Se upp med Ekstrands dörrar och kanske säörskilt med deras försäljningskontor i Göteborg. De talare med stora ord om att deras dörrar håller en helt annan kvalitet än andra vanliga fabrikat på marknaden. Priserna öär ju också därefter vilket vi tyckte talade för dem. Vi fick sedan leverans av en beställd dörr. Eftersom det var en liten skada på emballaget så undersökte jag tillsammans med chauffören att inte dörren var skadad. Därefter fick den stå tills snickaren som skulle montera den kom. Vi tog bort den gamla dörren och plockade därefter fram den nya. Det visade sig att dörrkarmen var skadad på tre ställen vilket inte hade med leveransen att göra och inte heller vår hantering (jag var med hela tiden). Jag tyckte då att jag fått en sekunda vara och ville ha viss priskompensation. Detta nekades och jag erbjöds då en ny dörrkarm. Jaha men då står ni väl också för kostnaden för snickare att byta karmen.? Nej det gick de inte med på. Skulle jag då lägga ut ytterligare tusenlappar för karmbyte? Nej den höga kvaliten som utlovatrs den kunde de inte stå för!
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Om den var skadad när du fick den skulle den aldrig monterats. Men förstår att man inte packar upp den förens det är dags för montering
 
B Byggpendlaren skrev:
Se upp med Ekstrands dörrar och kanske säörskilt med deras försäljningskontor i Göteborg. De talare med stora ord om att deras dörrar håller en helt annan kvalitet än andra vanliga fabrikat på marknaden. Priserna öär ju också därefter vilket vi tyckte talade för dem. Vi fick sedan leverans av en beställd dörr. Eftersom det var en liten skada på emballaget så undersökte jag tillsammans med chauffören att inte dörren var skadad. Därefter fick den stå tills snickaren som skulle montera den kom. Vi tog bort den gamla dörren och plockade därefter fram den nya. Det visade sig att dörrkarmen var skadad på tre ställen vilket inte hade med leveransen att göra och inte heller vår hantering (jag var med hela tiden). Jag tyckte då att jag fått en sekunda vara och ville ha viss priskompensation. Detta nekades och jag erbjöds då en ny dörrkarm. Jaha men då står ni väl också för kostnaden för snickare att byta karmen.? Nej det gick de inte med på. Skulle jag då lägga ut ytterligare tusenlappar för karmbyte? Nej den höga kvaliten som utlovatrs den kunde de inte stå för!
Läser man instruktioner/garantihandlingar står det oftast (alltid?) att om fönster/dörrar är skadade ska de ej monteras, då det är en onödig kostnad att installera något som ska tas bort. Det är upp till tillverkaren om de vill ge dig ett prisavdrag eller ersätta dig med en ny del. I ditt fall låter det som att du kan leva med skadan men vill försöka få lite rabatt?
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Svårare också att hävda att den va skadad redan innan montering och inte under montering om man väljer att montera den. Kan förstå att man känner sig tvingad att täcka igen hålet där den gamla dörren satt.
 
För att förtydliga ytterligare. Dörren var inte transportskadad det hade jag förvissat mig om. Då förutsätter man ju att den inte har skador som orsaktas på fabrik varav en var bättrad vsom var fallet. När man har beställt en snickare till ett visst datum kan man ju inte bara be honom komma tillbaka några veckor senare utan att det kostar. Min poäng är när en säljare så totalt skryter om kvaliten på en vara och dömer ut i princip alla konkurrenter så ska man inte behöva betala fullt pris för en sekunda vara.
 
Nu kommer detta lite sent men Ekstrands dörrar och fönster hade via deras dåvarande VD en skrämmande attityd när vi fick fönster som det var fel på. Det ledde till att de stämde oss på betalningen som vi höll inne och vi gjorde en genstämning för att de inte hade levererat det som vi beställt. Det slutade med att Ekstrands tillslut gav sig på alla punkter (några dagar innan det skulle upp till slutförhandling i tingsrätten),hävning av köpet och de fick betala våra juristkostnader, mellanskillnaden på nya fönster från annan tillverkare samt ut och inmontering av fönster. Summan de fick stå för blev betydligt högre än om de hade gjort en omleverans. Samtidigt hade deras dåvarande VD målat in sig kraftigt i ett hörn med sitt resonemang kring teknikaliteter i fallet så hävningen blev en självklar påföljd. Dock tog hela processen cirka 2 år. Nu såg jag att företaget fått en ny VD så jag hoppas hon sköter reklamationsärenden och kundkontakter bättre än den förra.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
Vi har troligtvis en process mot ekstrands på gång. Givet deras sätt att agera i vårt fall och vad man kan läsa här är det förvånande att de kan fortsätta bedriva någon verksamhet.
 
  • Wow
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Ja det är jag försöker upplysa. Bedrövlig hantering. Berätta gärna mer om ditt ärende
 
  • Gilla
Allixon 56
  • Laddar…
Skrämmande att företag överlever när de så uppenbart är urusla på kundhantering. Snygga dörrar dock, så många faller väl för det.
 
  • Gilla
Allixon 56
  • Laddar…
Ja det är synd ! Tror de skulle må bra av bättre kultur på det företaget , vet med fakta att de har missnöjda anställda där .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.