1. Vadå semester?
Tänk er följande: du har jobbat sista dagen innan semestern, allt är undanpackat tills du ska tillbaka om fem veckor, ljuv avslappning väntar... och när du satt dig i bilen för att åka hem så ringer din bättre hälft och säger att det droppar vatten från taket i barnrummet.

Efter att ha yttrat något mittemellan en utdragen suck och ett skrik var det bara att åka hem till huset byggt 1929. Dra på sig arbetskläderna, skyddsmasken och pannlampan och ge sig iväg upp genom takluckan som är så trång att man måste åla sig upp en kroppshalva i taget. Upp i det glasfiber- sågspåns och muslortshelvetet som är min kallvind. Nämde jag att det sticker ut tusentals rostiga spik överallt? Det sticker ut tusentals rostiga spik överallt.

Jag kunde ungefär gissa mig till var det borde vara, och någon meter ned i snedtaket såg jag mycket riktigt var virket var helt svart och det droppade in. Nåja, idag kan inget göras. Får börja imorgon.

2. Byggställning
Det är c:a 4,8 meter upp till takfoten nedanför det läckande området. Första punkt fick bli att ge sig av och lägga några tusenlappar (2,5 st mer exakt) på tryckimpregnerade reglar och trall och bygga sig en byggställning. Det svider inte så mycket i plånboken, för jag vet att virket kommer återanvändas till något annat sedan. Taket har lutning 1:1 (45 grader), att göra det jag ska göra från en stege vore självmord. Byggställningen blev stadig och bra, jag fick släppa min motvilja mot att skruva i fasaden och bara göra det. Den fungerar bra, men är så förbannat ful och hafsig ut att jag vägrar lägga upp en bild på den.

Väl färdig med byggställningen var det upp på den fruktansvärda vinden igen. Jag knycklande in mig själv med nyllet ned i gullfibern och skalpen upp i spikarna och lyckades nå ned och få igenom en tunn metallstång för att se utifrån var skadan var.

3. Skadorna
Taket är betongpannor lagda sent 1970-tal och är verkligen utslitna, på de flesta håll bara runt 2 cm tjocka ungefär med ett välmående tjockt lager mossa över hela. Till saken hör att jag å ena sidan ju inte vill att det ska regna in, å andra sidan inte vill lägga några stora resurser på detta då hela taket ska läggas om så fort vi har råd. När jag avlägsnat tre dussin pannor och en halv byggsopsäck bös (löv, frön, ruttet virke, grus, jord, pannskärvor) kunde jag skadan lokalisera och bekräfta att det var där det läckte in.

Det var som jag befarade. Skadan var under en ränndal där två tak möts.

Det första jag vill ha sagt är att jag faktiskt är imponerad av kvaliteten på materialet. Det måste varit suveränt galv de hade på den tiden, för ränndalsplåtarna (om man kan kalla dem det) var faktiskt skapligt fräscha och inte genomrostade någonstans. Likaså pannorna var ändå i förvånansvärt gott skick för att vara ca 45-50 år gamla, och hör och häpna har jag inte hittat en enda sprucken panna än.

Det andra jag vill ha sagt är hur förvånansvärt skit själva montaget var. Pannorna låg ojämnt (många med droppkanten hängande i luften eller bara 8-10 mm överlapp mellan pannrader), bärläkten är ojämn och på de flesta håll finns ingen ströläkt. På bilden ser ni hur det ser ut som att ränndalsplåten har höga kanter? Det trodde jag också, men när man tittar närmare visar det sig att "kanterna" är två lösa plåtar som bara spikats så att de trycker ned mot ränndalen. Där ser man mycket riktigt att vatten i alla år trängt emellan och runnit under plåten istället.

Jag tror det som på sätt och vis räddat mig och gjort så att jag bara har en läcka och inte hundratals är att man lade betongpannorna ovanpå ett gammalt spåntak som måste varit i rätt OK skick fortfarande.

Tyvärr tog jag ingen bild av utgångsläget. Här är en bild från när jag rensat bort det mest skadade.
 
  • Förfallen takstruktur med mossa, trasiga takpannor och synligt undertak. Tecken på förfall och bristande underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Appendix och 35 till
  • Laddar…
4. Tidspress
Det utlovas ca 30-40 mm regn kommande tre dagar, och några mindre skurar efter det. Jag höll på sent inpå kvällen dagen innan med byggställningen och att leta efter skadan, och det blev inte många timmar sömn tack vare nedkissad bebis och att jag ville ha så många timmar på mig som möjligt innan det skulle börja regna idag.

