Ska du byta ut husets gamla fasad kan det vara lämpligt att också göra en tilläggsisolering. Här ger vi ett exempel på vad ett fasadbyte med tilläggsisolering kostar och hur stor energibesparingen blir.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att byta fasad och tilläggsisolera?
 
  • Gilla
Albert Nilson och 1 till
  • Laddar…
Löst folk som utför arbete är ohemult dyrt.

Ex frågade några firmor om byte av tak på mitt enplans 128 kvm hus.
Totalt 250 - 300 kr.

Köpte allt material och en beg Hakiställning. Gick på så när
100 000 kr.
Aldrig haft så bra betalt under 2 månader. Jobbade lite då o då, när jag inte hade annat att göra.
Typ åka segelbåt på Vänern.

Det ska gudarna veta att en vanlig löneanställd får ligga i för att betala 200 000 skattade kronor.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Löst folk som utför arbete är ohemult dyrt.

Ex frågade några firmor om byte av tak på mitt enplans 128 kvm hus.
Totalt 250 - 300 kr.

Köpte allt material och en beg Hakiställning. Gick på så när
100 000 kr.
Aldrig haft så bra betalt under 2 månader. Jobbade lite då o då, när jag inte hade annat att göra.
Typ åka segelbåt på Vänern.

Det ska gudarna veta att en vanlig löneanställd får ligga i för att betala 200 000 skattade kronor.
Och om man sen räknar in värdehöjning vid ev försäljning...
Så gjorde jag mig totalt en halv mille.
Rättare sagt sparade 200 000 och får 300 000 mer vid försäljning.

Så även om man har tummet mitt i, så är det lönsamt att göra jobb själv, med lite hjälp.

T ex byta fasad.
 
H Hybro skrev:
Löst folk som utför arbete är ohemult dyrt.

Ex frågade några firmor om byte av tak på mitt enplans 128 kvm hus.
Totalt 250 - 300 kr.

Köpte allt material och en beg Hakiställning. Gick på så när
100 000 kr.
Aldrig haft så bra betalt under 2 månader. Jobbade lite då o då, när jag inte hade annat att göra.
Typ åka segelbåt på Vänern.

Det ska gudarna veta att en vanlig löneanställd får ligga i för att betala 200 000 skattade kronor.
Visst men vad är ett rimligt pris? Om din granne ber dig byta hans tak också, hur mycket hade du velat ha? Du ska ju då betala arbetsgivaravgift och skatt på det du får av grannen om det ska jämföras med firman.
 
Vi bytte alla fönsterna i vårt gamla hus (10 stycken, 24k leverade och färdig) la till 95mm isolering (kosta runt 10k med reglar och allt) och lade på ny panel (kosta runt 18k), vi köpte en ställnign från jula (tror den kosta si så där 8k, vi borde gjort de tidigare, betydligt billigare än att hyra i längde). Och sedan 5-6k för dvs små plock.

Gjorde allt arbete själva. Men vist, det var ju bara ett "halft" hus tilläggsisolering eftersom utbyggnaden redan hade rätt tjock isolering,

Gjorde majoriteten av arbetet efter att jag kom hem från jobbet i slutet på augusti och början av september. Gick relativt fort. Den slitigaste och mest känsliga delen var att ta bort de gamla fönsterna (var vi tvugna att göra på helgerna eftersom de inte är ett jobb som kan bli stående över natten precis).

Nu var de 4-5 år sedan vi gjorde de här, så fönsterna lär ju vara bra mycket dyrare idag.
 
M Mattias Svederberg skrev:
Vi bytte alla fönsterna i vårt gamla hus (10 stycken, 24k leverade och färdig) la till 95mm isolering (kosta runt 10k med reglar och allt) och lade på ny panel (kosta runt 18k), vi köpte en ställnign från jula (tror den kosta si så där 8k, vi borde gjort de tidigare, betydligt billigare än att hyra i längde). Och sedan 5-6k för dvs små plock.

Gjorde allt arbete själva. Men vist, det var ju bara ett "halft" hus tilläggsisolering eftersom utbyggnaden redan hade rätt tjock isolering,

Gjorde majoriteten av arbetet efter att jag kom hem från jobbet i slutet på augusti och början av september. Gick relativt fort. Den slitigaste och mest känsliga delen var att ta bort de gamla fönsterna (var vi tvugna att göra på helgerna eftersom de inte är ett jobb som kan bli stående över natten precis).

