Härligt! 😃
Lite avundsjuk blir man allt på er som har de utrymmen som behövs dör sånna här projekt!
Angående spånsug så tänk på att den drar ut mycket värme när den går och att den låter väldigt illa var den än står. Ett eget rum i rummet för att behålla värmen inomhus kan vara ett sätt att spara energi på.
Satsa också på bra belysning, det är ett mörker att jobba i mörker!

Annars så verkar det mesta av kloka ord vara sagt redan av folk som begriper bättre än jag!
Lycka till med verkstaden! 😀
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Tack för alla bra tankar och länkar!

Bjälklaget är på god väg och som någon var inne på kommer det at bli ett "loft" på taket med plats för virkesförråd och annat. Min elektriker var inne på en lösning med kabelstegar i taket, men nu lutar jag snarare åt att dra några 3-fasgrupper runt hela bjälklaget och "gödsla" 220-uttag och dosor för att kunna sätta 3-fasuttag där det behövs för full flexibilitet tills maskinerna hittat sin plats. Tänker spånhantering precis innanför porten till höger och att det dels går sugrör utmed taket så att det går att släppa ner rör(slang där det behövs, men tänker också en centralt placerad "sågmodul" och då vore det nog klokt att ha spånhanteringen (och elmatning) i golvet för att slippa ha spånslang och el som kommer ner från taket mitt i rummet - Det verkar vara en rätt vanlig lösning.

Byggarbetsplats inomhus med träkonstruktioner, verktyg, sågbord och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zinkadus och 1 till
  • Laddar…
Läge att prata lite maskiner! Har i dagsläget en Robland hyvel. Den köptes med hjulbas, men i ärlighetens namn har den inte rullats omkring så mycket och därigenom tyvärr inte använts så mycket som jag skulle velat. Den lär få följa med till den nya verkstaden och förhoppningsvis hitta en bra stationär plats. Pelarborren från Strands. Spånsugen från Logosol är underdimensionerad så det blir att hitta något effektivare.

Verkstad med träbearbetningsmaskin, troligen en hyvel, märkt Robland SD 410, samt dammutsugningsutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordssågen från Jet har jag nog haft i 20 år och den har tjänat mig väl, även om den har några nackdelar. Eftersom den har ett "glidbord" till vänster saknas T-spår på den sidan om klingan. Byte av klinga är halvjobbigt eftersom det inte går att låsa den och precisionen lämnar en del att önska. Frågan är dock vad man ska hitta på istället? Jag har alltid tänkt en traditionell, rejäl "cabinet saw" i gjutjärn som t ex Powermatic, men har svårt att hitta den typen av sågar här. Allt verkar vara "enorma" justersågar numera, men jag kanske letar hos fel leverantörer?

Bordscirkelsåg i ett snickeri, dammsugarslang kopplad, verktyg och arbetsbänkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Det går framåt! Snart dags att lägga golv och sätta in den nya porten. Sen ska alla uttag, belysning och övrig el på plats. Golvet (råspont) klart på loftet. Blir ett bra förvaringsutrymme för virke och annat.

Byggarbetsplats inomhus med träpanel, verktyg, stegar och oavslutade elektriska installationer. Under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Industriell byggnad under renovering med byggställningar, byggmaterial, verktyg och isolering på väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
mr.Ola och 15 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Det går framåt! Snart dags att lägga golv och sätta in den nya porten. Sen ska alla uttag, belysning och övrig el på plats. Golvet (råspont) klart på loftet. Blir ett bra förvaringsutrymme för virke och annat.

[bild]

[bild]
För att bedriva en hobby verksamhet så har du ju drömmaskiner. Vad du visar på bilderna så kommer ditt hobbyrum vara seriösare än många professionella snickerier 😆.

Riktigt ballt att du har möjligheten att ha en sådan lokal och maskiner för hobbybruk. 🙌
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
R Robin_CG skrev:
För att bedriva en hobby verksamhet så har du ju drömmaskiner. Vad du visar på bilderna så kommer ditt hobbyrum vara seriösare än många professionella snickerier 😆.

Riktigt ballt att du har möjligheten att ha en sådan lokal och maskiner för hobbybruk. 🙌
Tack, men "drömmaskiner" vet jag inte riktig :) Eller egentligen handlar det mest om sågen som skulle behöva uppdateras - övriga maskiner är helt ok och lär vara kvar och kanske få lite nya kompisar. Hade hoppats på lite tips på bordssågar för finsnickeri men det var inte så mycket respons på min fråga 😢
 
krillek krillek skrev:
Tack, men "drömmaskiner" vet jag inte riktig :) Eller egentligen handlar det mest om sågen som skulle behöva uppdateras - övriga maskiner är helt ok och lär vara kvar och kanske få lite nya kompisar. Hade hoppats på lite tips på bordssågar för finsnickeri men det var inte så mycket respons på min fråga 😢
Tror inte många har möjlighet och råd att ha den storleken av maskiner för hobbybruk. :)

Men förstår jag dig rätt vill du inte ha en justersåg du står vid sidan av. Annars har ju JET rätt små justersågar.
Sawstop har ju en väldigt trevlig såg.
Men mycket handlar nog hur mkt du tänkt spendera på en såg. Kan ju vara vettigt i vissa fall att köpa en begagnad kvalitets såg ist för en ny. Kan ju kika på sernbrandts på Instagram (begagnade maskiner) där brukar det dyka upp sågar titt som tätt.
 
U
Hur går det i projektet?
Lite inspiration kanske :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.