Hej Byggahus!

Så var vi här igen, kök nummer fem och har fortfarande inte lärt mig vilka kopplingar som behövs och vad de heter.

Tänker jag rätt om man kopplar in varm/kall-vatten med en rak koppling enl bild? Gängtejp på inkommande och klämring på blandarens rör?

Eller finns det något enklare sätt som jag missar?
Rörmokaren som installerade ballofixerna i somras lämnade två förminskningar och två klämringar. Men jag ser inte hur det skulle fungera.

Samt någon form av övergång 20inv till 26utv?
Vad heter dessa?

Har absolut skrivit till röris som drog nytt inkommande samt lagt ut förfrågan på offerta om att utföra arbetet, men ännu inte fått något svar och man är ju rätt sugen på att få igång vattnet och den praktiska inkopplingsdelen känns ju rätt simpel bara man har rätt grejer.

Tack på förhand,
J
 
  • Vattenledningar och slangar med mätmarkeringar och ventiler på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rak koppling, rördel, metall, produktinformation, online-shop, köpknapp, lagerstatus, snabb leverans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två mässingskopplingar på marmorbänk, industriella komponenter, VVS-material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
till diskmaskinen brukar det följa med en sådan övergång. Titta i den lilla påsen som följde med
 
T Tompafix skrev:
till diskmaskinen brukar det följa med en sådan övergång. Titta i den lilla påsen som följde med
Tack för ditt svar.
Diskmaskinen är av äldre Ikea-modell som följde med lägenheten, så några tillbehör finns ej kvar tyvärr.
 
Krilleman
Skulle övergången tll diskmaskinen inte finnas med så kan man köpa en ny på Biltema.

Den är med planpackning på insidan!

Rörkopplingsdel, övergångsnippel, metall, R20 till R15, artikelnummer, pris 54,90.

Beträffande ballofixerna så verkar du sakna två muttrar i överkant, var är dom? 🤔
 
Krilleman
Det ser dessutom inte ut att vara 15mm rör...
Snarare 12mm.

Är ballofixerna 12mm i ovankant?

Du får mäta igen!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Skulle övergången tll diskmaskinen inte finnas med så kan man köpa en ny på Biltema.

Den är med planpackning på insidan!

[bild]

Beträffande ballofixerna så verkar du sakna två muttrar i överkant, var är dom? 🤔
Tack för svar!

Några muttrar fick jag aldrig och ballofixerna är absolut 15mm, därav min fråga om den raka kopplingen 15-10 funkar eller om det finns någon enklare lösning med förminskningarna röris lämnade åt mig.

Som jag ser det behöver jag klämring på blandarens 10mm-rör för att kopplingen ska sitta tight, och både förminskning och klämring får inte plats i en vanlig kopplingsmutter.
 
Krilleman
J jj0nsson skrev:
Tack för svar!

Några muttrar fick jag aldrig och ballofixerna är absolut 15mm, därav min fråga om den raka kopplingen 15-10 funkar eller om det finns någon enklare lösning med förminskningarna röris lämnade åt mig.

Som jag ser det behöver jag klämring på blandarens 10mm-rör för att kopplingen ska sitta tight, och både förminskning och klämring får inte plats i en vanlig kopplingsmutter.
Om förminskningarna passar i ovankant på ballofixerna kan du mäta denna diametern.

Och efter det, om dom passar, mäter du diametern (lila markering) så vet du vilka muttrar du behöver komplettera med.
https://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-mutter-fkr-10x10r/

Ingen klämring skall användas till förminskningar.

Jag tror fortfarande det är 12mm...

Två mässingskopplingar på en vit bordsskiva, en med en rosa markering eller sensorfläck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TS menar kanske utvändigt gänga. Men jag har blivit kraftigt ifrågasatt då jag ifrågasatt information från TS. Så frågan är om vi bör göra det.
 
D Daniel 109 skrev:
TS menar kanske utvändigt gänga. Men jag har blivit kraftigt ifrågasatt då jag ifrågasatt information från TS. Så frågan är om vi bör göra det.
Du syftar inte på mig som ifrågasättande TS väl? För jag har inte varit särskilt aktiv här på forumet.. 😅

Men du har helt rätt, jag har mätt och menar utvändig gänga!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Om förminskningarna passar i ovankant på ballofixerna kan du mäta denna diametern.

Och efter det, om dom passar, mäter du diametern (lila markering) så vet du vilka muttrar du behöver komplettera med.
[länk]

Ingen klämring skall användas till förminskningar.

Jag tror fortfarande det är 12mm...

[bild]
Nu har jag förstått att jag mätt fel (utvändigt 15mm), så då är det ju 12 som du säger.

Jag bifogar här en bild på hur jag tror att det ska monteras, men på en annan koppling i samma storlek som ballofixen då jag temporärt monterat gamla blandaren i köket för att kunna köra en disk.

Vad gör jag för fel?
För blandarslangen/röret fastnar inte utan går enkelt att dra ut.

Sekvensbilder visar montering av metall och mässingsrör med gängade kopplingar, förmodligen för VVS-arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den fastnar när man drar åt muttern. Sedan sitter förminskningen och muttern fast på blandaren.
 
J jj0nsson skrev:
Du syftar inte på mig som ifrågasättande TS väl? För jag har inte varit särskilt aktiv här på forumet.. 😅

Men du har helt rätt, jag har mätt och menar utvändig gänga!
Nej, det handlade om en annan tråd där jag också tolkade startinlägget på ett annat sätt är skribentens exakta beskrivning. Det upprörde ett par andra rejält. Det var ingen kritik riktad mot dig.
 
Krilleman
J jj0nsson skrev:
Nu har jag förstått att jag mätt fel (utvändigt 15mm), så då är det ju 12 som du säger.

Jag bifogar här en bild på hur jag tror att det ska monteras, men på en annan koppling i samma storlek som ballofixen då jag temporärt monterat gamla blandaren i köket för att kunna köra en disk.

Vad gör jag för fel?
För blandarslangen/röret fastnar inte utan går enkelt att dra ut.
Det är inte så bra att blanda fabrikat imom klämringskopplingarnas värld.
Kan man göra rätt på första försöket så gör man det.

Drar du fast denna mutter (Vatette) på denna förminskning får du inte bort den sen.

Handdiska!

Köp 12mm muttrar från Ballofix på Rinkaby.
https://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-mutter-fkr-12x10r/
Eller åk till den lokala rörisen och fråga efter två!

Sen följer du monteringsanvisningen på sidan 3 "förminskningsset".
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_560_8540007.pdf
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det är inte så bra att blanda fabrikat imom klämringskopplingarnas värld.
Kan man göra rätt på första försöket så gör man det.

Drar du fast denna mutter (Vatette) på denna förminskning får du inte bort den sen.

Handdiska!

Köp 12mm muttrar från Ballofix på Rinkaby.
[länk]
Eller åk till den lokala rörisen och fråga efter två!

Sen följer du monteringsanvisningen på sidan 3 "förminskningsset".
[länk]
@Krilleman @Daniel 109

Ni ska ha stort tack för hjälpen, nu känns allt klarare.
Trevlig helg!
 
@Krilleman

Då har jag äntligen fått tag i och hem muttrarna. Sjukdom och div annat kom emellan.

Innan jag skruvar ihop grejerna vill jag konfirmera att det är rätt?
Hålet upptill på muttern är 12mm och passar perfekt på förminskningen, men blandarröret är ju 10mm i yttermått. Ska det vara så?

Tack på förhand,
J

Bild i kollageformat visar delar av ett rörverktyg på tyg, fokus på anslutningspunkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.