Här ska kabelöverföringen vara i så fall @123abc
 
  • Ett staket med träribbor sammankopplade av svarta metallkonsoler och en matchande port.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
I den grinden blir det inget bra med en infälld överföring.
Det är svårt att göra en snygg och diskret kabelöverföring med det avståndet mellan blad och karm vilket gjort att jag övervägt ett elslutbleck i den grinden.
Det finns alltid en risk att något inte klarar miljön det monteras i varför man gör en helhetsbedömning där faktorer som konstruktion, utsatthet mot väder, omgivande miljö, yttre påverkan (vandalism), passerfrekvens mm tas med.
Men ett eltryckeslås brukar inte vara mer utsatta än elbleck och det vanligaste felorsakerna både för eltryckeslås och slutbleck beror på att konstruktionen rör sig, någon underhåller med olja/fett på felaktigt sett, fel i strömförsöjning/kablar så felorsakerna är ofta någon form av yttre påverkan.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
1 123abc skrev:
I den grinden blir det inget bra med en infälld överföring.
Det är svårt att göra en snygg och diskret kabelöverföring med det avståndet mellan blad och karm vilket gjort att jag övervägt ett elslutbleck i den grinden.
Det finns alltid en risk att något inte klarar miljön det monteras i varför man gör en helhetsbedömning där faktorer som konstruktion, utsatthet mot väder, omgivande miljö, yttre påverkan (vandalism), passerfrekvens mm tas med.
Men ett eltryckeslås brukar inte vara mer utsatta än elbleck och det vanligaste felorsakerna både för eltryckeslås och slutbleck beror på att konstruktionen rör sig, någon underhåller med olja/fett på felaktigt sett, fel i strömförsöjning/kablar så felorsakerna är ofta någon form av yttre påverkan.
Det blev världens största projekt detta för när jag väljer cylindrar inser jag att cylinderbrickorna kommer bli för låga och Habo har cylinderbrickor med påbyggnad man kan ha men det verkar inte Assa ha (det är deras i brunoxid jag egentligen vill ha).
Är så mycket att tänka på med lås.
Men det verkar inte finnas elslutbleck där man kan undvika att såga upp sidan på grindstolpen och det blir totalt sätt ganska mycket dyrare med elslutbleck.
Eltryckeslås kan man få för 2500kr som du länkade. Det är lite dåligt med återförsäljare bara av Robust. Sidan du länkade har t.ex. inte rätt slutbleck till låset. Men det spelar nog mindre roll.
Egentligen blir det nog priset som avgör, det blir ett par tusen billigare tror jag med eltryckeslås.
Men kabelöverföringen kommer inte bli särskilt bra.
Får fundera lite till på detta.
 
Du kan använda robust standard elslutbleck som är billigare om grinden är stadig med en stolpe ur T-serien.
https://www.lasgiganten.se/sv/articles/2.2287.68/robust-elslutbleck-280
https://robust-se.com/produkt/280/
Det finns även Robust 420 som är vattentåligare om grinden sitter oskyddat.
https://robust-se.com/produkt/420-24/
https://robust-se.com/special-las/
Det flesta säljer robust men alla kanske inte har det online, jag vet ingen låssmed som inte säljer robust.
ASSA har cylinderringar i brunoxid i rätt höjd eller som tar flera höjder om så önskas, det behövs inga förhöjningsring.
Robust, Safetron och STEP är alla svensktillverkade bra produkter som är vanliga på marknaden, ASSA (SOLID) elslutbleck är dyrare och tillverkas inte i Sverige samt tycker jag inte att de fungerar lika bra i många miljöer.
Vad är det för mått på karmprofilen? finns det plats för ett elslutbleck i profilen?
Vad är det för låscylindrar och beslag du tänkt använda?
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Du kan använda robust standard elslutbleck som är billigare om grinden är stadig med en stolpe ur T-serien.
[länk]
[länk]
Det finns även Robust 420 som är vattentåligare om grinden sitter oskyddat.
[länk]
[länk]
Det flesta säljer robust men alla kanske inte har det online, jag vet ingen låssmed som inte säljer robust.
ASSA har cylinderringar i brunoxid i rätt höjd eller som tar flera höjder om så önskas, det behövs inga förhöjningsring.
Robust, Safetron och STEP är alla svensktillverkade bra produkter som är vanliga på marknaden, ASSA (SOLID) elslutbleck är dyrare och tillverkas inte i Sverige samt tycker jag inte att de fungerar lika bra i många miljöer.
Vad är det för mått på karmprofilen? finns det plats för ett elslutbleck i profilen?
Vad är det för låscylindrar och beslag du tänkt använda?
Hej och tack igen för din hjälp.
Karmprofilen, det jag kallat grindstolpen och som elslutblecket ska sitta i är en ihålig metallstolpe som är 50x50 mm.

