D
@El-Löken66 har skrivit 6414 inlägg, är alla dessa av lika hög kvalitet som i denna tråd är det verkligen anmärkningsvärt vilken högproducerande tillgång vi har här på forumet.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Och varje ord är samt.
Vilken duktig stävjare av brott du är! Din mor är säkert mycket stolt.
 
  • Älska
SonnyListon
  • Laddar…
E
K kurlakarl skrev:
Vilken duktig stävjare av brott du är! Din mor är säkert mycket stolt.
Brottet ni begår är att mörka fakta för fråge ställaren. Min åsikt är att det är bättre hen vet allt för att kunna ta ett eget beslut.

Men komplement bostad drar mycket med sej, detta vill inte tillverkarna skylta med.

Så vi blundar för lagen. Men sånt har en tendens att kunna slå till baka.

Öppna kort.
 
  • Gilla
Lena Elisabet
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag skriver inte mer nu, hoppas alla som skriver lögner blir varnade.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Brottet ni begår är att mörka fakta för fråge ställaren. Min åsikt är att det är bättre hen vet allt för att kunna ta ett eget beslut.

Men komplement bostad drar mycket med sej, detta vill inte tillverkarna skylta med.

Så vi blundar för lagen. Men sånt har en tendens att kunna slå till baka.

Öppna kort.
Vafaen, skaffa en egen tråd där du kan PMa dig själv, stolle.
/W
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Brottet ni begår är att mörka fakta för fråge ställaren. Min åsikt är att det är bättre hen vet allt för att kunna ta ett eget beslut.
Det är ju inget brott. Dessutom är det ingen som mörkar, det fanns bara inget som talade för eller emot att man ska ha ett eget abonnemang för Attefallaren.

Det är rätt att man kan behöva ett eget abonnemang för Attefallaren, men när du skriver ska, utan att veta förutsättningarna så har du helt enkelt fel.

Om du inte förstår skillnaden nu så ger jag upp, mycket tydligare än så blir det inte.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 8 till
  • Laddar…
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Vi har i offerten fått ett pris på 29000kr för att ansluta el från attefallshus till vårt hus.

Nu säger elektrikern att det tillkommer mer eftersom det inte finns lediga platser i elskåpet. Han behöver sätta dit ett skåp till med 9 säkringar. (En elbilsladdare ska ha tre av dessa)
Vi trodde att detta ingick i de 29000kr är det inte väldigt dyrt annars? Vad är rimligt pris för detta?
(Vattnet går på 39000kr)
Det står ingenting om elbilsladdare i offerten?

Enligt offerten ska elektriker montera tre st 16 A-säkringar och dra ledning till Attefallshuset. I Attefallshuset var all eldragning färdig redan, som jag förstod det på TS.

Varför behöver elektrikern installera nio säkringar, och var kommer elbilsladdaren in i bilden? Är detta tilläggsarbeten?

Om ni ber elektrikern att endast göra det som är offererat så kan ni kräva att offertens pris hålls. Ta in offerter från andra på t.ex. elbilsladdarinstallationen för att se om det blir billigare än vad er nuvarande elektriker vill göra jobbet för.

Är det ont om plats i huvudcentralen hade jag personligen övervägt att uppgradera kabeln. Köper man kabel själv kostar det inte så mycket mer att gå upp till 10mm2 (kanske 100 kr/m i merkostnad) och det kan bli billigare än ny central/kapsling med installation. Är kabeln tillräckligt grov kan huvudsäkringarna räcka som avsäkring. Har ni fast pris borde elektrikern överväga detta för att klara sig inom sin budget.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ju inget brott. Dessutom är det ingen som mörkar, det fanns bara inget som talade för eller emot att man ska ha ett eget abonnemang för Attefallaren.

Det är rätt att man kan behöva ett eget abonnemang för Attefallaren, men när du skriver ska, utan att veta förutsättningarna så har du helt enkelt fel.

Om du inte förstår skillnaden nu så ger jag upp, mycket tydligare än så blir det inte.
Så att bryta mot lagen är inget brott?
Antar du är en så kallad enprocentare.

Jag har inte skrivit nånting bara att om Attefallshuset ska klassas som bostad så är det enligt lag krav på ett eget el abonnemang.

Trots att folk här säger emot tror jag tråd skapare har under sökt fakta och nu kan bilda sin egen uppfattning. Mitt uppdrag är nu slut fört.

Hur tråd skapare nu löser det är helt upp till hen. Forum. Fråga. Så får ni svar. Ingen mening att vinkla och mörka.

Tack för mej.
 
JanneJanne123
Ta det lite lugnare med mellanslagen så blir det lättare att läsa det du skriver.

Du har tackat för dig några gånger nu, men kommer tillbaka som en gammal hackig LP-skiva, så jag gissar att vi snart hör av dig igen.
 
  • Gilla
Thomas59 och 11 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Så att bryta mot lagen är inget brott?
Antar du är en så kallad enprocentare.
Jo att bryta mot lagen är ett brott.

Däremot har du fel när på påstår att det är brottligt att mörka fakta för frågeställaren.
Du skrev
"Brottet ni begår är att mörka fakta för fråge ställaren".
Det mest kriminella där är väl särskrivningen i kombination med det inkorrekta påståendet att någon mörkar när de inte gör det, men du behöver inte vara orolig, det är inte kriminellt på riktigt det heller.
 
  • Gilla
Thomas59 och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker priset är högt, i somras fick jag dragit en ny kabel mellan husets central och garaget, jag grävde och lade ner slang och elektriker kopplade ur gammal kabel och drog i en ny 5x6mm² kabel plus en 5x2,5mm² kabel plus en nätverkskabel och en ny central i garaget och en hane och en hona på 5x2,5mm² kabeln för ca 12500 efter rot, sträckan från central till central är ca 13 meter.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag tycker priset är högt, i somras fick jag dragit en ny kabel mellan husets central och garaget, jag grävde och lade ner slang och elektriker kopplade ur gammal kabel och drog i en ny 5x6mm² kabel plus en 5x2,5mm² kabel plus en nätverkskabel och en ny central i garaget och en hane och en hona på 5x2,5mm² kabeln för ca 12500 efter rot, sträckan från central till central är ca 13 meter.
Jo priset verkar högt, om det skall anslutas till bef abb.

Utan att ha sett caset så TROR jag att vi hade fixat det för 11000- 14000 kr.

Men självklart så rekommenderar jag ett eget abb till en attefallare, om det nu inte är så att det uppenbart är frågan om en attefallare avsett som förråd, vilket en del har.

Men det är ju jag som elektriker som tycker så.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det hjälper inte tyvärr.
Tolkar det som ni ska ha långvariga hyresgäster, då är det ett nytt abonnemang som gäller om du inte heter Kjell och är kriminell.

Ett bostads hus ett elabonnemang.
Sluta svamla inget kriminellt att koppla sin attefallare på huset.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Löken "äger" fullständigt om jag nu skall ge mig in på nusvenskan. Riktigt kul att se hur han likt den klassiska råttfångaren i Hameln drar med sig alla duktig vovvar i tråden in i fördärvet. En i facket kompetent jävel som vet exakt vilka strängar som ska spelas på. :)
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
S
don't wrestle with a lök. you both get dirty and the lök likes it.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.