Hej

Det rekommenderas av de flesta att olja lavar och panel. Jag tänkte använda paraffinolja. Det finns många aktörer som säljer detta och kallar det bastuolja men i beskrivningen skriver att det är paraffinolja. Se här exempelvis:
https://www.k-rauta.se/produkt/paraffinolja-saunia-for-bastu-500ml/6416392004085

Torde vara samma som julas variant av paraffinolja, men som dock inte nämner bastu.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../lacker-och-ytbehandling/paraffinolja-005356/

Priset är nästan 4x dyrare för ordet bastu och paraffinolja. Tror ni dom skiljer sig eller är det bara marknadsföring och märken?
 
B Bilaren skrev:
Hej

Det rekommenderas av de flesta att olja lavar och panel. Jag tänkte använda paraffinolja. Det finns många aktörer som säljer detta och kallar det bastuolja men i beskrivningen skriver att det är paraffinolja. Se här exempelvis:
[länk]

Torde vara samma som julas variant av paraffinolja, men som dock inte nämner bastu.
[länk]

Priset är nästan 4x dyrare för ordet bastu och paraffinolja. Tror ni dom skiljer sig eller är det bara marknadsföring och märken?
Jag kör med billigaste från Bauhaus eller där jag har vägarna förbi. Funkar fint.

Edit: paraffinolja alltså. Inte något med ” bastu ”
 
Jag tror att det bara är marknadsföring, sätta ordet bastu eller sauna på en produkt och försöka ta ut ett högre pris.

Jag har kört med hyvlat asp plank och lavarna torkar fint i eftervärmen och man sitter ju ändå på en handduk, vad skulle nyttan vara med parafinolja?
 
F fribygg skrev:
Jag tror att det bara är marknadsföring, sätta ordet bastu eller sauna på en produkt och försöka ta ut ett högre pris.

Jag har kört med hyvlat asp plank och lavarna torkar fint i eftervärmen och man sitter ju ändå på en handduk, vad skulle nyttan vara med parafinolja?
Ska underlätta rengöring... dvs fylla upp träet med paraffin istället för diverse annat...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Ska underlätta rengöring... dvs fylla upp träet med paraffin istället för diverse annat...

/ATW
Är det bättre än vatten, såpa och skurborste? Billigare? Miljövänligare?
 
F fribygg skrev:
Är det bättre än vatten, såpa och skurborste? Billigare? Miljövänligare?
Det är inte ett rengöringsmedel men det gör det svårare för smuts att tränga djupt in i träet och därmed enklare att tvätta bort med vatten/såpa/skurborste... billigare och miljövänligare om du slipper tvätta så ofta/mycket...

Oavsett är det lite teoretiskt det finns gott om bastulavar som aldrig sett en skurborste eller paraffin och de verkar funka de med.

/ATW
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Oavsett är det lite teoretiskt det finns gott om bastulavar som aldrig sett en skurborste eller paraffin och de verkar funka de med.
Klart de funkar men det finns gott om lavar som ser rätt äckliga ut. Jag föredrar ett någorlunda fräscht utseende.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Klart de funkar men det finns gott om lavar som ser rätt äckliga ut. Jag föredrar ett någorlunda fräscht utseende.
Finns det då nått bättre än vatten, såpa och skurborste?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är inte ett rengöringsmedel men det gör det svårare för smuts att tränga djupt in i träet och därmed enklare att tvätta bort med vatten/såpa/skurborste... billigare och miljövänligare om du slipper tvätta så ofta/mycket...

Oavsett är det lite teoretiskt det finns gott om bastulavar som aldrig sett en skurborste eller paraffin och de verkar funka de med.

/ATW
Känns den parafinoljade laven varmare än en obehandlad?
 
F fribygg skrev:
Känns den parafinoljade laven varmare än en obehandlad?
Högst marginellt i så fall gissar jag. Har dock aldrig jämfört då hela laven brukar ha samma "skick".
 
F fribygg skrev:
Känns den parafinoljade laven varmare än en obehandlad?
Nej, inte vad jag märkt i alla fall.
 
F fribygg skrev:
Finns det då nått bättre än vatten, såpa och skurborste?
Klorin, när det blivit riktigt svart.
 
F fribygg skrev:
Känns den parafinoljade laven varmare än en obehandlad?
0,8 grader.

/ATW
 
  • Haha
AndersS och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
0,8 grader.

/ATW
Är du så känslig
 
F fribygg skrev:
Finns det då nått bättre än vatten, såpa och skurborste?
Japp, sitthanddukar och även till fötter. Och lavar ser hyfsade ut utifrån 1-2 bastubad i veckan okt-april, sedan 15-20 år gjorda asp, väggen är al.
Brukar ta ut dem och lätt såpskura dem i april, sedan ett tunt lager paraffinolja (kan nog hända att det att det blir varannat år också😉
Används även till skärbrädor i kök.
Träpaneler inne i en bastu, med horisontella sittbänkar och vertikala väggpaneler. Warm färgton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.