E EndZone skrev:
Jag håller som bäst på att rusta upp vår klädgarderob i källaren. Här finns idag ett betonggolv och jag ska nu lägga ett klinkergolv ovanpå detta. Huset är från -81 med förmodad oisolerad platta. Mitt problem är att det finns en radiator i rummet och ifrån denna går vattenrören i betongplattan tvärs över rummet och vidare in i nästa rum. En sorts koncentrerad fattigmansgolvvärme just där radiatorrören går helt enkelt. Nu är det ju kallperiod och rören är förstås varma, vilket värmer upp plattan en aning där dessa rör går. Är det ett problem att lägga klinker på ett sådant betonggolv? Man har ju läst om att man inte får sätta på golvvärme förrän en viss tid efter klinkerläggning.

Kan mina radiatorrör ställa till det för min klinkerläggning tro? Plattan är ju inte stekhet där rören går, men det känns ju klart att det är varmare just där än övriga delen.
Hej!
Hur gick det med ditt golv?

Är i samma läge som du var, ska lägga klinker i källaren, och det blir varmt på vissa stråk där värmerören går. Rädd för att det ska bli problem..
 
M Mapet890 skrev:
Hej!
Hur gick det med ditt golv?

Är i samma läge som du var, ska lägga klinker i källaren, och det blir varmt på vissa stråk där värmerören går. Rädd för att det ska bli problem..
Hej!
10 år senare (jisses vad tiden går!) är allt lika fint som när plattorna sattes. Inga problem alls. Jag skippade primer, fuktade golvet, men det torkade upp fort, särskilt där radiatorrören går i betongplattan. Jag blandade möjligen något lösare fix, men jag tror faktiskt att jag följde förpackningen helt och hållet. Jag är sådan som person, följer anvisningar 😁

Något år innan dess lade jag klinker i en matkällare i samma hus och 11-12 år senare är det golvet också i toppskick. Ingen primer där heller.

Lycka till!
 
Hej
E EndZone skrev:
Hej!
10 år senare (jisses vad tiden går!) är allt lika fint som när plattorna sattes. Inga problem alls. Jag skippade primer, fuktade golvet, men det torkade upp fort, särskilt där radiatorrören går i betongplattan. Jag blandade möjligen något lösare fix, men jag tror faktiskt att jag följde förpackningen helt och hållet. Jag är sådan som person, följer anvisningar 😁

Något år innan dess lade jag klinker i en matkällare i samma hus och 11-12 år senare är det golvet också i toppskick. Ingen primer där heller.

Lycka till!
hej!
Tack så mycket, det låter lovande😃 hur breda fogar körde du? Hört att vissa rekommenderar bredare i källare .
 
M Mapet890 skrev:
Hej

hej!
Tack så mycket, det låter lovande😃 hur breda fogar körde du? Hört att vissa rekommenderar bredare i källare .
Ja de är bredare, minns inte exakt, men kan kolla när jag kommer hem ikväll 👍
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Då har jag kollat, de är 5-6 mm 👍
 
E EndZone skrev:
Då har jag kollat, de är 5-6 mm 👍
Tack!
Har blivit rekommenderad 3 mm av vissa och 5 millimeter av andra , får bli något sådant.
 
Jag med, jag gick på säkra sidan, det är trots allt ett golv på bottenplan där bara familjen vistas 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.