Finns två öppna rör vid baksidan av huset som jag inte förstår syftet med. Rörets ände sticker upp några centimeter ovanför gruset. Kan tilläggas att det finns källare. Kan detta vara någon sorts gammal dränerings teknik? Tack!
 
  • Övergiven, hopfällbar plastkorg på lövbestrött stenig mark intill stor grå klippa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte omöjligt att det för att kunna rensa dräneringen, stuprören går dom ner i mark eller rakt ut på marken. Går dom i mark så slå i en kanna med vatten och lyssna i röret. Det fanns dom som kopplade stupen på dränrören. Då måste man komma åt att spola rören då stupen förde ner skit i rören. Annars på med en plastpåse till att börja med.
 
J jonaserik skrev:
Inte omöjligt att det för att kunna rensa dräneringen, stuprören går dom ner i mark eller rakt ut på marken. Går dom i mark så slå i en kanna med vatten och lyssna i röret. Det fanns dom som kopplade stupen på dränrören. Då måste man komma åt att spola rören då stupen förde ner skit i rören. Annars på med en plastpåse till att börja med.
Alla utom en går ner i marken. Jag provade att hälla i vatten i stuprören och jag hör att vattnet forsar på alla andra ställen men inte igenom det röret frågan rör sig om. Kan tillägga att den är placerat mer eller mindre precis i mitten mellan hörnen. Finns också ett suspekt rör till som inte används och likar det första insåg jag nu, några meter bort, på husets hörn. Hör inte vatten rinna där heller. Vet inte riktigt vad detta säger mig? Är det för att lufta något på något sätt?
 
  • Brun PVC-rörstump står mot grå sten med småsten och kottar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske bara är för dräneringen? Finns det nån kista som den kan gå till så kan man kolla om vattnet kommer ut där?
Spolfirma som kan filma kan även vara en idé
 
Spolbrunnar har gjorts på många sätt och material, är min gissning.
Dubbelröret med oranget pvc är säkert bara för att slangen blev för kort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.