O
Aldrig använt LK PAL universalrör. Tänkte att det kunde vara ett bra alternativ till kopparrör för synlig installation. Så nu är det dags att lära sig något nytt!

Dimensionen som är aktuell är A25x3,5 med LK PressPex. Användningen är matningsledning till golvvärmecentral. Noterar att de finns i raka längder om 3,2 eller 5 meter men att de är lite för dyra hos nätbutikerna på grund av specialfrakt för långa saker. Finns dock på rulle också. Så nu är frågan:

1. Get det att räta ut PAL på rulle så att den blir "rak och fin" och hur svårt är det?

2. Finns det särskilda verktyg jag bör känna till för ändamålet och behövs i så fall eller klarar man sig utan?

3. Tips på den "rätta tekniken" för att räta ut dem?

Min enda erfarenhet av liknande styva rör på rulle är prisol och det tyckte var hemskt.
 
Redigerat:
Rickard.
Alupex är lite mer lättarbetat än prisol men jag skulle säga att det ändå inte går att göra en rulle till raka fina rör. Tätt CC avstånd mellan klammer och lägre krav så kan man nog få det att duga men inte synligt i finrum.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Rickard. Rickard. skrev:
Tätt CC avstånd mellan klammer och lägre krav så kan man nog få det att duga
Installationen är i källaren och rördragningen är knappt 3 meter från luftvärmepumpen till golvvärmecentralen på våningen över. Så det handlar om två 90-gradersböjar, en vid pannan och en där det skall upp till fördelaren. Där i mellan är det rak dragning varav 1 meter i pannrummet och knappat 2 meter utanför.

Allra trevligast hade varit att dra det dolt rör-i-rör men jag är lite orolig att jag inte skulle få ihop det snyggt och att det blir problem med snäva böjradier om jag försöker mig på kontinuerlig PEX hela vägen. Mest osäker är på exakt hur jag skulle göra i änden vid värmepumpen. Med raka rör känns det mer hanterbart än med en bångstyrig PEX på 25x3,5 som löper ut ur taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.