Jag förberedde som sagt med flexslang innan gjutning så det är inga problem att få in en sladd

Men jag vill ju att när grinden är stängd ska det inte vara glapp mellan brytskyddet som är monterat på karmprofilen.

Det som stoppat mig från elslutbleck är dels att det verkar dyrare men också att jag har svårt att förstå hur det ska monteras. Jag tittade på montagestolpar med större plösmått, t.ex. 27mm (då är hela montagestolpen ungefär lika bred som karmprofilen) och de ser annorlunda ut än smalare. Jag vet inte om de är mer utanpåliggande men de är inte öppna för kolven liksom utan ser mer ut som vanliga slutbleck.
Jag vill ju helst inte såga upp hela sidan på karmprofilen. Det har också stoppat mig.
Teknisk ritning av en låskista med måttangivelser och markering för öppet läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av låshus, märkt "Stängt", dimensionerad i millimeter, svartvit, genomskärningsvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karmprofilen är här blå och det är det röda jag hade velat undvika att såga bort:

Teknisk ritning av lås med måttangivelser, överklottrad med blå och röd färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man montera montagestolpen så det täcker hela karmprofilen? Ska det liksom se ut så här:

Teknisk ritning av en produkt med måttangivelser, svart på vit bakgrund, blåa linjer runt sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror iofs att ett elslutbleck som tål vatten vore bra för grinden står rätt oskyddat. Hittar inte nån som säljer det så vet inte vad det kostar eller var jag köper det. Men tror du ett vanligt klarar sig eller kommer det gå sönder?

Låscylinder spelar inte så stor roll men om möjligt hade jag velat ha samma nyckel som till ytterdörren. Det är någon vanlig ASSA-nyckel. Ser inte så märkvärdig ut. Beslag spelar inte heller så stor roll men jag köper nog något mörkt som passar grindens färg.
Det får ju vara cylinder på båda sidor, vred blir konstigt då kan man ju bara sträcka sig in och öppna.
 
  • Gilla
larja
  • Laddar…
Du ska ha en stolpe med "glidbleck" så kolven glider på stolpen som monteras utanpåliggande.
Du gör endast urtag för själva slutblecket inte för stolpen i karmstolpen då grinden är justerbar.
Beroende på val av slutbleck skiljer urtagets storlek men det är inte så noga då stoplen kommer täcka över urtagen.
Om det är lock på stolpen så lär det inte rinna vatten i karmstolpen och då fungerar ofta ett vanligt elslutbleck men ett elslutbleck avsett för grindar utomhus är eventuellt än mer driftsäkert.
Sedan skiljer även miljöerna i vissa delar av landet regnar det mer från sidan än uppifrån, om elslutblecket blir vattenfyllt så blir det problem men det sitter hyfsat skyddat om det inte rinner vatten i stolpen men vid kyla behövs inte mycket vatten.
I vissa miljöer använder man elslutbleck med omvänd funktion (öppen vid strömlöst) om det är möjligt då den lilla spänningen i elslutblecket värmer lite.
Som låssmed gör man en helhetsbedömning av många olika faktorer och dess miljön innan man beslutar sig om vilket lösning som är lämplig.

Jag tror inte du finner de slutblecken på nätet utan du får ringa en som säljer robust elslutbleck, det finns med i den vanligaste grossistens produktsortiment för branschen.
Postar en länk med det uppgifter en återförsäljare behöver för att finna produkten.
https://copiax.se/Produkt/41977/Elslutbleck-420-24
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du ska ha en stolpe med "glidbleck" så kolven glider på stolpen som monteras utanpåliggande.
Du gör endast urtag för själva slutblecket inte för stolpen i karmstolpen då grinden är justerbar.
Beroende på val av slutbleck skiljer urtagets storlek men det är inte så noga då stoplen kommer täcka över urtagen.
Om det är lock på stolpen så lär det inte rinna vatten i karmstolpen och då fungerar ofta ett vanligt elslutbleck men ett elslutbleck avsett för grindar utomhus är eventuellt än mer driftsäkert.
Sedan skiljer även miljöerna i vissa delar av landet regnar det mer från sidan än uppifrån, om elslutblecket blir vattenfyllt så blir det problem men det sitter hyfsat skyddat om det inte rinner vatten i stolpen men vid kyla behövs inte mycket vatten.
I vissa miljöer använder man elslutbleck med omvänd funktion (öppen vid strömlöst) om det är möjligt då den lilla spänningen i elslutblecket värmer lite.
Som låssmed gör man en helhetsbedömning av många olika faktorer och dess miljön innan man beslutar sig om vilket lösning som är lämplig.

