Jag och min partner har ett ladhus under uppförande (via Trivselhus), där vi valt obehandlad panel (stående träpanel) med avsikt att stryka med järnvitriol. Skälen är bland annat att vi älskar det estetiska uttrycket samt den underhållsfria aspekten (jämfört med tjärfärg som ska målas om vart 3-5 år). Några funderingar nedan, tacksam för riktning och tips:

  • Har någon erfarenhet av att måla med järnvitriol på en redan monterad, obehandlad panel? Vad är fallgroparna och hur görs det bäst? Spraya, pensel, täckning, torkning, urlakning osv?
  • Vi har valt galvad spik till hela huset, då vi lutade åt tjärvitriol vid tillfället av beställning.. läst på om eventuella risker för rost osv av detta, men har någon bilder eller erfarenheter att dela som gjort på ena eller andra sättet? Verkar vara väldigt olika bud.
  • Om vi ska skita i järnvitriol, har någon tips på alternativ (förutom tjärfärg eller lasyr) som ger en fin, naturlig, gråtonad slutfinish?
  • Om ni inte har svar på ovan, har ni tips på bra ställe att vända sig med dessa frågor?

Mycket tacksam för svar och idéer!


Allt gott,
Joel
 

Bästa svaret

P pjclundberg skrev:
Jag och min partner har ett ladhus under uppförande (via Trivselhus), där vi valt obehandlad panel (stående träpanel) med avsikt att stryka med järnvitriol. Skälen är bland annat att vi älskar det estetiska uttrycket samt den underhållsfria aspekten (jämfört med tjärfärg som ska målas om vart 3-5 år). Några funderingar nedan, tacksam för riktning och tips:

  • Har någon erfarenhet av att måla med järnvitriol på en redan monterad, obehandlad panel? Vad är fallgroparna och hur görs det bäst? Spraya, pensel, täckning, torkning, urlakning osv?
  • Vi har valt galvad spik till hela huset, då vi lutade åt tjärvitriol vid tillfället av beställning.. läst på om eventuella risker för rost osv av detta, men har någon bilder eller erfarenheter att dela som gjort på ena eller andra sättet? Verkar vara väldigt olika bud.
  • Om vi ska skita i järnvitriol, har någon tips på alternativ (förutom tjärfärg eller lasyr) som ger en fin, naturlig, gråtonad slutfinish?
  • Om ni inte har svar på ovan, har ni tips på bra ställe att vända sig med dessa frågor?

Mycket tacksam för svar och idéer!


Allt gott,
Joel
Jag sprayade järnvitriol på min obehandlade panel när jag byggde fritidshuset för fem år sedan, liggande timmerpanel.
Jag använde en vanlig Gardena tryckspruta, fungerade väldigt bra.
Har också galvad spik och den har inte lämnat någon rostutfällning.
 
  • Vägg med träpanel och två fönster med röda karmar, snö på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pjclundberg och 1 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Jag sprayade järnvitriol på min obehandlade panel när jag byggde fritidshuset för fem år sedan, liggande timmerpanel.
Jag använde en vanlig Gardena tryckspruta, fungerade väldigt bra.
Har också galvad spik och den har inte lämnat någon rostutfällning.
Tack för snabbt svar Ser riktigt fint ut och betryggande med den galvade spiken! Hur gjorde ni med täckning av fönster, foder, allt annat som ev kan bli missfärgat? Och hur lång tid tog torkningen ungefär? Vi ska bygga trall och lite annat och väntar nog helst med det tills fasaden/huset torkat.
 
P pjclundberg skrev:
Tack för snabbt svar Ser riktigt fint ut och betryggande med den galvade spiken! Hur gjorde ni med täckning av fönster, foder, allt annat som ev kan bli missfärgat? Och hur lång tid tog torkningen ungefär? Vi ska bygga trall och lite annat och väntar nog helst med det tills fasaden/huset torkat.
Torkar gör det omgående, det är ju i princip bara vatten. Någon timme så är det torrt.
Tror inte jag hade hunnit montera dörrar osv, så sådant bör täckas. Järnvitriol lämnar även rostmärken på betong, så täck även den.

En förpackning Järnvitriol med text på svenska och norska, strandscen i bakgrunden, räcker till 10 liter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjclundberg
  • Laddar…
Kom ihåg att ta undan bart trä och metall på marken runtom byggnaden när ni järnvitriolar då eventuella stänk och rinningar lämnar fläckar...

Sprejar ni kan ni också uptäcka om huset är tätt om det rinner på insidan..

/ATW
 
  • Gilla
pjclundberg
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Torkar gör det omgående, det är ju i princip bara vatten. Någon timme så är det torrt.
Tror inte jag hade hunnit montera dörrar osv, så sådant bör täckas. Järnvitriol lämnar även rostmärken på betong, så täck även den.

