström att jobba med på distribution. Jag bestämmer inte fysiken, den finns ju bara där. Sen som jag skrev tidigare används ju likström mycket i svetsning för tjockare gods... Krävs ingen ingenjör för att dra en slutsats där!
Vanligaste felet på mitt jobb är relän som inte klarar strömmen och klistrar fast som någon ingenjör har beräknat?!
Givetvis vet jag skillnaden mellan att bryta lik- och växelström. Det jag ville få fram var att det inte är något problem att bryta stora strömmar, bara man har rätt utrustning.

En solcellsanläggning till en privatbostad är inte på något vis problematiskt att bryta, med rätt brytare.

Då man svetsar jobbar man ju aktivt med att hålla ljusbågen vid liv, medan en brytare är byggd för att släcka en ljusbåge så snabbt som möjligt. Sen vet jag inte varför du tar upp att relän går sönder? Det är vanligt att huvudbrytare för växelström fallerar också.
 
M mortimer skrev:
Mest rätt som jag ser det är i nedan ordning:
1. Stäng DC brytaren på växelriktaren
2. Stäng elkopplaren för solcellerna i eller vid mätarskåpet
3. Stäng huvudbrytaren
4. Skruva ut huvudsäkringarna.
Gör jobbet som du behöver göra och återställ i omvänd ordning
Om man hoppar över punkt 1 är det ett bra exempel på hur man bör göra. Jag syftar på de senare inläggen som mest förvirrar den i grunden enkla frågan.
 
S stugfar skrev:
Det är väl rimligt, och även rekommenderat, att mäta, inte dra säkring och chansa. Jag hade nog mätt även om jag brutit huvudströmbrytaren i ett gammalt hus. Vem vet, kanske kommer någon matning från grannen eller en tjuvkoppling eller tomtens moster.
Det är ju en självklarhet att man mäter för att se till att det är spänningslöst även efter man brutit en huvudbrytare 🤨 Huvudbrytare kan vara trasiga och släppa igenom ändå.
 
S
G GoGetLost skrev:
Det är ju en självklarhet att man mäter för att se till att det är spänningslöst även efter man brutit en huvudbrytare 🤨 Huvudbrytare kan vara trasiga och släppa igenom ändå.
Jo, jag uttryckte mig lite försiktigt… det verkade som att TS inte delar din uppfattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.