Nu var de 4-5 år sedan vi gjorde de här, så fönsterna lär ju vara bra mycket dyrare idag.
Har precis gjort samma sak. Lagt på 45+45mm, samt nya fönster som ersatte gamla kopplade 2glas.

Hur har energi kostnaderna ändrats för er? Jag ser med tillförsikt fram emot kommande vinter.

Mvh
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Visst men vad är ett rimligt pris? Om din granne ber dig byta hans tak också, hur mycket hade du velat ha? Du ska ju då betala arbetsgivaravgift och skatt på det du får av grannen om det ska jämföras med firman.
Vem har sagt det?

Klart jag hjälper min granne och han mig.

Är Du en sån som inte har några kontakter. Typ håller skenet upp i grannskapet?

Om du inte alltid ska hålla skenet uppe...
Typ har nån som bär in posten
o s v...
Så tror jag att om Du bjuder på dig själv kan tjäna på det.
För nåt kan Du väl som kan vara grannarna till godo, även om Du måste bjuda på dig själv.

Never jag betalar 300 000 för att bya tak.
Eller 1000 kr för att klippa gräsmattan, under tiden jag sitter o surfar på nätet.

Mycket går att spara med eget fysiskt arbete.
 
Redigerat:
Tomture61
M Mattias Svederberg skrev:
Vi bytte alla fönsterna i vårt gamla hus (10 stycken, 24k leverade och färdig) la till 95mm isolering (kosta runt 10k med reglar och allt) och lade på ny panel (kosta runt 18k), vi köpte en ställnign från jula (tror den kosta si så där 8k, vi borde gjort de tidigare, betydligt billigare än att hyra i längde). Och sedan 5-6k för dvs små plock.

Gjorde allt arbete själva. Men vist, det var ju bara ett "halft" hus tilläggsisolering eftersom utbyggnaden redan hade rätt tjock isolering,

Gjorde majoriteten av arbetet efter att jag kom hem från jobbet i slutet på augusti och början av september. Gick relativt fort. Den slitigaste och mest känsliga delen var att ta bort de gamla fönsterna (var vi tvugna att göra på helgerna eftersom de inte är ett jobb som kan bli stående över natten precis).

Nu var de 4-5 år sedan vi gjorde de här, så fönsterna lär ju vara bra mycket dyrare idag.
Tycker du att huset förbrukar mindre energi nu ?
Dvs hur mycket före / efter .
 
Det jag tycker saknas i dessa artiklar är hur man kan göra för att tilläggsisolera om man inte vill byta panelen. Jag har ett äldre hus med tjocka paneler som jag gissar inte går att få tag på med samma träkvalitet idag om jag hade rivit ner dessa. Kan man tilläggsisolera inifrån istället eller är det meningslöst?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Det jag tycker saknas i dessa artiklar är hur man kan göra för att tilläggsisolera om man inte vill byta panelen. Jag har ett äldre hus med tjocka paneler som jag gissar inte går att få tag på med samma träkvalitet idag om jag hade rivit ner dessa. Kan man tilläggsisolera inifrån istället eller är det meningslöst?
det kan du absolut göra men är mer omständigt.
Du måste tänka på ev flytta plasten i väggarna, om du har sådan. Plasten skall ej sitta för djupt in i isoleringen inifrån sett.
Sedan har du all el, dosor, ev vattenrör, samt smygar, fönsterbrädor, tapet lister osv.
Dessutom får du mindre yta inomhus.

Så ska du inte renovera rum/ hus invändigt av andra skäl så skulle jag säga att det inte är värt jobbet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B busgraab skrev:
Har precis gjort samma sak. Lagt på 45+45mm, samt nya fönster som ersatte gamla kopplade 2glas.

Hur har energi kostnaderna ändrats för er? Jag ser med tillförsikt fram emot kommande vinter.

Mvh
Det är lite svårt att svara på eftersom vi i samma veva slog ihop 1 rum +2 garderober till 2 rum och flytta ett av sovrummen på övervåningen (nya delen) till nedre våningen (gamla delen) (som var sämre isolerad) och även installera solvärme, och det direkt efter vi gjorde tillbyggnaden som är 35cm isolering. Tillbyggnaden mekaniskt anslöts våren 2014 sedan var alla åtgärder gjorde fram till 2018.

Men i princip när vi flytta in brände vi 18 kubik björk (lösstaplat) efter första omgången vi gjorde om var vi nere på ca 15, efter andra omgången runt 12. Sista året har vi komplimenterat med en värmepump för att korta eldningssäsongen något, och då kom vi ner i 6 kubik.

