Förr i tiden brann alla värmeljus i 4 timmar men numera går det knappt att hitta den typen. Istället brinner de 6 eller tom 8 timmar. Det låter ju bra på pappret men för att uppnå detta har vi inte fått mer parafin för pengarna utan en mindre veke. Jag försöker ibland hjälpa upp värmen i huset med några värmeljus men effekten är inte imponerande. Vissa exemplar brinner också med en nästan osynlig låga och i hela 12 timmar.

Häromdagen kom frun hem med några gamla marschaller hon hittat på en loppis. Det visar sig att samma fenomen drabbat även den produkten. Marschallerna var säker 20 år gamla och man kunde tydlig se vad produktutvecklingen ställt till med. Diametern var ungefär som idag men höjden och mängden bränsle var minst det dubbla! Veken skulle jag säga är minst 3 ggr så tjock vilket resulterar i en betydligt större låga. Marschallen brinner som en lite fackla i natten och en modern ser löjligt liten ut i jämförelse. Ville bara säga det.
 
  • Gilla
  • Haha
Frillestad och 7 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Förr i tiden brann alla värmeljus i 4 timmar men numera går det knappt att hitta den typen. Istället brinner de 6 eller tom 8 timmar. Det låter ju bra på pappret men för att uppnå detta har vi inte fått mer parafin för pengarna utan en mindre veke. Jag försöker ibland hjälpa upp värmen i huset med några värmeljus men effekten är inte imponerande. Vissa exemplar brinner också med en nästan osynlig låga och i hela 12 timmar.

Häromdagen kom frun hem med några gamla marschaller hon hittat på en loppis. Det visar sig att samma fenomen drabbat även den produkten. Marschallerna var säker 20 år gamla och man kunde tydlig se vad produktutvecklingen ställt till med. Diametern var ungefär som idag men höjden och mängden bränsle var minst det dubbla! Veken skulle jag säga är minst 3 ggr så tjock vilket resulterar i en betydligt större låga. Marschallen brinner som en lite fackla i natten och en modern ser löjligt liten ut i jämförelse. Ville bara säga det.
Man tackar för upplysningen. Var först rädd att du skulle böjar räkna på skillnad i kWh :)
 
  • Gilla
  • Haha
Mr.fluff och 7 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man tackar för upplysningen. Var först rädd att du skulle böjar räkna på skillnad i kWh :)
Jo det följer ju liksom i nästa steg. :) Preliminära data antyder att effekten har gått från 50 watt till 35 watt i ett standard värmeljus.

För marschaller skulle jag skatta att effekten är halverad.
 
  • Gilla
Peerty och 2 till
  • Laddar…
Fattar inte, ville du att den skulle brinna kraftigare?
Eller är du glad över att den brann med mindre kraft?

Snälla, skippa uträkning på energi från marschallen! Räkna med att du får elda för kråkorna för den är väll ändå avsedd för utomhusbruk.

Edit; inlägget avser marschallerna då…
 
  • Gilla
H.O.
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Fattar inte, ville du att den skulle brinna kraftigare?
Eller är du glad över att den brann med mindre kraft?

Snälla, skippa uträkning på energi från marschallen! Räkna med att du får elda för kråkorna för den är väll ändå avsedd för utomhusbruk.

Edit; inlägget avser marschallerna då…
Eller kanske rent ut sagt ’det var bättre förr’ 😅
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Fattar inte, ville du att den skulle brinna kraftigare?
Eller är du glad över att den brann med mindre kraft?

Snälla, skippa uträkning på energi från marschallen! Räkna med att du får elda för kråkorna för den är väll ändå avsedd för utomhusbruk.

Edit; inlägget avser marschallerna då…
Brinna kraftigare. När jag nu kan jämföra en gammal marschall med en ny blir det uppenbart hur mycket mer effektfull en gammal är med dubbel låga. Detsamma gäller för värmeljus imo.

