Bor i ett 1½ plans hus med källare. Själva trappsektionerna till respektive plan ligger givetvis på samma plats i huset.
Källarplan har ingen uppvärmning alls ifrån husets värmesystem. Enbart vid tillfälle som det eldas med vedpannan.
Problemet är att trappan som går upp till 2:a våning är kall. Man känner verkligen hur det kyler på underifrån från källaren.

Min tanke var att göra något typ av innertak längs med trappan för att slippa denna nerkylning inkluderat med någon typ av isolering. Varje trappsektion svänger 180 grader. (Är det rätt benämning på trappsvängning?)
Det blir en intressant figurskärning för att passa in med ett undertak här känns det som.

Någon som utfört något liknande ingrepp samt har några goda förslag att komma med.

Tacksam för svar!
 
Hejsan..

Vad är det för trappa? Är det en Betong? Trä?

Jag misstänker betong trappa, efter som den upplevs som kall. Eller?
 
Tjo!
Nej, det är en trätrappa som likväl är kall.
Man känner hur det verkligen drar kallt i springorna mellan träet.
Visst täta igen på undersida vore en idé kanske men det är likväl kallt.
 
Utan att ha några erfarenheter så tänker jag lite högt om det går bra..

Det man skulle kunna göra är: klä trappan med en matta och få 70-80-tals andan i huset :D

låter ju som om luften vandrar från källaren upp till boytan.

Man bör kanske se över varför luften vill vandra så friskt genom källaren upp till boytan.

Jag misstänker att det kanske är så att ni får TILL luften i ventilationen i från källaren?

Ändrar man det så man får till luft eller iallfall mera till luft från Bo-ytan så minskar det draget. kanske tillräckligt.?

Verkar vara ganska vanligt att man nyttjar källaren som till luft, vilket är ganska smart då till luften värms upp lite igenom källaren.
Dock om man har markradon så är det inte lika smart.
 
Ja, att det sipprar ventilluft ifrån källaren är rätt uppfattat. Men likaså är det även kalluft som drar då det inte finns någon värmekälla i källaren. Enbart vid eldning av vedpannan då även pannrumsventilen öppnas upp helt. Pannan suger rätt så mycket luft med.
Men trappstegen blir väl nerkylda ifrån källaren trots att kalluft sjunker.
Matta skippar man gärna.
Bästa borde ju vara att täta upp springorna underifrån sen bygga något typ av undertak med isolering.
Vet dock inte rikigt hur man ska göra för att få det snyggt. Ett regelverk som det sedan skruvas gips i?
Trappramen är ju böjd så detta vill man nog försöka behålla istället för att knycka "yta".

Får väl se vad som kan åstadskomma......
 
Den förre ägaren till mitt hus har klätt underdelen av trappen med frigolit.
Vet inte om det gör någon skillnad.
Han har lagt ner ett jäkla jobb i alla fall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.