Hej!
Nyligt flyttat in i ett hus med kamin där röret täcktes av plåtplattor som skruvats ihop (skitfult) som hängde i takgenomföringen som i sin tur hängde i innertaket (av gips, fäst i mollypluggar o inte i reglar..) som i sin tur hänger ner rejält. Det såg (och ser) allmänt bedrövligt ut.

Nu har jag kommit så långt att jag har tagit bort plåten runt röret och tänkte åtgärda innertaket med lite reglar så att det inte hänger ner runt röret. Men efter det kommer jag till frågan - hur sjutton får jag sen kaminröret snyggt igen :)

Behöver man ens ha brandisolering hela vägen ner till kaminen, eller skulle jag kunna lämna det bart från innertaket och ner till kaminen och bara måla på det i lämplig färg? Det är drygt 30 cm mellan röret och väggen bakom. Skorstensröret är 150mm.

Om man inte kan göra så tänker jag att det borde gå o få tag i någon snygg kåpa att sätta över röret men allt jag hittar när jag försöker googla mig till detta är mer eller mindre kompletta skorstensrör, men jag vill ju bara ha det "yttre lagret", röret är ju redan där. Spisfläktskåpa i lämplig design kanske?

Tack för era bra tips :)

Se bifogad bild för hur det ser ut just nu.

//Rickard
 
  • En vedspis med ovanlig skorstensklädsel som ser ut som gjord av rep, inne i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas du lyckas.
Jag gissar att du får flytta kaminen och byta skorsten för att få det prydligt.
 
Rickard.Is81 Rickard.Is81 skrev:
Hej!
Nyligt flyttat in i ett hus med kamin där röret täcktes av plåtplattor som skruvats ihop (skitfult) som hängde i takgenomföringen som i sin tur hängde i innertaket (av gips, fäst i mollypluggar o inte i reglar..) som i sin tur hänger ner rejält. Det såg (och ser) allmänt bedrövligt ut.

Nu har jag kommit så långt att jag har tagit bort plåten runt röret och tänkte åtgärda innertaket med lite reglar så att det inte hänger ner runt röret. Men efter det kommer jag till frågan - hur sjutton får jag sen kaminröret snyggt igen :)

Behöver man ens ha brandisolering hela vägen ner till kaminen, eller skulle jag kunna lämna det bart från innertaket och ner till kaminen och bara måla på det i lämplig färg? Det är drygt 30 cm mellan röret och väggen bakom. Skorstensröret är 150mm.

Om man inte kan göra så tänker jag att det borde gå o få tag i någon snygg kåpa att sätta över röret men allt jag hittar när jag försöker googla mig till detta är mer eller mindre kompletta skorstensrör, men jag vill ju bara ha det "yttre lagret", röret är ju redan där. Spisfläktskåpa i lämplig design kanske?

Tack för era bra tips :)

Se bifogad bild för hur det ser ut just nu.

//Rickard
Det brukar vara 50cm minimumavstånd mellan oisloerat rökrör och brännbart material. Gäller även uppåt mot tak. Du måste alltså addera någon form av värmeskydd på väggen bakom om du vill ta bort rökrörsisoleringen, antar att det inte är en stenvägg. Och 50cm ned från innertaket måste man ändå övergå till (full-)isolerat rökrör. (Disclaimer, du ska nog kolla med sotarn, och kanske vill han också se data för kaminen).

Om man inte vill bygga om väggen bakom alltför mycket och därtill kan lyfta på skorstensröret, så kanske det mest rättframma för att få det snyggt är att byta det till ett färdigisolerat runt skorstensrör. Dessa kostar ju en del dock. Kanske vill sotarn också då inspektera efteråt. Nuvarande lösning ser lite märkligt ut, beroende på hur det ser ut ovan innertak / på vinden så är det eventuellt bra att åtgärda oavsett (ur brandsäkerhetssynpunkt)
 
Kolla med sotaren, vad som gäller din installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.