Jag tror inte du finner de slutblecken på nätet utan du får ringa en som säljer robust elslutbleck, det finns med i den vanligaste grossistens produktsortiment för branschen.
Postar en länk med det uppgifter en återförsäljare behöver för att finna produkten.
[länk]
Stolpen sitter rätt skyddat för att vara en stolpe, den har lock. Den är "infräst" i en trästolpe delvis och det är carport på ena sidan och en liten "bod" på andra sidan så jag tror egentligen regn är ett mindre problem.

Tack för länken. Det står dock att den ska monteras i Montagestolpe ur serie U och det finns bara två montagestolpar i den serien, en med 12 och en med 7 mm plösmått. Mitt plösmått är ju mycket större, runt 27 mm.

Om jag hittar ett elslutbleck som kan monteras i en bredare montagestolpe, funkar det då om det ser ut som på sista bilden i mitt förra inlägg?

Jag antar att de här elslutblecken fungerar med olika låshus, man måste inte ha ett speciellt låshus till ett visst elslutbleck eller?
 
Beroende på önskad funktion så spelar låshuset roll vanligtvis används självlåsande låshus till elslutbleck med eller utan trycke beroende på önskad funktion, det är rekommenderat att kombinera med en dörrstängare så grinden blir stängd och låst vid passage.
Nu har jag inte sett hur grinden är monterad eller var i landet det är men jag hade använt ett vanligt standardslutbleck med lämplig stolpe.
Så länge du inte utsätter grinden för spolning t.ex tvättar med högtryckstvätt brukar det fungera bra i en sådan miljö du beskriver.
Stolpens plösmått är inte så noga då plösmåttet bestäms vid montage, det går bra att använda en stolpe med mindre plösmått och sedan monteras det så det blir rätt plösmått då det är en metallprofil.
 
Uppdatering:
Det var rätt kinkigt att justera det här. Funktionen trasslar på olika sätt om det inte är exakt rätt. Förreglingen behövde jag inte och den ställde till problem ett tag. Funderade på att limma fast den infälld.

Hade INTE velat göra detta i en grind/dörr där man inte kan justera dörrbladet i sidled (mot/bort från karmen).

Jag har fått allt att fungera nu men man måste stänga grinden ganska bestämt.

Till andra som funderar på att installera elslutbleck i grindar vill jag säga:

1) Lingot inom lås är helt omöjligt att förstå till en början. Det tar ett tag innan man fattar.

2) Det kräver en hel del research. Räkna in det i tiden/kostnaden när du jämför med låssmed.

3) Jag gjorde en del misstag, resultatet blev inte estetiskt 100%. Snarare 70% skulle jag säga. Men jag accepterar det.

4) Min materialkostnad var kanske 4000 kr och jag gissar att om jag överlåtit material och arbete till låssmed skulle det gått på 10 000 kr till. Jag sparade i alla fall 2000 kr på att köpa material själv. Den ursprungliga offerten jag fick var på flera tusen mer (material alltså) men det var ett mycket dyrare elslutbleck. Detta kostade 1000 kr ungefär, från Robust.

5) Spraymåla inte låsbehör. Den färgen håller inte ens för en nagel. Är på listan att måla med något annat.

En sak som gjorde det svårt för mig att förstå hur det här skulle fungera var att jag inte förstod att låshuset kan ha fjädrande kolvar. Elslutblecket i det här fallet kan monteras därför de finns en sluttande flärp som kolvarna glider över när elslutblecket är öppet och de åker då in i låshuset igen. Det kallas läpp på låsspråk.


Sammanfattningsvis så är det som vanligt att jag gjorde det för att jag ville lära mig och kunna fixa med det själv om det krånglar. Men om man bara räknar antal timmar så är det inte säkert en besparing mot att ringa låssmeden. Då blir ju resultatet bättre också. Men nästa gång jag gör detta kommer det bli mycket bättre och ta betydligt mindre tid.

Det är kopplat till en trafo som är kopplad via en Shelly 1 PM som jag styr med app/Shelly-knapp.

Tack till @123abc för hjälpen. ❤️
 
  • Gilla
FamiljenOlssonPersson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.