C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är inte dom rören svindyra?
Jo, men allt är relativt. Skall "bara" ha ca. 2x25 meter, så det blir inga fantasisummor i sammanhanget.

F fribygg skrev:
Inte funderat på prisol eller plussprisol?
Jo. Är prisol idag för VV, men jag vill undvika koppar pga svagt surt vatten = gröna avlagringar. Sen är väl det sämsta alternativet vad gäller frosttålighet, om olyckan skulle vara framme(?)
 
C cpalm skrev:
Jo, men allt är relativt. Skall "bara" ha ca. 2x25 meter, så det blir inga fantasisummor i sammanhanget.


Jo. Är prisol idag för VV, men jag vill undvika koppar pga svagt surt vatten = gröna avlagringar. Sen är väl det sämsta alternativet vad gäller frosttålighet, om olyckan skulle vara framme(?)
Jag har bara haft mina prisol i krypgrunden sedan tidigt nittiotal så jag vet ju inte OM de kommer att frysa nån gång under min livstid men koppar är ju ett bra mtrl till vattenledningar med bevisat lång hållbarhet och god tålighet mot det mesta.
 
C
Återkommer till detta och inser att det, som så mycket annat, blivit en riktig surdeg.

Har följt upp alternativet med kulvertrör och känner mig tveksam då leverantörerna svajar angående förläggning av PEX-produkterna ovan mark. Uponors anvisningar ger betryggande besked, men bara för PEM-varianten. Utbudet är också begränsat vad beträffar små rördimensioner.

Så nu funderar jag på hemsnickrade kulvertrör då det egentligen är manteln som skyddar isoleringen jag är ute efter. Alltså att dra isolerad PEX RiR inuti en skyddsslang av något slag.

Tips på lämplig slang?
Vanliga 50 mm kabelsskyddsrör känns för små för ändamålet, och 110 mm dagvattenrör känns å andra sidan för grova. Något ~75 mm rör känns mer lämpligt?
 
Jag lade RÖR I RÖR med isolering
Bild från Rinkaby rör.
Illustration av en kabel eller ledning i tvärsnitt med grå isolering och central ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Kabelskyddsrör (gula) finns i 50-75-110 så är det sånt du är ute efter är det väl bara att köpa.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Rickard. Rickard. skrev:
Kabelskyddsrör (gula) finns i 50-75-110 så är det sånt du är ute efter är det väl bara att köpa.
Ja, jag såg att de fanns i 75. T.o.m i olika färger, grått, rött, blått...
Så det låter fint. Sen är det inte nödvändigtvis dessa rör jag vill ha om det finns bättre alternativ.
 
C
L Leif i Skåne skrev:
Jag lade RÖR I RÖR med isolering
Bild från Rinkaby rör.
[bild]
Det tänkte jag också göra, men ville dessutom ha ett extra skydd utanpå isoleringen.
Men det där är väl inte rör-i-rör om man skall vara petig?
 
C cpalm skrev:
Det tänkte jag också göra, men ville dessutom ha ett extra skydd utanpå isoleringen.
Men det där är väl inte rör-i-rör om man skall vara petig?
Nä, jag hittade inte den rätta bilden På RinkabyRör
När jag byggde fjärrvärmen ut till mig terasspool så använde jag RiR med isolering.
25 mm PEX i flexslang + isolering som jag hängde upp i golvbjälklaget i krypgrunden.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rickard.
Jag tycker det känns som en vettig slang men jag vet inte hur det står sig i pris för det finns ju lite alternativ. Jag har sett avloppsrör användas och det finns fördelar med hårt rör om man ska hänga upp det längre sträckor men det kostar istället så.

Förisolerade rör har väl bara cirka 10mm isolering så det blir ju inte så mycket till frostskydd om du inte tänker isolera mer men det kanske inte behövs...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Rickard. Rickard. skrev:
Förisolerade rör har väl bara cirka 10mm isolering så det blir ju inte så mycket till frostskydd om du inte tänker isolera mer men det kanske inte behövs...
För frostskyddets skull spelar det nog ingen roll. Är inte mer isolering där nu och det har aldrig frusit där.
Däremot för temperaturfallets skull vill jag nog isolera varmvattnet betydligt mer.
Skulle dock vara trevligt om rören var tåliga mot frysning om olyckan skulle vara framme och huset blir kallställt med vatten i ledningarna. Därav tanken att använda RiR.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.