A
Har ett gammalt badrum och tänkte nu byta handfat och tillsätta en kommod. Handfatet är kopplat till ett golvavlopp. Men ingen blandare finns då badkars kranen är den enda kranen i badrummet.

Behöver jag som bostadsrättsägare göra någon innan jag byter ut handfatet? Det ser endast ut som övermålade skruvar jag behöver dra ut för att få loss handfatet. Sen är det väll bara montera vattenlåset och resterande saker? Jag tänker att det inte kan vara så svårt? Jag menar om jag monterar vattenlåset eller något fel så lär det ju märkas att vatten läcker i badrummet? Om ni förstår vad jag menar? Tänker främst på försäkringsrisken.

Hade jag behövt installera en blandare hade jag anlitat en VVS, men tolkar som att det är onödigt i det här fallet?
 
BirgitS
Du måste veta hur du sätter fast det nya på ett säkert och stabilt sätt samt hur du ska täta både gamla och nya hål. Är det samma vattenlås som ska återanvändas så måste du kolla att det passar mot handfatet. Om det blir nytt vattenlås gäller motsv. när rören ska ner i golvet.

Eftersom badrummet väl är kring 30 år gammalt så är det just inte försäkrat idag pga. åldersavdragen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.