Det planeras ett omsorgsboende på grannfastigheten och igår kom handlingen för grannhörande.
Blev lite smått förvånad då byggherren planerar en helt ny gata med P platser som kommer gå längs med hela tomtgränsen mellan våra tomter/fastigheter...
Och det här den enda delen på området som det är så många p platser planerade på ...

Är det någon på forumet som vet vilka regler som finns angående ny gata o p plats fär flerbostadshus vid nyproduktion, det närmaste området består av enfamiljs hus.
Kan jag motsätta sig dessa med hänvisning till öka buller, trafik och störning/ oegentlighet?

Vad kan vi kräva i form av insynsskydd då den naturliga i form av träd och sly försvinner.. inget finns inritat på situationsplanen.
Och kan få byggherren att stå för att flytta vår befintliga infart så vi slipper dela?
(Är inte sugen på ha ett nyttjandeservitut)

Har provat söka på webben men har märk att mina frågor är lite oprecisa och jag egentligen inte vet vad jag ska söka efter blir träffarna inte så mitt i prick
Så ha ärna lite överseende för det Del av en teknisk ritning eller karta med konturlinjer, symboler och numrerade markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i tråden..
 
Första och troligen viktigaste frågan är nog vad det står i detaljplanen för området.

Jag förstår inte riktigt det där med att flytta infarten eller dela. Har du idag infart över en annan fastighet?

O mdenna infart ligger som just infart på grannfastighetens mark. Så tror jag egentligen att de har rätt att bygga den nära din gräns utan skyldighet att ordna insynsskydd osv.

Är det däremot en allmän väg som finns i en detaljplan, så kan man ha synpunkter eller överklaga detaljplaneförslaget när det införs. I så fall troligen försent nu.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Börja med att ladda upp detaljplanen
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Detaljplanen hittar jag inte på Kommun sidan, ska se om jag har den sparad el kan söka rätt på den..
 
H hempularen skrev:
Jag förstår inte riktigt det där med att flytta infarten eller dela. Har du idag infart över en annan fastighet?
Grannfastigheten ägdes tidigare av kommunen och vi har haft nyttjanderätt att nå vår infart via en infart som gick till en nu riven lokal.
 
Mazen Mazen skrev:
Grannfastigheten ägdes tidigare av kommunen och vi har haft nyttjanderätt att nå vår infart via en infart som gick till en nu riven lokal.
Om ni redan idag har nyttjanderätt att åka över befintlig fastighet så förändras ju inget. Har svårt att se varför de skulle vilja flytta er infart. Då grannfastigheten nu gränsar mot er med väg har jag svårt att se hur de skulle kunna sätta upp något insynskydd på sin sida. Att de skulle plantera saker på er fastighet håller jag för osannolikt då det måste underhållas, dör plantor blir det tjafs med sånt mm.
Det jag skulle råda dig till är väl dock att hålla kolla på hur vägen ska dras. Nu ser den ju ut att vara dragen direkt i gränsen men hur ser det ut idag? Det verkar ju luta ner från din fastighet, är det ett dike mot vägen idag? Kan ju vara värt att hålla koll så att detta inte bräddas in på din fastighet tex.
Det som gäller för vägen (en anläggning) efter som detta är ett flerbostadshus är att den inte får vara närmare än 4.5m mot gräns utan att grannar först ska höras. Alltså du har rätt till att framföra kritik mot placeringen eller utföranden men de ska ju vara sakliga. Nu är de P-platser som ligger längs vägen ca 4m från din gräns så där tror jag inte kommunen kommer lyssna mycket på dig men den översta vänstra är precis i tomtgräns. Där har du ju kanske möjligen en chans att påverka så att de istället placerar dessa närmare sitt eget hus till höger och förlänger grönområdet mot dig, alternativt kortar ner en plats och faktiskt anlägger någon form av häck eller plank eller vad nu du önskar.

Ska väl tillägga att detta förutsätter att det inte är väg/asfalt på hela fastigheten redan idag, för målar de bara nya linjer tror jag inte de behöver bygglov för det. Vet du vilka ändringar som görs som gör att ni som granne hörs? Tänker att för en helt planenlig ändring som inte bryter mot några pinnar behöver ju grannar inte höras men kanske inte gäller om man söker bygglov för ändrad användning. (?).

Edit: Vart har ni er soptömning idag? Har det varit vid infarten till er fastighet eller nere vid den större vägen? Jag gissar vid den stora vägen men om ni haft den vid er infart skulle jag tro att detta är något som kommer att förändras då en sopbil inte längre kan vända (om den nu kunde det innan). Om det senare vore fallet skulle ni nog kanske kunna förhandla er till att de iordningställer en plats för era tunnor till vänster om infarten, (dvs på er fastighet).
 
Redigerat:
T TypRätt skrev:
Det jag skulle råda dig till är väl dock att hålla kolla på hur vägen ska dras. Nu ser den ju ut att vara dragen direkt i gränsen men hur ser det ut idag? Det verkar ju luta ner från din fastighet, är det ett dike mot vägen idag? Kan ju vara värt att hålla koll så att detta inte bräddas in på din fastighet tex.
Idag är det bara en enklare infart från bygatan som går snett mot mitt hus och vi har vår infart från den, inget dike eller så.
Den nya gatan som är inritad kommer gå dikt hela tomgränsen pluss att vi får ett 2 våningshus bara 6.5 m från vår tomtgräns och knappa 10 m vägg till vägg..

