Hej,

Ska installera en extra WC i vad som idag är en klädkammare. Avloppsstammen är en bit bort, så för att få tillräckligt fall på avloppet kommer jag behöva höja golvnivån rätt rejält, inte bara i det nya WC-utrymmet utan även i befintligt badrum. Badrummet ska visserligen också byggas om, men jag vill ogärna få ett högt trappsteg in från hallen.

Funderar därför på att istället sätta kvarntoalett i det nya WC-utrymmet, så blir fallet på avloppet en icke-fråga. Har någon här erfarenhet av det? Det finns ju modeller som ser riktigt snygga ut, se exempel i länk. Hur lik är upplevelsen en vanlig WC? Vad är skillnaden förutom att kvarnen låter?

Jag får intrycket av filmen att toaletten pumpar skålen full med vatten innan malningen startar, är det så? Hur fräscht känns det i så fall? Lite som att uppleva "stopp-i-avloppet-spolning" varje gång, eller okej?

Funkar kvarntoaletter bra över tid, eller blir det ofta stopp eller problem med kvarnfunktionen efter något år?

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...-sanicompact-comfort-silence-ecoplus/p-668488
 
Kommunalt avlopp eller egen rening, kommunalt spelar det ingen roll om du maler ner skiten. Men om du har eget avlopp ska du inte mala ner det. Det blir som välling och micropartiklar som går ut och täpper till infiltrationen.
 
J jonaserik skrev:
Kommunalt avlopp eller egen rening, kommunalt spelar det ingen roll om du maler ner skiten. Men om du har eget avlopp ska du inte mala ner det. Det blir som välling och micropartiklar som går ut och täpper till infiltrationen.
Beklagar att jag missade nämna det. Projektet handlar om en lägenhet, i brf ansluten till kommunalt avlopp.
 
BRF får du förändra i LGH utan styrelsens godkännande
 
J jonaserik skrev:
BRF får du förändra i LGH utan styrelsens godkännande
Nej, givetvis ska jag inhämta styrelsens godkännande. Men innan jag kan göra det behöver jag veta vad jag vill göra. Därav min fråga.
 
Inga problem att ha en kvarn., det som kan bli problem är att koppla på stammen som normalt är inbyggd i något schakt. Kanske i badrumsväggen eller köksväggen och kakel/snickerier är på plats. Det är största utmaningen för dig.
 
J jonaserik skrev:
Inga problem att ha en kvarn., det som kan bli problem är att koppla på stammen som normalt är inbyggd i något schakt. Kanske i badrumsväggen eller köksväggen och kakel/snickerier är på plats. Det är största utmaningen för dig.
Med kvarnen behöver jag väl inte gå på 110-stammen? Jag kan gå på t.ex. vid befintligt 75-avlopp till badkar. Som jag skrev från början ska badrummet också byggas om så det är inget problem.

Min fråga handlade främst om upplevelsen av att använda (och över tid eventuellt behöva reparera) en kvarntoalett. Eftersom jag knappt någonsin använt en sådan själv.
 
Att gå på 75 mm TJA så brukar man inte göra, utan 110 mm, det fungerar nog med att gå på 75 mm med. En kvarn ( finns en Saniflo + några till ) maler ner skiten och pumpar det vidare. Problemet ligger i att det är en knivsats i den ( ser ut som kniven i en mixer ) + pump. och den kan bli slö, kanske om ett par år. Det som inte kvarnen gillar är tamponger/pappershandukar eller om ungarna spolar ner en rulla toapapper eller leksaker, har hänt förr på 110 mm och det blir tvärstopp, lika blir det i kvarnen.
 
J jonaserik skrev:
Att gå på 75 mm TJA så brukar man inte göra, utan 110 mm, det fungerar nog med att gå på 75 mm med. En kvarn ( finns en Saniflo + några till ) maler ner skiten och pumpar det vidare. Problemet ligger i att det är en knivsats i den ( ser ut som kniven i en mixer ) + pump. och den kan bli slö, kanske om ett par år. Det som inte kvarnen gillar är tamponger/pappershandukar eller om ungarna spolar ner en rulla toapapper eller leksaker, har hänt förr på 110 mm och det blir tvärstopp, lika blir det i kvarnen.
Jag har förstått att risken finns med att fel grejer i toan kan sabba kvarnen. Detta projekt handlar om ett litet lägenhetshushåll, 2 vuxna personer utan barn. Då borde man kunna ha disciplin att låta bli tamponger och pappershanddukar i toaletten, tänker jag,
 
