Har ett renoverigsprojekt där vi anlitat en firma för renovering. Inkluderat snickeri, målning, vvs och el i offerten. Tyvärr har firman tagit sig vatten över huvudet och inte lyckats slutföra projektet med ett vettigt resultat.

Nu fick vi en faktura direkt från elektrikern som firman anlitat. Vi har inget avtal direkt med denna elektriker. Vad kan man göra?
 
E
jo_ve jo_ve skrev:
Har ett renoverigsprojekt där vi anlitat en firma för renovering. Inkluderat snickeri, målning, vvs och el i offerten. Tyvärr har firman tagit sig vatten över huvudet och inte lyckats slutföra projektet med ett vettigt resultat.

Nu fick vi en faktura direkt från elektrikern som firman anlitat. Vi har inget avtal direkt med denna elektriker. Vad kan man göra?
Vad står i ditt avtal.
Är det Total Entreprenad du har beställt?
Då får du inte ha kontakt med under hugharna, hänvisa till firman.

I annat fall blir det en fråga om du kan ha tänkas beställt något av el firman.

Hade ni kontakt? Då kan det ndas emot dej.
 
Jag gissar på att elektrikern inte fått betalt av huvudentreprenören och nu försöker få pengarna av dig direkt.

Hur mycket har du betalat till huvudentreprenören?

Har du frågar elfirman varför de skickar fakturan till dig när elarbeten ingår i offerten?
 
  • Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
jo_ve joel_st skrev:
Har ett renoverigsprojekt där vi anlitat en firma för renovering. Inkluderat snickeri, målning, vvs och el i offerten. Tyvärr har firman tagit sig vatten över huvudet och inte lyckats slutföra projektet med ett vettigt resultat.

Nu fick vi en faktura direkt från elektrikern som firman anlitat. Vi har inget avtal direkt med denna elektriker. Vad kan man göra?
Bestrida fakturan med anledning att ni inte är kontraktspartners. Det är ett väldigt effektivt medel. Om det sedan kommer ett inkassokrav, gör detsamma, och även om det kommer et betalningsförläggande från kronofogden.
Då får fakturaställaren går nästa steg och stämma dig i tingsrätten.
Men det kan ju vara så att du är nöjd med elektrikerns jobb och då kan det vara sjysst att betala honom, det är ju inte elektrikerns fel att generalentreprenören missköter sig. Om du ändå vill betala elektrikern ska du meddela till generalentreprenören att du gör så och inte kommer att acceptera fakturan en gång till.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vad står i ditt avtal.
Är det Total Entreprenad du har beställt?
Då får du inte ha kontakt med under hugharna, hänvisa till firman.

I annat fall blir det en fråga om du kan ha tänkas beställt något av el firman.

Hade ni kontakt? Då kan det ndas emot dej.
I offerten står specificerat ett antal timmar för elektriker för elarbeten som är specificerade i offerten. Avtalet är att vi har accepterat offerten via mail. Vi har betalat mer än hälften av överenskommet totalbelopp för projektet. Har inte kontaktat elfirman själv men pratat med elektrikern när han varit på plats i huset
 
  • Gilla
leifberggren och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det är omöjligt för dig att veta om huvudentreprenören redan har betalt elektrikern så är det vanskligt att betala fakturan.
 
  • Gilla
batsan och 23 till
  • Laddar…
Håller med, därtill är det ju inte givet att inte huvudentreprenören eller dennes framtida konkursförvaltare försöker driva in beloppet också.

Håll dig till att betala till den du har avtal med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
eller dennes framtida konkursförvaltare försöker driva in beloppet också.
Det där kommer som ett brev på posten...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det korrekta svaret har du fått, att bestrida fakturan med hänvisning till att du inte är avtalsparten för underentreprenören.

MEN...Värt att tänka på är att om din entreprenör går i konkurs kommer dina garantier upphöra, du har ingen motpart längre att vända dig till om du vill reklamera något i framtiden. Så om du misstänker att entreprenören är på obestånd och kommer att gå i konkurs, kan det vara värt att kontakta dem och föreslå att du betalar elektrikern direkt, men att krona mot krona ska avräknas mot originalofferten. Då har du ett avtalsförhållande med elektrikern och kan åtminstone reklamera dennes del om behov skulle uppstå. Viktigt dock bara att få en sådan sidoöverenskommelse med originalentreprenören på skrift, om de skulle gå i konkurs och en konkursförvaltare kommer efter dig för att få in pengarna.
 
