N
F Fideliox skrev:
Mitsubishi Ecodan. Kanske finns något liknande? :thinking:
Hur styr du den? Har du en app eller liknande?
 
Om man har golvvärme på en våning och radiatorer på den andra, vilket SCOP kollar man på då?
 
F
N Noun skrev:
Hur styr du den? Har du en app eller liknande?
Ja alltså den har ju en PLC och display. Finns även app som jag integrerat med HA men det är mest för övervakning.
 
N Nyikåk skrev:
Om man har golvvärme på en våning och radiatorer på den andra, vilket SCOP kollar man på då?
Jag tror tyvärr att svaret är SCOP 55 eftersom framledningstemperaturen till dina radiatorer måste vara högre typ 55 grader då oavsett var i huset dina radiatorer finns.

Om jag förstått rätt så räcker det att du enbart har en enda radiator så måste systemet ordna varmare vatten än om du enbart hade haft golvvärme.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tror tyvärr att svaret är SCOP 55 eftersom framledningstemperaturen till dina radiatorer måste vara högre typ 55 grader då. Om jag förstått rätt så räcker det att du enbart har en enda radiator så måste systemet ordna varmare vatten än om du enbart hade haft golvvärme.
Det beror helt på radiatorstorlek. Stora radiatorer = lägre temp behövs.
 
Stort tack för en sanslöst bra artikel och jämförelse mellan olika pumpar. Kommer till stor nytta nu när jag ska välja luftvärmepump!
 
Fin tråd men lite feedback. Att lista priserna på kompletta värmepumpar (tex monoblock) och jämföra dessa mot enbart utedelar ger en rätt felaktig prisjämförelse, speciellt för de mindre invigda. Vore trevligt med fler filtermöjligheter också. :)
 
Överväger att köpa en ersättare till vår Thermia Diplomat TWS9 som gått relativt bekymmersfritt nu i 20 år. Vill byta innan det stora raset kommer.
Nu undrar jag över support för mjukvaran till dessa nya ”smarta” och uppkopplade pumpar. Hur länge kommer tillverkarna hålla programvarorna uppdaterade? Detta har blivit ett ökande problem nu med mobiltelefoner och TV-apparater som tillverkarna slutar supportera redan efter 4-5 år och då blir apparaten i värsta fall obrukbar. Några tankar eller kunskaper om detta?

/Anders

Tack också för en fantastiskt bra jämförelselista!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.