RoTe RoTe skrev:
Lustigt att BRFer får interdebitera el men inte en villaägare med endast en hyresgäst...
Jaha, nä vi ska inte debitera för elen.

Hälsningar Lena
 
E
RoTe RoTe skrev:
Lustigt att BRFer får interdebitera el men inte en villaägare med endast en hyresgäst...
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Jaha, nä vi ska inte debitera för elen.

Hälsningar Lena
Det hjälper inte tyvärr.
Tolkar det som ni ska ha långvariga hyresgäster, då är det ett nytt abonnemang som gäller om du inte heter Kjell och är kriminell.

Ett bostads hus ett elabonnemang.
 
E El-Löken66 skrev:
Det hjälper inte tyvärr.
Tolkar det som ni ska ha långvariga hyresgäster, då är det ett nytt abonnemang som gäller om du inte heter Kjell och är kriminell.

Ett bostads hus ett elabonnemang.
Det är vår dotter som bor där
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
S
Jag ska göra samma beställning någon gång i framtiden, blir nyfiken på hur det slutar. Jag skulle gärna se den person som skulle kalla det "påkopplat och anslutet" om det intill huvudbyggnadens elcentral ligger en kabel med ledare som inte är fastskruvade på korrekt sätt i centralen. Är detta ännu ett fall av "det hantverkarn inte har i huvudet får kunden ha i plånboken"? Det står ju påkoppling och anslutning. Och du säger att de har varit där och sett läget innan.
 
  • Gilla
Gabriella J och 1 till
  • Laddar…
B
Den här typen av "kriminalitet" existerar möjligen i teorin, men antalet domar? 0?

Om man ska ta lite höjd, så sätter man in en mid certifierad mätare.

Då har man i alla fall en bra noggrann mätning ifall nån i framtiden hyr ut attefallsdelen.
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Bry dig inte om löken, han verkar ha läst in massa information på egen hand som du inte har skrivit…

Självklart kan man ansluta sin frigga utan att ha ett eget abonnemang för det, det är ju det absolut vanligaste tillvägagångssättet. Ska man starta någon slags stugby krävs abonnemang, men det är det ju inte tal om i det här fallet.

Jag tycker 29 000 låter mycket för det som du beskriver här, men som många innan har skrivit måste man ta dit någon på plats för att säga säkert.
 
  • Gilla
RickardAvara och 6 till
  • Laddar…
Är kabeln redan dragen och nedgrävd och du ska ansluta ena änden i ett färdigkopplat säkringsskåp i stugan och andra i husets så tar det inte mer än en förmiddag vill jag påstå. Det är vad det tog när jag gjorde samma manöver för några år sedan, de fick också sätta en minicentral bredvid den gamla centralen för att få plats. 29 kkr låter mycket.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Bry dig inte om löken, han verkar ha läst in massa information på egen hand som du inte har skrivit…

Självklart kan man ansluta sin frigga utan att ha ett eget abonnemang för det, det är ju det absolut vanligaste tillvägagångssättet. Ska man starta någon slags stugby krävs abonnemang, men det är det ju inte tal om i det här fallet.

Jag tycker 29 000 låter mycket för det som du beskriver här, men som många innan har skrivit måste man ta dit någon på plats för att säga säkert.
Varför ljuger du?
Tack reda på fakta och återkom.

Istället för att ge tråd skapare lögner och felaktigheter.

Så kan hen fatta beslut baserat på fakta.

Skriv inget mer tills du läst på tack.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Gud vad vad jag har saknat dig på forumet Löken 🫶🫶
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 12 till
  • Laddar…
E
RoTe RoTe skrev:
Löken måste vara detta forums största troll
Var det inte du som skrev fel aktigheter i en annan tråd också? Så om allt du skriver är fel, varför ska vi lyssna? Har för nej det finns ignirerafunktion.. Vad är RoYes agenda kan man undra.

Till TS.

Lyssna inte på vissa här utan bilda egen uppfattning. Sök, exempelvis https://www.byggahus.se/forum/threads/kraever-attefallare-egentligen-eget-elavtal.413578/.