  • Gilla
Johan_a123
  • Laddar…
Tja! Har du installerat kvarntoaletten? Går själv i tankarna att installera en kvarnpump/kvarntoalett fast i min källare :)
 
Hej! Jag kom tillräckligt långt i projektet för att landa i att jag tror lösningen kan bli bra. Toaletterna med inbyggd kvarn tror jag man ska undvika, eftersom upplevelsen i skålen då blir en helt annan, som beskrivet tidigare i tråden. Bättre upplevelse blir det med en separat kvarnpump/toalettpump placerad efter toaletten. Då kan man ha en helt vanlig toalett. Upplevelsen blir den helt vanliga, med enda skillnaden att man hör kvarnen gå igång efter spolning.

Kvarnpumpen behöver få plats någonstans, och den behöver göras åtkomlig för service. Det är av detta skäl som jag valt en annan lösning för mitt projekt. Jag insåg att jag faktiskt har en möjlighet att bygga in ett 110-rör längs en vägg, och bygga ut nämnda vägg lite grand så att det inte syns så mycket. Det kommer inte göra väsentligt mer intrång i mitt badrumsytrymme än vad kvarnpumpen skulle göra, och då slipper jag ha pump.

Men i ett utrymme där det inte alls går att få till en lösning med fall till avloppet skulle jag inte tveka att installera en kvarnpump, baserat på det jag lärt mig.
 
  • Gilla
Johan_a123
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Hej,

Ska installera en extra WC i vad som idag är en klädkammare. Avloppsstammen är en bit bort, så för att få tillräckligt fall på avloppet kommer jag behöva höja golvnivån rätt rejält, inte bara i det nya WC-utrymmet utan även i befintligt badrum. Badrummet ska visserligen också byggas om, men jag vill ogärna få ett högt trappsteg in från hallen.

Funderar därför på att istället sätta kvarntoalett i det nya WC-utrymmet, så blir fallet på avloppet en icke-fråga. Har någon här erfarenhet av det? Det finns ju modeller som ser riktigt snygga ut, se exempel i länk. Hur lik är upplevelsen en vanlig WC? Vad är skillnaden förutom att kvarnen låter?

Jag får intrycket av filmen att toaletten pumpar skålen full med vatten innan malningen startar, är det så? Hur fräscht känns det i så fall? Lite som att uppleva "stopp-i-avloppet-spolning" varje gång, eller okej?

Funkar kvarntoaletter bra över tid, eller blir det ofta stopp eller problem med kvarnfunktionen efter något år?

[länk]
Hej, min upplevelse är att det funkade bra. Dock diskreta nattbesök hördes ju ganska tydligt då de låter en heldel.
Var ingen stopp i avloppet effekt alls.

Enda problemet jag hade var när ung familjemedlem funktionsprovade den med hjälp av grenar. Efter det blev den sig aldrig lik men svårt belasta kvarnen för det.

Tänkbart är att man ej skall ha för grovt rör ut ifrån den. ”Om jag minns rätt”.

Hade den ansluten till avloppet under handfatet och det funkade kanon.
 
  • Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att gå på 75 mm TJA så brukar man inte göra, utan 110 mm, det fungerar nog med att gå på 75 mm med. En kvarn ( finns en Saniflo + några till ) maler ner skiten och pumpar det vidare. Problemet ligger i att det är en knivsats i den ( ser ut som kniven i en mixer ) + pump. och den kan bli slö, kanske om ett par år. Det som inte kvarnen gillar är tamponger/pappershandukar eller om ungarna spolar ner en rulla toapapper eller leksaker, har hänt förr på 110 mm och det blir tvärstopp, lika blir det i kvarnen.
Vad gör man om man spolar ned något annat och det blir ”stopp” eller att den låter konstigt?
 
Problemet med de här kvarnarna är om det behöver service för jag har hört flertalet rörläggare som säger att de vägrar serva dem då detta med knivarna gör det riktigt farligt att öppna upp och fixa med dem så de vill inte riskera något och låter hellre bli att ta på sig sådana jobb vilket då kan göra det svårt att få fixat den om det blir stopp eller knivarna blir slöa.
 
J Jasmine 92 skrev:
Vad gör man om man spolar ned något annat och det blir ”stopp” eller att den låter konstigt?
Hej.
Tidigare modell var lätt göra rent. Bröt strömmen och tog av locket tog bort den och spolade rent den. Känner ej till om det blivit besvärligare öppna de senare modellerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.