F fribygg skrev:
Ok, hade firman kikat på plats innan du fick den skriftliga prisuppgiften
Har Tot entreprenad och de hade kollat
 
F fribygg skrev:
Ok, hade firman kikat på plats innan du fick den skriftliga prisuppgiften
Har Tot entreprenad och de hade kollat.
Vill bara veta om mer än 29000kr kan vara rimligt. Trodde det var mycket….absolut inte mer
 
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Har Tot entreprenad och de hade kollat
Om entreprenören kände till förutsättningarna efter att ha kikat på plats och har lämnat ett pris som du accepterat är det den summan du ska betala.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 14 till
  • Laddar…
B
Ja det är ju en väldigt tunn beskrivning av vad som ingår för 29kkr. Det känns som en dåligt skriven offert helt klart. Normalt brukar otydligheter vara till leverantörens nackdel.

Men innan jag hade accepterat ett högte pris hade jag tagit in andra offerter, och om dessa ligger i 40k nivån så är det väl kanske rimligt.

De får väl peka på leveransgränser för tjänsten eller vart i avtalet som det framgår att de har rätt att debitera dessa extra kostnader?

Själva kabeln tror jag n1vx 5 ledare, 6mm2. Ca 100kr per meter, typ 3-4000kr. En prefabcentral är ett antal tusenlappar beroende på bestyckning. sen tillkommer ju alltid en del, t.ex. kabelskyddsrör med mera. Men det låter ju som att det är ett ganska stort antal timmar arbete för att komma upp i 29 000kr, och ännu mer för 39 000?

https://www.eldirekt.se/elmaterial/central-och-norm/hager/hager-formonterade-elcentraler
 
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
E
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Vi har i offerten fått ett pris på 29000kr för att ansluta el från attefallshus till vårt hus.

Nu säger elektrikern att det tillkommer mer eftersom det inte finns lediga platser i elskåpet. Han behöver sätta dit ett skåp till med 9 säkringar. (En elbilsladdare ska ha tre av dessa)
Vi trodde att detta ingick i de 29000kr är det inte väldigt dyrt annars? Vad är rimligt pris för detta?
(Vattnet går på 39000kr)
Tänk på att ditt Atte falls hus ska ha ett eget elabb som du ska hosta upp liknade för samt månadsavgift.

Annars kan du bara använda det som eget tillfälligt boende. Och absolut inte hyra ut eller bo lång varigt.

Din elektriker ska informera dej om dina skyldigheter att kontrollera detta.

En el anslutning är just vad det är. Inget sagt att du får elbilar och annat på köpet tyvärr.
 
E El-Löken66 skrev:
Tänk på att ditt Atte falls hus ska ha ett eget elabb som du ska hosta upp liknade för samt månadsavgift.

Annars kan du bara använda det som eget tillfälligt boende. Och absolut inte hyra ut eller bo lång varigt.

Din elektriker ska informera dej om dina skyldigheter att kontrollera detta.

En el anslutning är just vad det är. Inget sagt att du får elbilar och annat på köpet tyvärr.
Hörru Löken, vet du nått om TS förutsättningar eller vill du bara skriva av dej lite efter lång bortavaro?
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 16 till
  • Laddar…
E
F fribygg skrev:
Hörru Löken, vet du nått om TS förutsättningar eller vill du bara skriva av dej lite efter lång bortavaro?
Jag vet som så här mycket att vi har mängder av olagligt anslutna Attefallshus i Sverige. Det blir en dyr käftsmäll i framtiden och inget forumet ska försöka mörka.

Vad till för ditt så kallade inlägg där emot?
 
E El-Löken66 skrev:
Tänk på att ditt Atte falls hus ska ha ett eget elabb som du ska hosta upp liknade för samt månadsavgift.

Annars kan du bara använda det som eget tillfälligt boende. Och absolut inte hyra ut eller bo lång varigt.

Din elektriker ska informera dej om dina skyldigheter att kontrollera detta.

En el anslutning är just vad det är. Inget sagt att du får elbilar och annat på köpet tyvärr
E El-Löken66 skrev:
Tänk på att ditt Atte falls hus ska ha ett eget elabb som du ska hosta upp liknade för samt månadsavgift.

Annars kan du bara använda det som eget tillfälligt boende. Och absolut inte hyra ut eller bo lång varigt.

Din elektriker ska informera dej om dina skyldigheter att kontrollera detta.

En el anslutning är just vad det är. Inget sagt att du får elbilar och annat på köpet tyvärr.
Ve har sagt att jag ska få en elbil på köpet?
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag vet som så här mycket att vi har mängder av olagligt anslutna Attefallshus i Sverige. Det blir en dyr käftsmäll i framtiden och inget forumet ska försöka mörka.

Vad till för ditt så kallade inlägg där emot?
Jag har hjälpt till efter bästa förmåga i tråden, anser att det inte har nån betydelse för om Attefallaren tex ska vara ett garage eller en gäststuga för att kunna svara på TS frågor. Vad i tråden får dig att tro att TS skulle vilja ansluta byggnaden olagligt?
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 3 till
  • Laddar…
E
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Ve har sagt att jag ska få en elbil på köpet?
Håll er gärna till ämnet. Det med elbil var hypotetiskt. Vi menar bara att om du beställer en el anslutning så är det detta du kommer få.

Varför skulle annat ingå.
 
  • Haha
bodda olsson
  • Laddar…
E
F fribygg skrev:
Jag har hjälpt till efter bästa förmåga i tråden, anser att det inte har nån betydelse för om Attefallaren tex ska vara ett garage eller en gäststuga för att kunna svara på TS frågor. Vad i tråden får dig att tro att TS skulle vilja ansluta byggnaden olagligt?
Har du kunskapen, ja eller nej? Att bedöma vilket värde Attefallshuset kommer få. En intern matning begränsar användningsområdet så det inte går att bo där. Medan en el anslutning inte gör.

Varför förutsätter du TS känner till dessa regler när så många andra inte?

Eller känner till, blundar och hoppas på det bästa.
 
  • Haha
  • Gilla
bodda olsson och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Inget sagt att du får elbilar och annat på köpet tyvärr.
@El-Löken66 behöver nog nyktra till och läsa TS frågor innan han skriver mer fria fantasier i tråden.
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 10 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har hjälpt till efter bästa förmåga i tråden, anser att det inte har nån betydelse för om Attefallaren tex ska vara ett garage eller en gäststuga för att kunna svara på TS frågor. Vad i tråden få
F fribygg skrev:
@El-Löken66 behöver nog nyktra till och läsa TS frågor innan han skriver mer fria fantasier i tråden.
Förstår inte riktigt. Har många vänner med attefallshus men ingen har eget abonnemang för detta
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 7 till
  • Laddar…
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Förstår inte riktigt. Har många vänner med attefallshus men ingen har eget abonnemang för detta
Vad är skillnaden på anslutning och intern matning
 
RoTe
Lustigt att BRFer får interdebitera el men inte en villaägare med endast en hyresgäst...
 
  • Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.