Vi har ett mycket litet rum som saknar ventilation, möjligtvis lite självdrag i ett gammal fönster men en rätt tät innerdörr. Det har aldrig varit ett problem, men nu ska en ungdom börja sova där. Det är ca 7kvm / 14kbm.

Jag har försökt läsa på lite på forumet. Ett alternativ är att släppa in lite luft vid radiatorn, exempelvis nån variant på easy-vent. Det är tyst, underhållsfritt och kompletterar husets övriga självdrag. Antagligen behövs någon ytterligare öppning eller modifikation av dörren för att få ett flöde. När det är riktigt kallt ute så är dock radiatorn lite för klen för rummet, och därmed blir jag lite orolig för att det blir kallt med en sådan lösning.

Annars var jag sugen på en mini-FTX, mer specifikt Alnor HRU-WALL-100-25 som matchar rummets volym och kunde köra i alla fall en smula energiåtervinning samt då se till att luften byts ut. På pappret är den väldigt tyst (10dB) och rummet har redan en luftrenare som (enligt spec) låter lite mer än så utan att det stör. Det finns flera trådar om mini-FTX med väldigt blandade åsikter om olika varianter, jag lyckas inte hitta någon som recenserar ifall Alnors faktiskt är så tyst att det är OK i ett sovrum och har någon inverkan på luften. Jag förväntar mig inte underverk av en så liten pryl, men har den bara en viss effekt så är det bra bättre än ingen ventilation alls.

Jag hade inte tänkt posta nått på forumet egentligen om det här, men vissa byggnadstekniska fynd bör dokumenteras. Nu till förklaringen av den kanske märkliga rubriken - i jakten på ventilation så hittade jag faktiskt ett övermålat ventilationsgaller på ytterväggen. Men inget på insidan. Hur hänger det ihop?


Gamla böcker fångade bakom slitna, spindelvävstäckta ventiltionsgaller på en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nött, trasig svensk tidning, "Korrespondenten", datum 22 december 1993, ligger på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal, sliten, rostig metallbåge, spindelväv, smuts, övergiven plats, tom, förfallen struktur, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jajemen! 1993 tyckte man tydligen att det var en lysande lösning att bara trycka in en dagstidning som isolering och sen tapetsera över hålet på insidan. Klart!
 
  • Haha
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
A anlan skrev:
1993 tyckte man tydligen att det var en lysande lösning att bara trycka in en dagstidning som isolering
hehe, passande rubrik på tidningen dom tryckt in:
"Slarv kostade 3,5 miljoner" 😎
 
  • Haha
BSOD
  • Laddar…
B
Mitsubishi vl50 har vi några på jobbet i baracker, som har funkat ok. I alla fall inga problem med dem men verkningsgraden är ju inte den bästa.

På pappret tror jag alnor är lite bättre. I alla fall verkningsgrad. Men jag är osäker på hur det blir med rengöring av den, den ska ju växla riktning ungefär 1 gång i minuten. Jag har inte sett hur filterdelen löses.

Sen bör man väl egentligen ha två alnor aggregat, så en blåser in när den andra blåser ut. Annars kommer ju rummet få växelvis undertryck respektive övertryck. Det är ju inte många w i fläkten, så det kanske inte blir så mycket övertryck. Jag tänker mer teoretiskt att det inte är bra med övertryck pga fuktig luft som trycks ut i stommen.

Jag lutar åt vl50 till en attefallare, så jag har funderat på liknande frågeställning, men har inte köpt något ännu.
 
Mats-S Mats-S skrev:
hehe, passande rubrik på tidningen dom tryckt in:
"Slarv kostade 3,5 miljoner" 😎
Både inflation och elpriser ska nog upp lite till för att vi ska hamna där men lägg på en 30år o försäljning o stämning om dolt fel så är vi i hamn :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.