Bild från vår infart mot bygatan som det är idag. Jag står vid tomtgränsen och den nya gatan kommer gå tvärs igenom bilden och vara i bredd fram till soptunnorna. Rött hus, grusväg, grönska, skog, soptunna, klart väder, friluftsmiljö, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T TypRätt skrev:
Vet du vilka ändringar som görs som gör att ni som granne hörs? Tänker att för en helt planenlig ändring som inte bryter mot några pinnar behöver ju grannar inte höras men kanske inte gäller om man söker bygglov för ändrad användning. (?).
Det är en nyproduktion med 5 hus totalt (förrutom det befintliga som syns på bilden i tidigare inlägg)
 
Ok, det var inte i en stadsmiljö detta var. På din bild ser det ju faktiskt ganska trivialt ut att flytta din infart så är ju inte omöjligt att de faktiskt går med på det om du inte kräver mer än paddning och grus på den. Jag vet ju inte hur det ser ut på andra sidan den tänkta byggnaden om det bor någon där med eller om kommunen kan tänkas hålla med om att det vore mer lämpligt att förlägga vägen och parkering på andra sidan, men då kanske du istället får rekreationsområde som går direkt upp mot din tomt och förvirrade äldre som vandrar in på objudet kaffe (om det nu var service hus för dementa som var tanken). Om du inte får gehör för dina åsikter så kanske värt att ställa frågan om P platserna är avsedda för personal eller besökare? Det kan de ju givetvis ändra senare hur de vill oavsett vad de svarar men om entren är på andra sidan och detta enbart tänkt för personal är det ju en rush på morgon och eftermiddag med trafik medans om det är besökare så kan det ju bli mer åkande. Kanske påverkar din inställning om inte annat.
 
Jag gissar bara här men du kanske kan ställa frågan till kommunen eller direkt till Post och de som sköter sophantering om de kommer kunna fortsätt sin nuvarande service om det byggs på framfört vis. Om svaret är nej vilket jag är rätt säker på att det skulle bli i alla fall för sophämtning om du nu får tunnorna tömda där de står idag. Så har du 'riktiga' argument mot utförandet som inte bara går ut på att du tycker det blir trångt eller insynen blir sämre. Dock blir det väl egentligen inte bättre för dig för att du får en egen infart och tunnorna står där så det är nog inte något kommunen tvingar fram men kanske räcker det som hållhake på byggherren för att du inte ska överklaga och bråka om saken, lite klassisk förhandling/utpressning men om din in/utfart flyttas kan du ju sätta en hög häck längs hela kanten utan att behöva ha ett hål i den.
 
Claes Sörmland
Finns det ingen detaljplan för detta område. Det första som ska jämföras är ju bygglovet med planen.

För att svara på frågan om en ny infart så står det fastighetsägaren fritt att anlägga en sådan utan bygglov eller marklov på sin tomt. Att anordna, flytta eller väsentligt ändra parkeringsplatser kräver bygglov om den inte för till ett en- eller tvåbostadshus, då är den undantagen krav på bygglov.

Nästan fråga är om tomten, t ex parkeringsplatsen har ordnats så att en betydande olägenhet inte uppkommer för er. Då kan bygglov inte ges.

Jag gissar att det inte är en betydande olägenhet. Ni får ordna med t ex häck eller buskage vid tomtgränsen om ni vill ha er tomt mer privat, det åligger inte grannen.
 
Redigerat:
Fel beskrivning av boendet i början av tråden, det är mer ett tryggboende för äldre med egna lght mest 2 rok och dom planerade Å platserna är tänkta för boende och besökaren så ja trafik kommer det att bli och säkert färdrjänst/sjuktransport etc..

Ska kontakta ang sophantering och post för det skulle onekligen vara enklare att ha det på egen tomt.

Det är så vi känner att kunna stänga tomtgränsen och få en ny infart direkt från bygatan ca 4-5 in från tomtgräns.
 
Claes Sörmland
Mazen Mazen skrev:
Fick precis detaljplanen från kommunen
OK. det är en s. k. "frimärksplan", d v s en plan som bara omfattar enstaka fastighet. Tydligen har man planerat för denna bebyggelse sedan 2013 då planen togs fram.

Hela fastigheten är kvartersmark med ändamål som inkluderar vårdboende. Det finns ingen särreglering av marken mot er, den är t ex inte prickat eller korsad. Inget som hindrar en infart eller parkeringsplatser där. Huvudbyggnad ska dock stå minst 4 m från er fastighetsgräns.

Ovanligt nog har man reglerat att "tallar ska bevaras", så de får inte tas bort som en del av bygglovet, t ex man får inte lägga sin infart, parkeringsplatser eller byggnader så att den övergripande regeln att tallarna ska bevaras förnärmas.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vid sidan av bygglovet så kolla att er nyttjanderätt inte förnärmas av bygglovet, t ex att man planerar att ta bort vägar som du har nyttjanderätt på. Nyttjanderätter och liknande ska inte prövas vid bygglovsprövning men är det uppenbart att bygglovet förnärmar er nyttjanderätt så ska bygglovet avslås på den grunden. Så upplys handläggaren om nyttjanderätten och bifoga en kopia på den.

Om bygglovets planer strider mot nyttjanderätten så går det säkert att lösa genom att t ex omformulera denna rättighet så att ni får rätt till en ny utfartsväg men då ska ju kommunen först ta kontakt med er i denna fråga och först i ett andra steg ansöka om bygglov. Sånt här missar ofta kommuner, de är ju vana att göra lite som de vill. Så se till att bevaka ditt intresse för tjänstemännen gör det inte åt dig.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.