Hej Alla,

Eon har en transformator som står på min fastighet i ena hörnan. Jag upptäckte när de skulle göra lite kabeljobb där att de faktiskt inte har ledningsrätt, servitut eller markavtal på den byggnaden. Jag kontaktade då Eon för att få dem att skriva ett avtal med mig om de vill ha kvar byggnaden.

1.De inledde då med att de hade ledningsrätt där, det bevisade jag för dem att de inte hade.
2. De försökte då med hävd, dvs att de legat där så länge att de försökte utkräva hävd. Detta berättade jag för dem att det gäller enbart för samerna i lappland då de kan hävda sin rätt till renbete över många generationer. Killen på Eon började dock bli nervös nu och tänka att denna människan verkar kunna en del.
3. Han hävdade att vi har undersökningsplikt/Besiktningsrätt när vi köpte fastigheten. Här blev jag dock tveksam. Jag vet att detta gäller för SYNLIGA kablar, stolpar osv. Jag sa till honom att detta inte gäller byggnader. (Stämmer detta?)

Nu har jag kommit så långt att han skall dubbelkolla detta ordentligt och återkomma med besked.

Vart vill jag komma med detta tjafset:
*De skall sköta marken kring stationen, nu måste jag ut med röjsåg ett par ggr per år.
*De skall sköta sin byggnad, det ser förjävligt ut med sönderrostade stuprännor osv.
*De skall betala för att få ledningsrätt (Rimlig summa för mig är 1000:- per år jag ägt tomten samt ca 25000:- för att få ett markavtal med ledningsrätt från min sida) Totalt 35 000:- Vill jag ha.

Mina frågor är:
*Gäller undersökningsplikt/Besiktningsrätt även byggnader? Jag förutsatte att de hade ett markavtal!
*Kan jag på något sätt skynda på processen så de inte bara blir omöjliga att få tag på? Vräkning eller liknande?
*Jag vet att de kan söka ledningsrätt, men i väntan på utredning/överklagan osv kan det ta flera år!
*Vad hade ni andra gjort?
*Är mitt krav på ersättning orimlig?

//Anders
 
Ledningsrätt får man normalt ingen ersättning för. Den enda ersättning som betalas ut brukar vara för ev. skador vid den ursprungliga nedgrävningen etc. Hur det är med byggnader vet jag inte. Jag skulle tro att man kan ha rätt till någon form av arrende för det, knappast i den storleksordningen som du begär, troligen snarae någon hundring om året.

Hävd har jag uppfattat visst gäller, åtminstonde så att man kan tvinga till sig ett servitut genom att hänvisa till att man av hävd utnyttjat viss mark för ex en brunn eller liknande.

Jag tror att EON utan större problem kan få både ledningsrätt för kablar etc, och servitut för trasnformatobyggnaden utan att behöva betala dig någon ersättning alls. Även om det tar tid, så har med största sannolikhet inte rätt att få bort stationen under tiden.

Däremot så bör du kunna kräva av EON att de underhåller anläggningen.
 
hempularen skrev:
Ledningsrätt får man normalt ingen ersättning för. Den enda ersättning som betalas ut brukar vara för ev. skador vid den ursprungliga nedgrävningen etc. Hur det är med byggnader vet jag inte. Jag skulle tro att man kan ha rätt till någon form av arrende för det, knappast i den storleksordningen som du begär, troligen snarae någon hundring om året.

Hävd har jag uppfattat visst gäller, åtminstonde så att man kan tvinga till sig ett servitut genom att hänvisa till att man av hävd utnyttjat viss mark för ex en brunn eller liknande.

Jag tror att EON utan större problem kan få både ledningsrätt för kablar etc, och servitut för trasnformatobyggnaden utan att behöva betala dig någon ersättning alls. Även om det tar tid, så har med största sannolikhet inte rätt att få bort stationen under tiden.

Däremot så bör du kunna kräva av EON att de underhåller anläggningen.
Ledningsrätt innebär alltid ersättning till den som är fastighetsägare, dock så rör det som bara om småpengar.

Servitut kan man aldrig tvinga till sig utan det skrivs alltid under utav två parter som godkänner det hela. Nyttjare samt den som blir "utnyttjad".

Självklart så kan och kommer de att få ledningsrätt för byggnaden, vilket i min värld är helt korrekt. Dock så kan jag förhala detta ett par år om de inte skriver ett markavtal med mig som sen övergår till ledningsrätt. För detta vill jag ha 35 000:-

Kostnad för Eon om de söker ledninsgrätt kommer vida överstiga 35 000:-, för jag kommer att göra en överklagan och överklagan utav ledningsrätt betalas alltid utav den ledningssökande parten (i första instansen), vilket innebär att Eon kommer att få betala mina juristkostnader.

Hade Eon haft ett trevligt bemötande från början samt skött runt sin byggnad så hade jag inte haft några krav, men nu har de retat upp mig!
 
Det är helt säkert en principsak för EON också, för du är inte den ende som kräver sådana här saker.
Dom komer förmodligen att sätta sina jurister på det också, kosta vad det kosta vill.
Dom kommer att få sitt avtal, du kommer att få ersättning, dock inte det du begär. Förmodligen 5000-10000.

Försök bråka åt dig nåt annat bra när du ändå håller på, optofiberanslutning, kablar till uthus eller nåt.
 
Update i ämnet.

Efter ett par veckor så kom Eon tillbaka med mössan i handen och erbjöd mig en MYCKET bra deal! Detta betyder att jag hade rätt i mina ovanstående punkter och det blev billigare för dem att förlika än att processa.

Så alla som har problem med Eon eller liknande bolag, stå på er och kriga!

//Anders
 
  • Gilla
  • Älska
Erikgson och 3 till
  • Laddar…
Man blir ju lite nyfiken på HUR bra deal du blev erbjuden...
 
Dauen skrev:
Man blir ju lite nyfiken på HUR bra deal du blev erbjuden...
Exakt! Jag vill OCKSÅ ha en transformator på min tomt! Jag vill jag vill jag vill! ;-)
 
aedwall skrev:
Detta betyder att jag hade rätt i mina ovanstående punkter och det blev billigare för dem att förlika än att processa.
//Anders
Nix pix!
Det betyder att EON är så jävla rädda om sitt varumärke i dessa tider att dom valde att vika ner sig. Dom har råd att vika sig, men dom har inte råd med mer negativ publicitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.