[bild]
Yes, ok! Tack igen, vi har kikat på den samma från Herdins med silverbets
 
A ArneTW skrev:
Kom ihåg att ta undan bart trä och metall på marken runtom byggnaden när ni järnvitriolar då eventuella stänk och rinningar lämnar fläckar...

Sprejar ni kan ni också uptäcka om huset är tätt om det rinner på insidan../ATW
Tack för svar, vi får se till att täcka ordentligt då vi kommer ha alla fönster, dörrar och detaljer på plats. Väntar helt klart med trallen till efter strykning..

Haha ja det får vi hoppas gällande tätheten, spännande!
 
Jag har penslat på järnvitriol i efterhand på en del ställen på vår fasad. Funkade kanon! Men var noga med att täcka sånt som inte ska målas.
 
  • Gilla
pjclundberg
  • Laddar…
P pjclundberg skrev:
Jag och min partner har ett ladhus under uppförande (via Trivselhus), där vi valt obehandlad panel (stående träpanel) med avsikt att stryka med järnvitriol. Skälen är bland annat att vi älskar det estetiska uttrycket samt den underhållsfria aspekten (jämfört med tjärfärg som ska målas om vart 3-5 år). Några funderingar nedan, tacksam för riktning och tips:

  • Har någon erfarenhet av att måla med järnvitriol på en redan monterad, obehandlad panel? Vad är fallgroparna och hur görs det bäst? Spraya, pensel, täckning, torkning, urlakning osv?
  • Vi har valt galvad spik till hela huset, då vi lutade åt tjärvitriol vid tillfället av beställning.. läst på om eventuella risker för rost osv av detta, men har någon bilder eller erfarenheter att dela som gjort på ena eller andra sättet? Verkar vara väldigt olika bud.
  • Om vi ska skita i järnvitriol, har någon tips på alternativ (förutom tjärfärg eller lasyr) som ger en fin, naturlig, gråtonad slutfinish?
  • Om ni inte har svar på ovan, har ni tips på bra ställe att vända sig med dessa frågor?

Mycket tacksam för svar och idéer!


Allt gott,
Joel
Blev det järnvitriol?
För- nackdelar?
Hur gjorde du med baksidan av virket, grundmålade du det innan uppsättning av panelen?
Mvh
 
Raskus Raskus skrev:
Jag sprayade järnvitriol på min obehandlade panel när jag byggde fritidshuset för fem år sedan, liggande timmerpanel.
Jag använde en vanlig Gardena tryckspruta, fungerade väldigt bra.
Har också galvad spik och den har inte lämnat någon rostutfällning.
Hur gjorde du med baksidan av virket, grundmålade du det innan uppsättning av panelen?
 
Raskus Raskus skrev:
Torkar gör det omgående, det är ju i princip bara vatten. Någon timme så är det torrt.
Tror inte jag hade hunnit montera dörrar osv, så sådant bör täckas. Järnvitriol lämnar även rostmärken på betong, så täck även den.

[bild]
Hur gjorde du med baksidan av virket, grundmålade du det innan uppsättning av panelen?
 
H Hasselhagen skrev:
Hur gjorde du med baksidan av virket, grundmålade du det innan uppsättning av panelen?
Icke
 
H Hasselhagen skrev:
Blev det järnvitriol?
För- nackdelar?
Hur gjorde du med baksidan av virket, grundmålade du det innan uppsättning av panelen?
Mvh
Hej, sorry segt svar på detta. Vi har inte målat ännu men det kommer bli tjärvitriol trots allt! Vill ha träskyddet då fasadvirket är mer eller mindre unggran. Vågar vi inte köra järnvitriolen.. Ingen grundmålning har gjorts alls, alla väggar inkl fasad monterades på fabrik och är obehandlat.
 
P pjclundberg skrev:
Hej, sorry segt svar på detta. Vi har inte målat ännu men det kommer bli tjärvitriol trots allt! Vill ha träskyddet då fasadvirket är mer eller mindre unggran. Vågar vi inte köra järnvitriolen.. Ingen grundmålning har gjorts alls, alla väggar inkl fasad monterades på fabrik och är obehandlat.
Hej vi är inne på att behandla fasaden på vårt nya trähus med tjärvitrol, fasaden är gran, det är ett enplanshus, ca 7x10 meter.
vi har fått offerter från två målare. Ink material, 2 strykningar och ställning, priset var 52000 resp 74 000 kr
vi blev lite förvånade över spannet i anbuden. Det är samma förutsättningar för båda företagen.
Vad har ni kommit fram till? Lr kommer ni måla själva?
 
Vi har behandlat själva.
Hur lätt som helst!!!
Vi gjorde det innan uppsättning. Om panelen är uppsatt, behöver ni vara noga med täckning av fönster, dörrar, altan, grund mm mot ev utfällning (som inte går bort).
Tror 3-4 paket Herdins järnvitriol med silverbets räckte till ca 54kvm, för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.