Sagt och gjort var det upp i gryningen, tugga i sig några ägg och upp på taket igen. Jag började byta ut skadat virke, och prick kl 10 precis som SMHI sagt så började det regna. Det fick bli ett tillfälligt fix med byggplast under kvarvarande plåten och pannorna runtom. Det är kass även om jag försökt tänka på överlapp och vikta kanter, men det får duga i två dagar tills värsta regnet lugnat sig. Nu sitter jag här och hör ett ordentligt skyfall utanför, rätt slut i kroppen av den ovana och obekväma arbetsställningen men betydligt mindre orolig för ytterligare skador.

När vädret blir lite bätter ska jag på det igen och hitta någon mer hållbar nödlösning som förhoppningsvis funkar tills det är dags att lägga om hela taket på riktigt. Då kan jag med säkerhet säga att det blir plåttak för övrigt.
 
  • Åldrat tegeltak med mossa, täckt av genomskinlig plast för att skydda mot läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Gustaf Brink och 14 till
  • Laddar…
Det verkar ju någotsånär fungera iallafall.
 
  • Gilla
Gustaf Brink och 6 till
  • Laddar…
Gaffelmärket och "SB"? Ska det inte vara "SP" som i Statens Provningsanstalt? Kan någon förklara detta för mig?
 
  • Rostig, röd yta med logotyp, möjligen tegelsten eller metalldel, smuts, nötning, fukt, ingrodd smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Söderslätt och 2 till
  • Laddar…
Det är bara att kämpa på och ta tjuren vid hornen, vilket du gjort. Sen har vi alltid GAAAAHHHHHHHH tråden att gnälla ur sig det värsta i :)

Lycka till.
/W
 
  • Gilla
Snigla och 11 till
  • Laddar…
Bara kämpa på, har åkt på liknande pga tidigare ägare fusklagade, men la tillbaka tegel och ”glömde” säga detta. Men en helg av klättra på tak med hjälp av pappa min så gick det att laga ordentligt. Dock när det är regn och takrenovering ska göras är allt bara surt och jobbigt. Kämpa på och njut senare av ett tätt tak!
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Svaret var en googling bort: [länk]
Nej, det har jag svårt att tro att det skulle syfta till samma sak. Mitt tak är från sent 1970-tal, bruket du länkade till lades ned 1950, ungefär 10 år innan de första betongpannorna tillverkades.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Här kommer lite fler bilder från arbetets gång. Det går trögt nu, eller åtminstone känns det så. Bebisen är sjuk, jag är småsjuk, vad nu lilla muskeln/muskelfästet heter precis ovanför knät börjar protestera av alla kliv upp på taket och att stå i brant lutning länge.

Som alltid finns det moment som lägger till en massa jobb. I detta fall att jag bestämde mig för att jag inte kunde låta bli att bättra på en tidigare "tillfällig lösning" från 2020, när jag rev en obrukad skorsten, vilket lämnade ett rejält hål i taket... Nu får ni inte vara stygga, jag var ung och naiv och trodde faktiskt detta skulle funka för jag (ja, pinsamt så här i efterhand) trodde "tjärpapp" och vindpapp var samma sak (den är ju bitumenbehandlad!).

Så här ser AC350 Vindpapp ut efter tre år under några pannor, om någon undrar. Märk också att jag fick lappa i med nya pannor när det begav sig eftersom identiska inte finns att köpa (mycket mindre än moderna).
Trasigt tak med takpannor, sönderrivet underlagstak, sammanslagning av gammalt och nytt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till min fröjd såg det faktiskt fint och opåverkat ut under!
Reparation av trägolv på tak med tegelpannor, nedfallna löv, och skadad takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag satte ett par reglar i sidorna så de gick upp lite över spåntaket, och lade ytterligare råspont ovanpå, jag satte också en bit läkt på andra sidan och hängde dit några matchande pannor (jag kommer ju få en del över). Det saknas lite bilder under tiden, men här är en när jag fått på lite underlagspapp (faktisk underlagspapp denna gång, Trebolit 221) och en skarv i nockplankan. JA DEN HÅLLS FAST MED SPIKBAND, hacka inte på mig! Ärligt talat tycker jag det blev rätt skapligt.

