Jag har en ritning över min lilla FTX installation, mellan två rum ska det vara en egen stam 160mm som förgrenar sig till rummen.
Rum1 ska ha 14 l/s och 100mm rör och 100mm tilluftdon.
Rum2 ska ha 26 l/s och 125mm rör och tilluftdon.

Kan det bli fel om jag sätter 125mm tilluftdon i Rum1 istället för 100mm?
 
Rum 2 ska ha 2 frånluftsdon anser jag. Borde bli världens luftbrus att få 26 lit/sek genom ett don.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J Josth skrev:
Rum 2 ska ha 2 frånluftsdon anser jag. Borde bli världens luftbrus att få 26 lit/sek genom ett don.
Kan man sätta ett 160mm don eller måste man sätta 2st?
 
L lulegurra skrev:
Jag har en ritning över min lilla FTX installation, mellan två rum ska det vara en egen stam 160mm som förgrenar sig till rummen.
Rum1 ska ha 14 l/s och 100mm rör och 100mm tilluftdon.
Rum2 ska ha 26 l/s och 125mm rör och tilluftdon.

Kan det bli fel om jag sätter 125mm tilluftdon i Rum1 istället för 100mm?
Nej det kan inte bli fel.
Ju större kanal ju bättre blir de. ( om man har plats såklart), med större kanaler får du
- Mindre/Inga ljudproblem,
- Låga tryckfall ( Fläkten jobbar lättare )
-Bättre mätningar för injustering.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Klart att det går att välja ännu större don men är det inte så att ventilationen också blir bättre om det finns två don i det stora rummet?
 
L lulegurra skrev:
Kan man sätta ett 160mm don eller måste man sätta 2st?
Ett 160 don går fint! :)
J Josth skrev:
Klart att det går att välja ännu större don men är det inte så att ventilationen också blir bättre om det finns två don i det stora rummet?
Ventilationen blir inte bättre för det är två, skulle snarare säga att det blir sämre. Då tillkommer bara mer tryckfall IOM att du behöver fler avstick för fler don.
 
J Josth skrev:
Klart att det går att välja ännu större don men är det inte så att ventilationen också blir bättre om det finns två don i det stora rummet?
Det går att få in 2st don men då blir det bara 50cm mellan. Det är ett gammalt hus utan ventilation i dagsläget. Dock blir det inte snyggt med två don, det är inte ett sovrum.
 
Det är väl risk att donet får strypas hårdare om du gör upp i dimension i kanelen för att behålla balansen mellan rummen. Det leder då troligen till mer ljud.
Jag skulle tro att det finns en tanke bakom den smalare kanelen till det rummet.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det är väl risk att donet får strypas hårdare om du gör upp i dimension i kanelen för att behålla balansen mellan rummen. Det leder då troligen till mer ljud.
Jag skulle tro att det finns en tanke bakom den smalare kanelen till det rummet.
exakt så! bra poäng.
Skulle kört 125mm på båda rummen, de kommer funka gott och väl utan att man behöver uppleva ljud.
 
Jag har bestämt mig för att köra 2st 100 don på 13 l/s, får se hur det blir, jag meddelar facit. Ska man undvika 90grader böjar om man kan? Blir det mycket högre tryckfall med 90grader mot tex 45grader i de fallen man kan lösa det på det sättet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.