Hej,

Är på gång att gräva för en grund och gjuta platta till en attefallare. Det är i Norrbotten.

Entreprenöreren meddelande att dom blir försenade med jobbet dom är på nu. Så dom kan inte börja gräva osv förens i början ev mitten av oktober.

Är det bättre att vänta och göra klart allt till våren eller kan markarbetet utföras nu och så gjuter jag plattan till våren?

Eller ska man gjuta plattan i sen höst/vinter och täcka den?

Vad hade ni valt?
 
Gjut nu så får den torka längre.
 
Grylf Grylf skrev:
Gjut nu så får den torka längre.
Och täcka den när snön kommer då antar jag?
 
Vad skulle vara problemet med att gjuta senare? Mitt platta gjöts när det var -15 grader. De som skötte gjutningen var kanske inte så glada men det blev väldigt bra. De tillför ju kemikalier i betongen så att den brinner kraftigare om det är kallt plus att de kan använda varmvatten istället för kallvatten för blandningen. Det är ju också bättre om man kan resa stomme under den kalla delen av året för det är enklare att skotta bort snö från stommen än att behöva täcka den mot regn.

Så länge grävningen kan skötas innan tjälen kommer så borde det vara ok tycker jag.
 
  • Gilla
Kristoffer Öhrn
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Vad skulle vara problemet med att gjuta senare? Mitt platta gjöts när det var -15 grader. De som skötte gjutningen var kanske inte så glada men det blev väldigt bra. De tillför ju kemikalier i betongen så att den brinner kraftigare om det är kallt plus att de kan använda varmvatten istället för kallvatten för blandningen. Det är ju också bättre om man kan resa stomme under den kalla delen av året för det är enklare att skotta bort snö från stommen än att behöva täcka den mot regn.

Så länge grävningen kan skötas innan tjälen kommer så borde det vara ok tycker jag.
Tackar👍
 
Tänk på att du inte får in tjäle under plattan bara.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tänk på att du inte får in tjäle under plattan bara.
Kommer isolera men behövs det värme för att undvika det? Eller tänkte du innan gjutningen?
 
Du kan inte gjuta om tjälen kommit in under plattan. Du måste isolera marken noga om du ska gjuta i vinter. Det bästa är ju om du kan gjuta innan kylan kommer. Plattan kommer att klara en vinter utan problem bara den hunnit brinna lite innan den fryser.
Den kommer att brinna färdigt när den blir varm till våren igen. Uttorkningen börjar inte före du fått huset vädertätt.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan inte gjuta om tjälen kommit in under plattan. Du måste isolera marken noga om du ska gjuta i vinter. Det bästa är ju om du kan gjuta innan kylan kommer. Plattan kommer att klara en vinter utan problem bara den hunnit brinna lite innan den fryser.
Den kommer att brinna färdigt när den blir varm till våren igen. Uttorkningen börjar inte före du fått huset vädertätt.
Tack. Då är jag med.

om tjälen kommer tidigt, kan man låta grunden stå (utan att lägga ut isoleringen) över vintern och så fixa till det dom behövs till våren?

Eller blir det mera jobb så set?

Tack för svaren, är helt novis på markarbeten/gjutning.
 
Om du gjuter när tjälen gått ur marken behöver du bara kolla över bädden så den inte rört sig allt för mycket
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan inte gjuta om tjälen kommit in under plattan. Du måste isolera marken noga om du ska gjuta i vinter. Det bästa är ju om du kan gjuta innan kylan kommer. Plattan kommer att klara en vinter utan problem bara den hunnit brinna lite innan den fryser.
Den kommer att brinna färdigt när den blir varm till våren igen. Uttorkningen börjar inte före du fått huset vädertätt.
Ska man inte alltid isolera noga under en platta oavsett när man ska gjuta? Är det randisolering du tänker på för att inte tjälen ska kunna krypa in under kanten på plattan?
 
För ganska precis två år sedan gjöt jag en platta i norra delen av landet. Den har 300mm cellplast under och 80mm (600mm bred) randisolering runt. Den plattan fick stå helt utan skydd eller täckning över en vinter innan vi började bygga i maj året efter gjutningen. Jag upplevde inga problem alls med detta.
 
M Marsman80 skrev:
Ska man inte alltid isolera noga under en platta oavsett när man ska gjuta? Är det randisolering du tänker på för att inte tjälen ska kunna krypa in under kanten på plattan?
Jo men detta var om TS valde att göra markarbeten innan tjälen och gjuta plattan när tjälen kommit
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jo men detta var om TS valde att göra markarbeten innan tjälen och gjuta plattan när tjälen kommit
Precis, förhoppningsvis kommer tjälen senare. Gör markarbetet nu i oktober och så får jag fixa till bädden till våren ifall jag inte hinner innan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.