  • Gilla
redep och 14 till
  • Laddar…
Det behöver inte vara så komplicerat. Hör bara av dig till den ursprungliga firman. Sannolikt är allt i sin ordning, och elektrikern fakturerar dig direkt, utan att krångla. Sen ska naturligtvis inte du bli drabbad av högre kostnader än vad du kom överens om med första företaget. Men se framförallt till att du och första företaget är överens, innan du betalar någon faktura.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till
  • Laddar…
Jag fortsätter konkursspåret eftersom att innovativa lösningar föreslagits som kan verka lockande.

Det finns en prioritetsordning när det gäller fordringar och det är inte så att TS betalningar nödvändigtvis ska gå till de fordringsägare som jobbat med hans hus. Kanske finns det skatteskulder eller någon annan prioriterad fordran som ska betalas först. Det är inte säkert att entreprenören får välja vem som ska ha betalt.

TS bör i det läget verkligen akta sig för att hjälpa till att runda den ordningen för att vara juste eller säkra en garanti. Det är huvudentreprenörens ansvar att se till att hans underleverantörer får betalt, inte TS. TS ansvar är bara mot huvudentreprenören.

Hjälper TS till att deala och wheela för att en viss underleverantör ska få sina pengar kommer risken att behöva betala två gånger uppstå. Gör man det på ett riktigt dumt sätt finns också risk att det man gör är medhjälp till brott.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Tackar för svaren. Känns som om firman (huvudentreprenören) har ekonomiska problem. Får prata med elektrikern och bestrida fakturan och hänvisa till att deras avtal är till huvudentreprenören. Hur kan man kolla upp ifall huvudentreprenören gått i konkurs eller håller på att gå i konkurs?
 
  • Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
jo_ve jo_ve skrev:
Tackar för svaren. Känns som om firman (huvudentreprenören) har ekonomiska problem. Får prata med elektrikern och bestrida fakturan och hänvisa till att deras avtal är till huvudentreprenören. Hur kan man kolla upp ifall huvudentreprenören gått i konkurs eller håller på att gå i konkurs?
Allabolag.se har lite information, men när det syns där är det ju redan försent. Dock kan man ju plocka ut årsredovisningar från tidigare år men det är ju historisk information inte vad som händer "just nu".

https://www.allabolag.se/lista/konkurs-inledd/6

Bäst är kanske att betala för en upplysning på företagets kreditvärdighet, t.ex. https://www.uc.se/foretagsupplysningar/
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om det är mer eljobb som behöver fixas och det arbetas aktivt så bör man vänta med att kontakta firman angående fakturan. Om det finns ett tydligt avtal och man inte betalt allt så kan man ta tid på sig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag fortsätter konkursspåret eftersom att innovativa lösningar föreslagits som kan verka lockande.

Det finns en prioritetsordning när det gäller fordringar och det är inte så att TS betalningar nödvändigtvis ska gå till de fordringsägare som jobbat med hans hus. Kanske finns det skatteskulder eller någon annan prioriterad fordran som ska betalas först. Det är inte säkert att entreprenören får välja vem som ska ha betalt.

TS bör i det läget verkligen akta sig för att hjälpa till att runda den ordningen för att vara juste eller säkra en garanti. Det är huvudentreprenörens ansvar att se till att hans underleverantörer får betalt, inte TS. TS ansvar är bara mot huvudentreprenören.

Hjälper TS till att deala och wheela för att en viss underleverantör ska få sina pengar kommer risken att behöva betala två gånger uppstå. Gör man det på ett riktigt dumt sätt finns också risk att det man gör är medhjälp till brott.
Givetvis är det så om en konkurs är inledd. Dock kan jag inte se att entreprenören i ett sådant scenario har befogenheten att teckna ett sådant sidoavtal. Men visst, tecknar entreprenören ett sådant sidoavtal trots att en konkurs är inledd så kan det bli problematiskt. Jag ser inte det som självklart att även i ett sådant scenario att TS tvingas betala två gånger, men en risk finns.

Däremot delar jag inte uppfattningen om att det finns någon risk att "behöva betala två gånger" om sidoavtalet tecknas innan en konkurs är inledd. Man får teckna ändringsavtal till befintliga avtal, om båda parter är överens, och det finns ingen skyldighet för TS att granska entreprenörens bokföring för att säkerställa att de inte riskerar en konkurs inom kort. Givetvis är ekonomisk brottslighet olagligt och försök till att "fiffla undan" pengar inför en konkurs lika så. Men jag kan inte hitta något stöd för att detta scenario ens skulle vara i närheten av något sådant. Jag kan givetvis ha fel, så du får gärna peka på något rättskälla som stödjer din tes. Jag är villig och ompröva min synpunkt och revidera den om det finns mer fakta som jag inte har f.n.

Hade jag varit TS hade jag i detta läge prioriterat att få en direkt relation med elektrikern i detta fall, snarare än att prioritera att staten ska få så många skattekronor som möjligt vid en eventuell konkurs.
 
  • Gilla
Pyret685 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.