Ska dra en ny imkanal och har installerat en ventilationshuv när jag byta taket. Kanalen blir endast en meter innan den är nere i köket. Får dock svänga med några 45or för en bjälke. Nu tänker jag spirorör men är öppen för andra förslag.
Ska igen en vindskyddsduk och en ångbroms och min fråga är hur man tätar mot rörisolering? Min bygghandel har bara den modellen som är nätad, svårt att få det helt tätt med tejp. Men det räcker kanske?
 
Kolla med sotaren att det är OK med svängarna. Det brukar krävas renslucka vid varje sväng, om det är mer än en på hela sträckan. Det skall gå att rensa kanalen med maskiner med stel axel. Den nätade isoleringen är framförallt en brandskyddsisolering. Så kör inte med ngn annan variant.
 
  • Gilla
Chefred
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kolla med sotaren att det är OK med svängarna. Det brukar krävas renslucka vid varje sväng, om det är mer än en på hela sträckan. Det skall gå att rensa kanalen med maskiner med stel axel. Den nätade isoleringen är framförallt en brandskyddsisolering. Så kör inte med ngn annan variant.
Det finns isolering med en folie runt, som även den är brandskyddande och mot kondens. Den blir lättare att tejpa tät mot vindskydd och ångbroms än vad en nätad isolering är
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.