Maalox
Vi börjar som bekant gå in i nya tider med högre räntor, nybyggen som halveras (byggare som får mindre att göra), inflation och materialpriser som iallafall senaste åren stigit abnormalt mycket.

Mot denna bakgrund vore det intressent med ett tankeexperiment. Premisserna är följande:

Låt oss säga att du inte har lånat till renovering ”under pandemin” och det således finns 1) utrymme för detta 2) projekt att ta tag (dock inget måste). Med en horisont på 0-3 år, vad tror ni kommer vara bra/lönsamma åtgärder sätt till den komplexa dynamiken vi nu har, när vi om 4-5 år ser tillbaka i backspegeln. Eller gör man bäst i att vänta?

Kommer en badrumsrenovering om 18 månader vara 20% lägre än idag då byggfirmor snart kommer har slut på jobb? Kommer inflationen på material fortsatta tuffa på i en takt som istället gör att det är läge att åka till byggvaruhuset redan imorgon?

Motivera gärna ditt svar med referens till den marknadsdynamik du anser mest rimlig.

Och för att klargöra: jag avser inte göra något större själv utan är bara nyfiken på hur folk tänker.
 
Jag kan inte tänka mig att det blir billigare i framtiden, om än inte direkt dyrare under lågkonjunktur. Jag har i mitt (relativt) långa liv aldrig upplevt detta. Däremot har hus/lägenhetspriser åkt berg-och-dalbana vissa perioder. Ränteläge påverkar dock investeringar under viss period - även om jag köpte mitt första egna hus till 16,5% ränta på bottenlånet (OK - med annan skattepolitik).

Glöm att badrumsrenoveringen blir 20% billigare!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.