Oskick Oskick skrev:
Eller kanske rent ut sagt ’det var bättre förr’ 😅
Eller inte lika dåligt som nu😀
 
  • Haha
Oskick
  • Laddar…
Fast varför köper ni ljus av paraffin? 🤔 Nu beror det förvisso på vad ni menar med förr i tiden men när jag tänker förr i tiden så var majoriteten av alla ljus tillverkade av stearin och inget annat.

Nu kan jag inte påstå att jag gjort någon djupare granskning av detta men jag kan inte påstå att jag tycker att dagens värmeljus lyser mindre/sämre etc. än för 25-30 år sedan. Å andra sidan kanske det beror på att jag alltid köper stearinljus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det kan man göra. Här kaffepannan på en campingkamin med marschall.

Men som jag skriver i första inlägget, det ser olika bra ut.
Det där är dock en riktigt dålig idé. Om det blir för varmt i kaminen kommer paranfinet börja koka, med risk för övertändning.
 
  • Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Förr i tiden brann alla värmeljus i 4 timmar men numera går det knappt att hitta den typen. Istället brinner de 6 eller tom 8 timmar. Det låter ju bra på pappret men för att uppnå detta har vi inte fått mer parafin för pengarna utan en mindre veke. Jag försöker ibland hjälpa upp värmen i huset med några värmeljus men effekten är inte imponerande. Vissa exemplar brinner också med en nästan osynlig låga och i hela 12 timmar.

Häromdagen kom frun hem med några gamla marschaller hon hittat på en loppis. Det visar sig att samma fenomen drabbat även den produkten. Marschallerna var säker 20 år gamla och man kunde tydlig se vad produktutvecklingen ställt till med. Diametern var ungefär som idag men höjden och mängden bränsle var minst det dubbla! Veken skulle jag säga är minst 3 ggr så tjock vilket resulterar i en betydligt större låga. Marschallen brinner som en lite fackla i natten och en modern ser löjligt liten ut i jämförelse. Ville bara säga det.
Att värma huset med värmeljus låter dyrt och ineffektivt. Då är väl sannolikt till och med direktverkande el billigare…
 
  • Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att värma huset med värmeljus låter dyrt och ineffektivt. Då är väl sannolikt till och med direktverkande el billigare…
Tja beror på timpriset, kostar typ.5-6 kr per kWh om du köper på Ikea.
 
Oskick Oskick skrev:
Eller kanske rent ut sagt ’det var bättre förr’ 😅
Eller ju förr dess bättre...
 
  • Haha
Oskick
  • Laddar…
Nissens
H hapazard skrev:
Tja beror på timpriset, kostar typ.5-6 kr per kWh om du köper på Ikea.
Du menar alltså att timpriset brukar ligga där?
Där jag bor är det oerhört ovanligt.
 
Använd blockljus istället. Enda, absolut enda, anledningen att ha värmeljus är om de ska passa i en specifik ljuslykta för ändamålet som man absolut vill använda.
En fotogenlampa ger rätt hyfsat värmetillskott, hellre en som står på bordet än hänger i taket.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Nissens
R Räknenisse skrev:
Använd blockljus istället. Enda, absolut enda, anledningen att ha värmeljus är om de ska passa i en specifik ljuslykta för ändamålet som man absolut vill använda.
En fotogenlampa ger rätt hyfsat värmetillskott, hellre en som står på bordet än hänger i taket.
Annars finns ju värmepumpar.
 
Nissens Nissens skrev:
Du menar alltså att timpriset brukar ligga där?
Där jag bor är det oerhört ovanligt.
Alla skatter och avgifter ska ju räknas in med, men det är ovanligt att det är så högt lyckligtvis.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det där är dock en riktigt dålig idé. Om det blir för varmt i kaminen kommer paranfinet börja koka, med risk för övertändning.
Bra påpekande men det blir inte så varmt i kaminen men om det ändå skulle hända är syreunderskottet begränsar här.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Bra påpekande men det blir inte så varmt i kaminen men om det ändå skulle hända är syreunderskottet begränsar här.
Tills någon öppnar luckan för att se varför det brinner så dåligt...
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H hapazard skrev:
Alla skatter och avgifter ska ju räknas in med, men det är ovanligt att det är så högt lyckligtvis.
Precis, så min kommentar står sig…
 
H hapazard skrev:
Tills någon öppnar luckan för att se varför det brinner så dåligt...
Det brinner inte dåligt. Syreunderskott uppstår bara vid betydligt mer eld och kommer då att maxbergänsa effekten. Men det är ju långt ifrån kokpunkten i vilket fall.
 
Nissens Nissens skrev:
Att värma huset med värmeljus låter dyrt och ineffektivt. Då är väl sannolikt till och med direktverkande el billigare…
Inte alltid. Det går att köpa värmeljus som kan konkurrera med ett normalt elpris.

Annars värmer vi i första hand med LLVP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.