Tänkte bara kolla om någon har snickrat en liknande tallrikshylla och kan tipsa om vad jag ska tänka på , vad jag ska köpa in osv...?
 
  • Kvinna arrangerar dekorativa tallrikar på en väggmonterad hylla. Mönstrade keramikfat med olika design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Esther_R Esther_R skrev:
Tänkte bara kolla om någon har snickrat en liknande tallrikshylla och kan tipsa om vad jag ska tänka på , vad jag ska köpa in osv...?
För att kunna ge dig bra svar kan det vara bra att berätta vad du har tillgång till för verktyg.
Saknar du möjlighet att få virket till ett prydligt rätblock går det nog enklast att bygga av planhyvlad furu, men var då pedantisk med val av bitar (raka, plana och platta) och köp dem på något ställe som förvarar dem inne i uppvärmda delar av butiken.
Ska du måla är nog 3mm masonit helt ok till bakstycket.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
P Pettman skrev:
För att kunna ge dig bra svar kan det vara bra att berätta vad du har tillgång till för verktyg.
Saknar du möjlighet att få virket till ett prydligt rätblock går det nog enklast att bygga av planhyvlad furu, men var då pedantisk med val av bitar (raka, plana och platta) och köp dem på något ställe som förvarar dem inne i uppvärmda delar av butiken.
Ska du måla är nog 3mm masonit helt ok till bakstycket.
Bra synkpunkt! Jag har vanlig såg "fogsvans" heter den väl och geringssåg med låda. Funderar på att köpa en sticksåg. Slipmaskin och borrmaskin har jag också. :)
 
Sticksåg är ett bra komplement men tänk på att den är ett relativt grovt verktyg, inget som ger en färdig yta eller precisa snitt. Däremot är den bra för att dela upp material i lagom bitar. Med lite övning kan du nog få till de precisa snitten med ryggsågen du har till gjeringslådan.
Ytterligare verktyg jag skulle vilja ha för att bygga den är en hyvel (handhyvel, den jula har för några hundralappar har fungerat bra för mig eller en elektrisk handhyvel) och några stämjärn. Till stämjärnen och handhyveln behöver du ett bryne för att underhålla eggen (de är inte vassa nog från fabrik och behöver skärpas om löpande för trä sliter på eggen).
Hyveln skulle jag använda för att snygga till bitar jag klyvsågat med fogsvansen eller sticksågen och stämjärnen för att hugga uttag i sidorna så att hyllorna och räckena inte bara hänger i skruv/spik.
Jag skulle göra hyllorna tallrikarna står på lätt L-formade så att det finns en liten läpp i framkant som håller tallrikarna på plats istället för att förlita mig på att de alltid stod framåtlutade.
 
  • Gilla
ergonomen och 1 till
  • Laddar…
K
Bart Bart skrev:
Jag har gjort en sådan med rundstav. Då blir det en liten fördjupning längst in som tallrikarna vilar på.
En bra kvistborr, kan även kallas cylinderborr eller forstner, i rätt storlek, typ dessa [länk],
så är det en snabb och enkel affär att snickra ihop.

Bara borra hål för rundstaven i sidorna och limma fast. Klart.
Lite ironiskt ändå att man ger råd om en bra forstner-borr och sen länkar till meec.
Den duger nog till ändamålet, men att säga bra är nog lite i överkant
 
Jag har dem, plus en hel del andra. De fungerar utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.