Tak med tegelpannor, mossa, skadad del reparerad med svart presenning och träplank. Reparationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Gustaf Brink och 9 till
  • Laddar…
Jag kan inte nog understryka hur förbannat mycket skräpt det blir när man river i det. Jag sopar undan, stoppar i säckar, efter ett tag hade jag det riktigt rent och snyggt, men ett enda slag för att slå ned en spik som sticker upp ur spåntaket någonstans så skakas det fram ett nytt lager damm.

Förfallen takkonstruktion med trasiga tegelpannor, röta, mossa och väderexponerad underlagsstruktur. Behov av reparation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa (aluminium?)plåtar misstänker jag är tidigare ägares nödlösning på samma område där det läckt på samma ställe men de inte kunde hitta exakt var? Hur som, jag har tagit bort dem nu och lyckligtvis såg det inte värre ut under än någon annanstans. Skräpet på bild motsvara kanske 1/20 gånger jag sopat ned lika mycket och lagt i säck.

Idag hade jag för övrigt första riktiga tillbudet, jag ramlade. Det var mitt i ränndalen, och hade jag rullat vidare hade det varit ned på ställningen, så ingen fara, men ändå otäckt att tappa fotfästet. Man får faktiskt rätt bra fäste på spåntaket för att ytan är så grov, det är det satans dammet/gruset från pannorna som gör hela ytan så hal.

Jag avslutar uppdateringen med lite naturobservationer.

Visst har du kanske lite mossa på taket du också, men har du mossa så frodig att det växer små svampar i den?!
Mossa täcker träbit på marken, liten svamp, höstlöv, naturligt, grönt och brunt, fuktigt, detaljrikt, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna bild är tagen norrut längs huset. Märk skillnaden på den östra sidan, som får sol från morgonen och inga träd i närheten, och västra sidan, som får väldigt lite sol och har en allé bara några meter ifrån sig.
Tegelstenshusets tak möter en lummig, grönskande park och landskap, under en dyster himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma sak på det mötande taket. Ett takfall åt väster, ett åt söder.
Gammalt tegeltak med skador och mossa, trädgrenar ovanför, vy neråt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så som avslut tänker jag klaga lite. OK, killen som lade vindpapp under takpannor kanske inte kan komma med pekpinnar... Men jag hur slapp är man om man inte ens orkar plocka bort hela det tidigare tegeltaket innan man lägger på det nya? Jag hittade några skärvor från gamla lerpannor under betongpannorna nämligen.
Hand i handske håller tegelpanna, mossbelagda takpannor i bakgrunden, skuggor, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
The Tor och 17 till
  • Laddar…
S
Bra kämpat. Jag fick takläcka precis i början på semestern sommaren 2018, den torra, varma. Det var rätt svettigt att lägga om en tredjedel av vårt svarta tak då - men det var ju papptak, så även om det var stekhett var det nog inte lika besvärligt. Tråkigt nog regnade det ju knappt sedan, så jag hade bråttom i onödan.

PS. Tror det är rätt sällan takläckor kommer lägligt när jag tänker på det.
 
  • Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Är du förvånad att det läcker? Vanskött tak. Du har ju mer mossa än i skogen.
 
  • Haha
  • Gilla
Chr3 och 6 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Den här tråden är lite skön. Det är som att någon visar när denne byter vindrutetorkare på en bil som voltat ut på en åker. Tror ett rejält omtag skulle vara på sin plats.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
The Tor och 39 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Är du förvånad att det läcker? Vanskött tak. Du har ju mer mossa än i skogen.
Jag tror visserligen det faktum att pannorna är c:a 20 år förbi sin tekniska livslängd spelar större roll än mossan... Dessutom, enda stället det läckt så här långt är ju vid en felbyggd ränndal. Övriga ställen jag lyft bort pannor ser spåntaket helt OK ut.

Men visst, mossa.
 
  • Gilla
Norrtull och 6 till
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Den här tråden är lite skön. Det är som att någon visar när denne byter vindrutetorkare på en bil som voltat ut på en åker. Tror ett rejält omtag skulle vara på sin plats.
Haha! :D Om du faktiskt läste texten skulle du se att ja, hela taket ska göras om så fort jag har råd. Det är därför detta känns som så sura pengar.
 
  • Gilla
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.