Ditt attefallshus verkar falla in under reglerna som gör att du krävs på eget abb. Detta borde din el installatör informerat om

Lycka till. 😇
 
RoTe
E El-Löken66 skrev:
Var det inte du som skrev fel aktigheter i en annan tråd också? Så om allt du skriver är fel, varför ska vi lyssna? Har för nej det finns ignirerafunktion.. Vad är RoYes agenda kan man undra.
Jag menar att du är ordbajsare av rang, troligtvis den bästa här på forumet. Nyfiken dock varför du varit borta i ett par månader nyligen?
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Varför ljuger du?
Tack reda på fakta och återkom.
Han ljuger faktiskt inte. Du har läst in saker som inte skrivits. Det är olika regler, beroende på om det är en komplementbyggnad eller en komplementbostad, precis som, Demmpa skriver i #42.

Det framgick inte om det var den ena eller andra formen när du skrev att man måste ha ett eget abonnemang i inlägg #20. Där kunde du frågat istället för att säga att det ska vara ett eget abonnemang. Du hade helt klart läst in något som inte behandlades i den 19 inläggen före ditt.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 9 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Han ljuger faktiskt inte. Du har läst in saker som inte skrivits. Det är olika regler, beroende på om det är en komplementbyggnad eller en komplementbostad, precis som, Demmpa skriver i #42.

Det framgick inte om det var den ena eller andra formen när du skrev att man måste ha ett eget abonnemang i inlägg #20. Där kunde du frågat istället för att säga att det ska vara ett eget abonnemang. Du hade helt klart läst in något som inte behandlades i den 19 inläggen före ditt.
Precis, jag har läst.

Dottern ska bo där några nätter på somrarna. Komplement byggnad.

Dotter ska bo där. Komplement bostad.

Detta gäller ju även hur Attefallarn framtids vis ska användas.

Förstår verkligen inte att detta forum har många användare som gör sitt yttersta för att mörka vilka regler som gäller.

Men nu har Tråd Skapare fått besked och kan fatta ett ordentligt beslut.

Elanslutning kan kosta en engångspeng och denna kommer aldrig bli billigare än vad det kostar just idag.

Abb kostar så klart månads vis men kan sägas upp och åter anslutas i framtiden.

Jag skriver inte mer nu, hoppas alla som skriver lögner blir varnade.
 
  • Haha
  • Arg
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Precis, jag har läst.
Ja, kanske det, men inte förstått.
E El-Löken66 skrev:
Dottern ska bo där några nätter på somrarna. Komplement byggnad.
Några nätter, då är det nog snarare en gäststuga = inget eget abonnemang behövs
E El-Löken66 skrev:
Dotter ska bo där. Komplement bostad.
Ja, då ska et vara eget abonnemang.
E El-Löken66 skrev:
Detta gäller ju även hur Attefallarn framtids vis ska användas.
Det går ju faktiskt att ändra i framtiden om det går från att vara gäststuga till bostad.
E El-Löken66 skrev:
Förstår verkligen inte att detta forum har många användare som gör sitt yttersta för att mörka vilka regler som gäller.
Det är inte frågan om att mörka några regler. Det är frågan om att rätta dig när du drar egna slutsatser om saker som inte står och som vi således inte vet något om. När du skrev att det ska vara eget abonnemang i inlägg #20 så visste du och vi inget mer än att det var ett Attefallhus. Det kunde vara en bostad, en gäststuga, ett förråd, en liten verkstad, ett garage etc, ändå visste du?
E El-Löken66 skrev:
Men nu har Tråd Skapare fått besked och kan fatta ett ordentligt beslut.
Ja, det är bra. Hade du skrivit "Om byggnaden är tänkt som komplementbostad så behöver den ett eget elabonnemang" så hade du nog sluppit få veta att du drar egna slutsatser om saker du inte vet.
E El-Löken66 skrev:
Elanslutning kan kosta en engångspeng och denna kommer aldrig bli billigare än vad det kostar just idag.
Spåkulan? Kanske är priset högre eller lägre eller samma om 5 år om det behövs då. Man spar dessutom en slant under den tiden.
E El-Löken66 skrev:
Abb kostar så klart månads vis men kan sägas upp och åter anslutas i framtiden.
Är det billigt?
E El-Löken66 skrev:
Jag skriver inte mer nu, hoppas alla som skriver lögner blir varnade.
Den enda som skriver lögner är ju du, eller lögner förutsätter ju att man medvetet skriver fel. Jag tror inte du medvetet skriver fel, utan bara byggt upp en egen bild i huvudet om förutsättningarna.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.