BTW när jag grottade ner mig i nätet hittade jag en test för just värmeljus där men helt betygsatte efter brinntid och pris. Hur mycket ljus eller värme som spreds fanns inte ens med som kriterie.

En gissning är då att vi i snar framtid får 10 timmars brinntid men att total mörkläggning krävs för att övht se nått
 
Redigerat:
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Brinna kraftigare. När jag nu kan jämföra en gammal marschall med en ny blir det uppenbart hur mycket mer effektfull en gammal är med dubbel låga. Detsamma gäller för värmeljus imo.
Lovar någon tillverkare något som du ej fått?
Är man så kräsen kring en marschall så lär man nog granska ett datablad innan tänker jag…

Jag hade nöjt mig med att den gick att tända, men det är ju bara jag! :)
 
  • Arg
  • Haha
Snygg Sandra och 1 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Jag hade nöjt mig med att den gick att tända, men det är ju bara jag! :)
Har du samma kravspec på en lampa eller ett element?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Har du samma kravspec på en lampa eller ett element?
Skall du använda marschallen som uppvärmningkälla?

Nej, givet kan inte samma kravspec finnas.
Två helt olika produkter.
 
  • Arg
Masthugg
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Skall du använda marschallen som uppvärmningkälla?

Nej, givet kan inte samma kravspec finnas.
Två helt olika produkter.
Det kan man göra. Här kaffepannan på en campingkamin med marschall.

Men som jag skriver i första inlägget, det ser olika bra ut.
 
  • En brinnande eldstad med en koppartekanna ovanpå. Inomhus, hemtrevlig atmosfär, mörker utanför fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Älska
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
hsd
Det stämmer, jag köpte 8-timmars värmeljus för 20 år sedan och då var det en cm paraffin över plåten och de funkade bra i ljuslyktor ute på vintern men de man får tag på idag brinner knappt och de funkar inte alls ute å vintern
 
  • Gilla
Leif BJ Landberg och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Förr i tiden brann alla värmeljus i 4 timmar men numera går det knappt att hitta den typen. Istället brinner de 6 eller tom 8 timmar. Det låter ju bra på pappret men för att uppnå detta har vi inte fått mer parafin för pengarna utan en mindre veke. Jag försöker ibland hjälpa upp värmen i huset med några värmeljus men effekten är inte imponerande. Vissa exemplar brinner också med en nästan osynlig låga och i hela 12 timmar.
Vi gjorde samma konstaterande förra vintern. Att få fart på ett halvförbrukat ljus verkar dessutom omöjligt.
Vi köpte massa olika fabrikat och jämförde. Det visade sig att det fortfarande finns värmeljus som brinner med klar och rejäl låga. Men nu kommer vi nog inte ihåg vilka det var... 🙄
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Samma som med precis allting annat. Ekonomin fungerar så - varje år ska det effektiviseras. Ett trick att höja priset är som med chocklad. Man tar bort några enstaka gram. Sedan har man fått ner vikten men priset är oförändrat eller inte sänkt i motsvarande värde. När dessa steg tagits och kunden känner att chokladen är liten introducerar du XL, vilket är chokladen som den var från början men för ett högre pris. Titta på MAX hamburgare. Idag är en dubbelburgare värd långt över 120kr med meny. Detta var en standardburgare förr. Sedan tog man bort det stora köttet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
När jag köpte min segelbåt, så följde de med en hållare värmepanel för 8 värmeljus.
Sån skit.

Installerade en ordentlig dieselvärmare på 2 kw.

Ja, herrejösses de va grejjer det!
Funkar fint i båten ned till 0 grader utetemp.
Säg den marchall som gör det.

Kör igång den ikväll, men bara för att bli av med lite fukt.

Fattar inte att folk sysslar med lullull, typ grova stearinljus och fotogenlampor.
Dessa ger ljus, o knappt förnimbar värme.
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
hsd
Nähej Du
Värmeljus använder vi för myset, innomhus nuförtiden, tidigare var det både ljuslyktor och små värmeljusglas utomhus
Marschaller funkar inte med hundar som springer runt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.