Hej!

Vi har köpt ett hus för fyra år sen som är byggt 2004.

Vi upptäckte att fönsterbrädorna svälde, och fler har svält den här sommaren. Efter många vändor har det visat sig vara karmen som läcker, ganska stora mängder vid slagregn vilket vi ofta har här. Sekundärtätning saknas, vilket jag förstått inte var standard 2004, men har blivit det då många P-märkta fönster läcker i just karmarna. Vi har elitfönster som låtsas inte känna till problemet även om man kan läsa att dom 2007 varit med och ta fram sekundärtätning och beskrivningar till dessa.

Hur som helst, är min fråga hur man normalt gör, vattnet har runnit ytterväggar, dvs på utsidan av plasten. Hur mycket behöver man sanera efter man plockat ut alla fönster och tätat? Ytterväggen består från utsidan av,
Panel
Lekt
Board
170 isolering
Plast
45 isolering
Panel
Gips.

Det är boarden och 170 isoleringen sant delar stommen som fått fukt på sig. Vad byter man, vad torkar man och kan något vara som det är bara det blir torrt?

Hopas tråden hamnade rätt, ny på att skriva här inne :)
 
Mats-S
E319 E319 skrev:
vattnet har runnit ytterväggar, dvs på utsidan av plasten
Det känns mycket märkligt, att så mycket vatten passerat panelen, luftspalt, isolering för att sedan rinna längs med plasten? För så tolkar jag det när du skriver "utsida plasten" ? Korrigera mig om jag har fel :)

Är det så (?) så måste det vara något grundläggande fel på eran fasad om så mycket vatten kan komma så långt.

I princip omöjligt att svara på din fråga utan att ha sett skador och konstruktion på plats. Ring ditt försäkringsbolag och ta dit en besiktningsman. Sedan får du ta det därifrån beroende på vad hens besiktning visar.
 
Mats-S Mats-S skrev:
I princip omöjligt att svara på din fråga utan att ha sett skador och konstruktion på plats. Ring ditt försäkringsbolag och ta dit en besiktningsman. Sedan får du ta det därifrån beroende på vad hens besiktning visar.
Vad menar du att försäkringsbolaget kan tillföra?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Det känns mycket märkligt, att så mycket vatten passerat panelen, luftspalt, isolering för att sedan rinna längs med plasten? För så tolkar jag det när du skriver "utsida plasten" ? Korrigera mig om jag har fel :)

Är det så (?) så måste det vara något grundläggande fel på eran fasad om så mycket vatten kan komma så långt.

I princip omöjligt att svara på din fråga utan att ha sett skador och konstruktion på plats. Ring ditt försäkringsbolag och ta dit en besiktningsman. Sedan får du ta det därifrån beroende på vad hens besiktning visar.
Problemet är att försäkringsbolaget inte åker ut på såna här skador (Folksam Villa Stor). Vi har tagit två anmodansbesiktningar men ingen har sett eller för den delen har någon aning om varför det det kommer in vatten. Det har vi fått laborerat oss till själva. Vi vet att det är själva fönstren som läcker då vi testat att att duscha lätt på fönstret och fångat fukten under fönstret. Det läcker in när vi duschar på springa vid fönstrets gångjärn men inte när vi utsätter blecket för vatten. Skickar bilder på skadan alldeles strax.
 
K Kurtivan skrev:
Vad menar du att försäkringsbolaget kan tillföra?
 
  • Trähylla under konstruktion, isolering synlig, oavslutade väggar, byggmaterial, fönster, inomhus arbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd trävägg med ett vitt fönster och reflekterande glas mot en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa med skador och slitage, vitmålade stegkanter, behöver eventuellt reparation eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kristoffer Öhrn
  • Laddar…
Mats-S
E319 E319 skrev:
Det läcker in när vi duschar på springa vid fönstrets gångjärn
Första akuta åtgärden då är att sätta silvertejp längs fönsterspringorna som läcker, ni måste absolut stoppa inflödet av vatten nu, då kanske det finns en chans att det kan torka upp, men absolut inte säkert.

EDIT
Går det att fastställa exakt vart karmen släpper igenom vattnet till stommen. Tolkar det så av bilderna att det är underliggande regel under fönstret som tar upp vattnet, och sedan vidarebefordrar det till isoleringen och utsida plast?
Men exakt vart kryper det igenom. Min gissning är att det är i innerhörnen?

Om ni vet det kanske det går att göra en silikonfog där som temporärt löser problemet?
 
Redigerat:
Mats-S
Intressant länk, har sparat den ... måååånga sidor är det :)

Som kuriosa kan jag berätta att jag har ett takfönster på mitt 1½ planshus som med regelbundhet måste silikonas om i skarven mellan själva glaset och karmen. Får göra det ca vart 10:e år, fungerar perfekt. Grannarna hade likadana fönster men sket i underhållet (trots att jag upplyste dom om problemet), dom fick byta hela fönstren till en ansenlig summa.

Senast jag gjorde det så var jag lite sen (pga omfattande axeloperation) så i vintras började det läcka in. Akut utryckning med silvertejp räddade situationen, fixade sedan fönstret i Maj, inte ett läckage efter det :)
 
Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Första akuta åtgärden då är att sätta silvertejp längs fönsterspringorna som läcker, ni måste absolut stoppa inflödet av vatten nu, då kanske det finns en chans att det kan torka upp, men absolut inte säkert.

EDIT
Går det att fastställa exakt vart karmen släpper igenom vattnet till stommen. Tolkar det så av bilderna att det är underliggande regel under fönstret som tar upp vattnet, och sedan vidarebefordrar det till isoleringen och utsida plast?
Men exakt vart kryper det igenom. Min gissning är att det är i innerhörnen?

Om ni vet det kanske det går att göra en silikonfog där som temporärt löser problemet?
Här i skarven kan vi adderar lite vatten och det droppar under fönstret ganska snabbt. 10 droppar in och 3 ut..
 
  • Fönstertröskel med smuts, slitage och metallfäste, vitmålade ytor nära glas och tätning, behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
OK, då har vi läckan där!
Ta bort all gammal fogning och gör om med fräsch våtrumssilikon. Att bara slänga på ny silikon utan att ta bort den gamla funkar inte. (se mitt problem med mitt takfönster i inlägget ovan), total rengöring är det som gäller för att få det tätt :)
Samma sak gäller er, ni måste ha koll på det här och underhålla det innan tätningen blir dålig igen.

Jag skulle även skruva bort låset (?) som sitter i hörnet, och se till att det blir seriöst tätt mot karmen, gäller även skruven.

Fogningen som är nu ser ju rent amatörmässig ut, massa klet bara. Hoppas att jag inte trampat på era tår nu 😉
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.