Värmepumpen kostar oss i princip inget extra. Förvisso går de rätt mycket mer el i November och Februari. Men under April-September så går de rätt mycket mindre el (eftersom vi körde på elpatron innan, eftersom de blev tokvarmt och inte så ekonomiskt och elda i april). Vi använder ungefär 140-180kWh/månad i värme Maj till September jämfört med 500kWh/månad tidigare (och då har vi två barn extra nu) Under Oktober-November och Februari-Mars går de ungefär 250-500kWh/månad, säg de snittar på 350..

Sedan varierar de ju lite från vinter till vinter, säg att vi eldade ungefär 4½-5 månader innan, och vi nu hel eldar 1½ månad och del eldar ca 2½ månad.

Ursprungligen använde vi runt 3MWh/år el för värme (främst för varmvatten, men lite komplement värme de månaderna de inte är super kalt). När vi installera solvärmen gick de ner till ca 2MWh utöver att vi minska eldningen med si så där 1 kubik (vild gissning eftersom de var tilläggsisoleringen och solvärmen samma år). Med värmepumpen så använder vi fortfarande si så där (kanske lite drygt) 2MWh el för värme per år, men vi minska eldningen från 12 till 6 kubik. Sen går den bara på dygnets 8 billigaste timmar så de är inte så att elen blev så där jätte mycket dyrare. Nu är värmepumpen ett ganska nytt tillskott så vi har bara data för en vinter.
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Walle85
E Erik_91 skrev:
Det jag tycker saknas i dessa artiklar är hur man kan göra för att tilläggsisolera om man inte vill byta panelen. Jag har ett äldre hus med tjocka paneler som jag gissar inte går att få tag på med samma träkvalitet idag om jag hade rivit ner dessa. Kan man tilläggsisolera inifrån istället eller är det meningslöst?
Ja, du kan tilläggsisolera från insidan. Det kommer dock att minska din boyta samt att du sannolikt kommer att få göra om alla invändiga ytskikt.
Vi gjorde detta i samband med vår renovering av övervåningen. Riv ner innerväggar, regla upp och stoppa in isolering. Sedan stänga igen väggar igen. Vi satte även ny plast eftersom den gamla var punkterad på väldigt många ställen pga att det tidigare inte fanns ett installationsskikt.

Rum under konstruktion, isolering, trästomme, två fönster, obehandlad interiör, byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, isolering synlig, träreglar, oavslutat rum, fönster mot grönska, ljusinläpp, byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Vem har sagt det?

Klart jag hjälper min granne och han mig.

Är Du en sån som inte har några kontakter. Typ håller skenet upp i grannskapet?

Om du inte alltid ska hålla skenet uppe...
Typ har nån som bär in posten
o s v...
Så tror jag att om Du bjuder på dig själv kan tjäna på det.
För nåt kan Du väl som kan vara grannarna till godo, även om Du måste bjuda på dig själv.

Never jag betalar 300 000 för att bya tak.
Eller 1000 kr för att klippa gräsmattan, under tiden jag sitter o surfar på nätet.

Mycket går att spara med eget fysiskt arbete.
Du svarade inte på frågan utan verkar ha blivit kränkt istället. Hoppas du lägger tak bättre än du mår.
 
  • Gilla
Katthatt och 3 till
  • Laddar…
Som det ser ut på sista bilden, med typ plast strax innanför väggskivor är det byggt i mitt hus från 1982. Har funkat perfekt.

Idag lägger man tydligen elrör mm på insidan mot boutrymmet om plasten, så reglar man med 2x2" på stolpar, kortlingar mm. Fördelen är väl att det blir mindre chans att man skruvar i rören och något mer hermetiskt tätt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du svarade inte på frågan utan verkar ha blivit kränkt istället. Hoppas du lägger tak bättre än du mår.
La nytt nytt Planjatak ovanpå mitt 38 år gamla Shingeltak. Bärläkt ströläkt mm.
Blev mycket bra. Fick hjälp av min vän snickaren ca 25 timmar.

Angående mitt mående så är det mycket bra.
Så där tog Du allt fel!

Men tack för visad omtanke. Det det inte alla som gör.

Nu är väl tråden gammal....
Men kollade rubriken...

Varför inte vända dig till nån byggsäljare med dina frågor?
Då får du garanterat ett pris på vad materialet kostar.

Sen beror det givetvis vad det är för fasad du har.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.