Hej igen.
Jag måste säga att jag är lite förvirrad av alla råd och regler som finns överallt. Det jag främst funderar över nu är hur man gör i vägg/vägg och vägg/golv övergångar vid kakling av badrum. Eller egentligen inte hur man gör.....men varför mjukfog är så förkastligt?
Varför ska man hellre använda hårdfog och om man kan använda mjukfog varför får den då inte bottna? Skulle bli glad över ett svar så detaljerat som möjligt. :)
 
Mjukfog är mindre bra helt enkelt för att den blir ful efter förhållandevis kort tid. Om den inte behövs för rörelsernas skull så ska man inte använda den. Att den inte får bottna mot tätskiktet beror på att den du stoppar vatten som färdas bakom plattorna på väggen, då kan alltså inte vattnet rinna vidare ner till brunnen.
 
mjukfog mögglar efter en tid, använd det enbart i väggvinkel, i golvvinkel funkar hårdfog utmärkt...
 
Var det inte det jag skrev? Och ibland ska den användas även i golv/väggvinkel. Det beror på konstruktionen.
 
Mjukfogen i ett badrum innehåller väl fungicider och är följakligen motståndskraftig mot svamppåväxt med mera. Jag blir lite förvånad att ni anser att man inte alltid behöver mjukfoga i golv/vägg vinkeln. I min värld ska det alltid finnas möjlighet för rörelser mellan olika byggdelar, men samtidigt är inte jag någon expert inom detta område.
 
Den är inte tillräckligt motståndskraftig och svartnar förhållandevis fort. Enligt BKR skall den bara användas där den verkligen behövs eftersom den inte är underhållsfri.
Golv/vägg-vinkelns rörelser kommer inte att stoppas av en klinkerfog. Däremot kan fogen spricka och lossna.
Många plattsättare kör med hård fog i just den vinkeln och drar sedan en silikonfog om det senare visar sig att det inte håller. Det blir snyggare om man kan foga med klinkerfogen.
 
Jepp. Och i de flesta fall är det så små rörelser, om ens några, att hårdfog håller. Men det beror som sagt på underliggande konstruktion.
 
Ok.
Tack för alla svar. Nu fattar jag mer.
Kommer att köra på hårdfog i golv/vägg vinkel i alla fall, så får vi se hur vi gör i vägg/vägg vinkeln. Vi har ju ett trähus...... och den gamla hårdfogen i vägg/vägg vinkeln var rejält sprucken och hade tom ramlar bort på sina ställen. Nu stummar vi visserligen upp regelverket en del, men med tanke på hur det såg ut (upprelglingen alltså) så är det nog säkrast att köra mjukfog på vägg/vägg vinkel. Kortlingarna var nämligen satta i sponten och inte i lodräta reglarna .... lite spännande sådär.
 
Ja, vägg/vägg-vinkeln ska du definitivt mjukfoga om det är regelväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.