torparavgrund torparavgrund skrev:
Haha! :D Om du faktiskt läste texten skulle du se att ja, hela taket ska göras om så fort jag har råd. Det är därför detta känns som så sura pengar.
Jag älskar att du kämpar. Läckande tak, sjukt barn, ont knä och ebb i kassan. Man biter ihop, går upp på taket och halkar runt i en blandning av blöt mossa och gammalt spån och svär över tidigare ägare, vädret och sig själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 40 till
  • Laddar…
Min nya favorittråd. Vilken härlig inställning du har. Jag skulle faktiskt väldigt gärna se en bild på "byggställningen". Skulle själv behöva göra en insats högt upp men kommer inte att köpa eller hyra en ställning så lite nyfiken på ditt bygge.
 
  • Gilla
Anna_H och 14 till
  • Laddar…
Sedumtak är ju lite i ropet, egen svampodling är rätt unikt dock.
Kämpa på 💪
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Haha! :D Om du faktiskt läste texten skulle du se att ja, hela taket ska göras om så fort jag har råd. Det är därför detta känns som så sura pengar.
Vet hur det är. Jag körde halva taket ena året och andra sidan året därpå. Kostar en del, även om man gör det själv.
 
  • Gilla
landan81
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Vet hur det är. Jag körde halva taket ena året och andra sidan året därpå. Kostar en del, även om man gör det själv.
Jag är också inne på detta, av flera anledningar. Det jag mest undrar över är hur jag ska göra i nocken.

Planen är att satsa på utvändig isolering. Det är teknik jag tror kommer bli standard i framtiden, och redan är det på stor del av kontinenten, vars klimat vi nu börjar få.

Jag kommer också gå över till plåt just för att de stora träden bara några meter från huset (som jag dyrt och heligt lovat min fru ska få vara kvar) både skuggar och gynnar mossan, och det blåser in så ohyggligt mycket skräp från dem under och på pannorna. I synnerhet de där frökapslarna från linden tar sig in i de mest oväntade små skrymslen.

Men här blir det ett problem att göra en halva i taget, för då kommer ju ena halvan vara både högre och av helt annat material än den andra? Men det får bero, inget jag måste lista ut idag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Gaffelmärket och "SB"? Ska det inte vara "SP" som i Statens Provningsanstalt? Kan någon förklara detta för mig?
Ville så gärna lägga en skrattis på detta inlägg eftersom du skriver så oerhört underhållande :D

Höll mig från det och såg tragiken i din förstörda semester istället - så det fick bli en like.

Svampar på taket....är det kanatareller kan det ju vara lite kul - lite svårplockat dock ? :)

Kämpa på !
 
Redigerat:
  • Gilla
OFP och 3 till
  • Laddar…
Kan bara instämma, bara bita ihop och jobba igenom. Kul att det finns kvar några duktiga människor i Sverige =)
 
  • Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
@
torparavgrund torparavgrund skrev:
1. Vadå semester?
Tänk er följande: du har jobbat sista dagen innan semestern, allt är undanpackat tills du ska tillbaka om fem veckor, ljuv avslappning väntar... och när du satt dig i bilen för att åka hem så ringer din bättre hälft och säger att det droppar vatten från taket i barnrummet.

Efter att ha yttrat något mittemellan en utdragen suck och ett skrik var det bara att åka hem till huset byggt 1929. Dra på sig arbetskläderna, skyddsmasken och pannlampan och ge sig iväg upp genom takluckan som är så trång att man måste åla sig upp en kroppshalva i taget. Upp i det glasfiber- sågspåns och muslortshelvetet som är min kallvind. Nämde jag att det sticker ut tusentals rostiga spik överallt? Det sticker ut tusentals rostiga spik överallt.

Jag kunde ungefär gissa mig till var det borde vara, och någon meter ned i snedtaket såg jag mycket riktigt var virket var helt svart och det droppade in. Nåja, idag kan inget göras. Får börja imorgon.

2. Byggställning
Det är c:a 4,8 meter upp till takfoten nedanför det läckande området. Första punkt fick bli att ge sig av och lägga några tusenlappar (2,5 st mer exakt) på tryckimpregnerade reglar och trall och bygga sig en byggställning. Det svider inte så mycket i plånboken, för jag vet att virket kommer återanvändas till något annat sedan. Taket har lutning 1:1 (45 grader), att göra det jag ska göra från en stege vore självmord. Byggställningen blev stadig och bra, jag fick släppa min motvilja mot att skruva i fasaden och bara göra det. Den fungerar bra, men är så förbannat ful och hafsig ut att jag vägrar lägga upp en bild på den.

Väl färdig med byggställningen var det upp på den fruktansvärda vinden igen. Jag knycklande in mig själv med nyllet ned i gullfibern och skalpen upp i spikarna och lyckades nå ned och få igenom en tunn metallstång för att se utifrån var skadan var.

