Hej

Jag har 2 rum som är tillbyggda till mitt hus. Golven i dessa rum är betydligt kallare (för kalla) än i resterande huset. Vidare ligger golvnivån ca 0,1 m lägre än övriga golv. Jag tror, utifrån otydliga bygglovshandlingar, att golvkonstruktionen är enligt följande: Dränerande skikt, Grundplatta, Plastfolie, 0,07 m Frigolit, Spånskivor, Lamintgolv.

Vad tror ni? Är detta en "kall" (dålig isolerad) golvkonstruktion?

Jag funderar på att "tilläggsisolera" golvet. Hur mycket isolering krävs för att få ett bra isolerat golv?
Är det någon skillnad på frigolit (cellplast) och mineralullsisolering vad det gäller isoleringsförmåga?
Är det OK att lämna kvar spånskivan och laminaten under ny isolering (sparar en del jobb)?

Tack på förhand!

/Jonas
 
Hej!
Mitt tips är att byta laminatgolvet till riktig parkett eftersom laminat är känt för att vara kallt!
 
Min erfarenhet av laminat är lika med noll så den tänker jag inte säga något om.

Dock undrar jag om golvet verkligen är kallt eller om det är så att det är drag som gör det kallt.?
Är inte så ovanligt att man i samband med utbyggnader byter till stora fönster som kan skapa kalldrag.

Om det inte är drag så har du nog som du säger kallt golv. Då skulle det kunna vara en idé att isolera på golvet. Det borde gå bra att isolera direkt ovanpå laminaten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.