3. Skadorna
Taket är betongpannor lagda sent 1970-tal och är verkligen utslitna, på de flesta håll bara runt 2 cm tjocka ungefär med ett välmående tjockt lager mossa över hela. Till saken hör att jag å ena sidan ju inte vill att det ska regna in, å andra sidan inte vill lägga några stora resurser på detta då hela taket ska läggas om så fort vi har råd. När jag avlägsnat tre dussin pannor och en halv byggsopsäck bös (löv, frön, ruttet virke, grus, jord, pannskärvor) kunde jag skadan lokalisera och bekräfta att det var där det läckte in.

Det var som jag befarade. Skadan var under en ränndal där två tak möts.

Det första jag vill ha sagt är att jag faktiskt är imponerad av kvaliteten på materialet. Det måste varit suveränt galv de hade på den tiden, för ränndalsplåtarna (om man kan kalla dem det) var faktiskt skapligt fräscha och inte genomrostade någonstans. Likaså pannorna var ändå i förvånansvärt gott skick för att vara ca 45-50 år gamla, och hör och häpna har jag inte hittat en enda sprucken panna än.

Det andra jag vill ha sagt är hur förvånansvärt skit själva montaget var. Pannorna låg ojämnt (många med droppkanten hängande i luften eller bara 8-10 mm överlapp mellan pannrader), bärläkten är ojämn och på de flesta håll finns ingen ströläkt. På bilden ser ni hur det ser ut som att ränndalsplåten har höga kanter? Det trodde jag också, men när man tittar närmare visar det sig att "kanterna" är två lösa plåtar som bara spikats så att de trycker ned mot ränndalen. Där ser man mycket riktigt att vatten i alla år trängt emellan och runnit under plåten istället.

Jag tror det som på sätt och vis räddat mig och gjort så att jag bara har en läcka och inte hundratals är att man lade betongpannorna ovanpå ett gammalt spåntak som måste varit i rätt OK skick fortfarande.

Tyvärr tog jag ingen bild av utgångsläget. Här är en bild från när jag rensat bort det mest skadade.
Oj, har aldrig sett ett tak med så mycket mossa!
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag älskar att du kämpar. Läckande tak, sjukt barn, ont knä och ebb i kassan. Man biter ihop, går upp på taket och halkar runt i en blandning av blöt mossa och gammalt spån och svär över tidigare ägare, vädret och sig själv.
Detta är en bra sammanfattning av mitt liv senaste veckan, ja.

Och på något sjukt sätt gillar man det ändå lite. Om inte annat för att timpenningen är god; hade jag lejt bort detta hade det förmodligen gått loss på minst 30 lax.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Oj, har aldrig sett ett tak med så mycket mossa!
Som någon dryg figur skrev ovan, taket är uppenbart misskött. Det är flera faktorer, men de viktigaste är att

1) Det är nästan fem meter till takfoten och brant lutning, svårt att komma åt på den sidan.
2) Jag visste redan senhösten 2019 när jag köpte huset att taket måste bytas så snart som möjligt men hade inte möjlighet då. (Mossan fanns där redan då).
3) Jag hade inte en enda reservpanna om någon skulle spricka av att jag höll på med det, alla som säljs idag är betydligt större och skulle skapa stora glapp som lär orsaka större problem än mossa gör. Nu har jag ju hållit på med dem en del och inser att pannorna ändå håller att hanteras, även om de är spröda, men tidigare trodde jag de skulle gå sönder bara jag tittade för länge på dem.

Med andra ord, jag har tidigare trott att jag skulle skapa större problem (trasiga pannor) genom att ta bort mossan än att låta den ligga. Dessutom, detta är inget tak man bara lite snabbt och lattjo ställer en stege mot och kilar upp och byter en trasig panna även om jag skulle ha dem. Jag har varit uppe med stege en gång för att lägga till rätta en panna som lagt sig på sned på något sätt, och det är VERKLIGEN inte kul. Inga stegar eller fotfästen någonstans, och jag vet att inte en enda panna är fastspikad, samtidigt som den söndervittrade ytan är täckt med fint grus/damm som gör dem förvånansvärt hala. Det fick bli att ligga platt mot pannorna, rätta till vad jag skulle och försiktigt glida ned till stegen igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Bitterljuv läsning! Får mig att tänka på snubben som byggde en "A-frame" koja/stuga i skogen med högst tvivelaktigt konstruktion 😅
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi MÅSTE få en bild på byggställning!
För övrigt en väldigt kul text du fått till
,hoppas att blir bra i slutänden!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
du kan ju lägga på en stor presenning över hela taket tills du kommer byta har granne som har haft det så i flera år nu sen en stor storm
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
husägaren TS husägaren TS skrev:
Vi MÅSTE få en bild på byggställning!
Ärligt talat lägger jag hellre upp någon komprometterande nakenbild eller något, skulle tycka det var mindre pinsamt.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Låter man taket bli så vanskött är det ju rätt förståeligt att det läcker in.
 
  • Gilla
kontje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.