Det kanske kan göra någon deal på tex ett smart dörrlås och be firman skicka med larnet utan ”svenskt påslag”?
Såg larmpanelen för ca 6000kr för ett som dock inte passar svenska marknaden.
 
Någon som har en IQ panel 4 och kan berätta om det är något att ha?

Har nu ett system med en powermaster 33 som huvudenhet och 2G/3G nätet släcks ju ned så måste fixa en lösning med 4G istället. Ena alternativet är ett nytt instickskort till min powermaster 33, kostar 3-4000:- tydligen enligt företaget där jag har köpt mina andra saker.
Alternativt att jag byter ut min powrmaster mot en IQ panel 4 (17000:) eller IQ hub 4 (15000:), får 4000:- i rabatt om jag byter in min powermaster 33.

Kostnaden för IQ panel/hub är ju hutlöst om jag skulle säga det själv. Betalade 20tusen för hela mitt nuvarande system för 6år sedan som inkluderar huvudenhet, extra manöverpanel, 3 kameror, 6 rökdektorer och 5 magnetkontakter.
Annars så kanske man bara ska förlita sig på att bredbandsuppkopplingen funkar om larmet skulle gå. Kanske köpa sig en UPS istället för att sätta på fiberkonvertern+router så att den fortsätter att fungera om någon skulle bryta strömmen i huset...

Har ni några kloka råd att ge till mig? :thinking:
 
Sitter i samma situation...
Ny 4G modul för 3.000:- eller runt 11k (får 4k i inbyte för PowerMaster 10) för en IQ Hub.
Sedan tillkommer månadskostnad för Alarm.com?! Som ska kunna ersätta både Homey och Home Assistan.
Jag ser att LåsShopen säljer IQ Hub för 8k.
Länk https://lasshop.se/produkt/qolsys-iq-hub/
Det lutar åt ny 4G modul så får systemet rulla några år till.
 
Jag sitter nu också i samma sits. Jag har att (senast imorrn) nappa på ett erbjudande att "byta in" min powermaster 10 och betala nånstas 13000 för att få den uppgraderad, plus en månadskostnad på 99kr.

Jag vet inte hur sugen jag är att integrera hemmet med larmet, jag skulle iofs vilja ha en signal från larmet om det är på eller avlarmat, men det har jag lyckats få att funka genom mailaviseringar till home assistant (nu har min home assistant server tagit semester, men jag kan få det att funka igen).

Jag är i samma sits som dig som gömt centralenheten, jag har en kod-dosa vid dörren och centralenheten placerad på ett säkert ställe, jag tycker det känns snyggare och bättre än en stor blaffa vid dörren.

Dessutom jobbar vi hemma rätt mycket och är sällan på semester då vi har en katt som är svår att göra av. Så vårt hus är nästan alltid någon i.
 
Hur har ni gjort? Försöker lista ut att alla befintliga enheter från mitt Powermaster verkligen fungerar i IQ Hub t.ex.
Funkar det att larma av och på via KP-141 PowerG dvs den enkla key paden. Har nämligen 2st sedan förut och vill sätta IQ huben undangömd.
 
Ingen med någon IQ modell?
 
Någon som bytt till denna nya enhet?

Gillar inte (som redan diskuterats) att den ska sitta innanför dörren och ha en massa lull lull. Larmet vill jag ha som larm, jag vill gärna ha status (larm, borta, hemma osv) till någon annan tjänst (home assistant) men inte tvärt om, att larmet ska spela musik och styra lampor. Larmcentralen har jag på ett "dolt" ställe och det är jag nöjd med.

Det lutar åt att jag bara skiter i detta och låter den fortsätta mot IP/fiber som ändå har UPS och troligen funkar om inte hela området släcks ned (och då finns finare hus än mitt att passa på och göra inbrott i).
 
Suhagg Suhagg skrev:
Ingen med någon IQ modell?
Jo. Bytte i höstas från Powermaster 10.
 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Någon som bytt till denna nya enhet?
Jag. Har den innanför dörren. Hade Powermaster10 förut dolt men med touchpanelen KP160N innanför dörren så det är ingen större skillnad på den delen.....
 
K Kane skrev:
Jo. Bytte i höstas från Powermaster 10.
Har du kvar alla sensorer från tidigare? Allt funkar och vad har du?
Kp160 funkar bra med IQn?
Vilken modell av IQ köpte du, samt varifrån?
 
J JohanLun skrev:
Någon som bytt till denna nya enhet?

Gillar inte (som redan diskuterats) att den ska sitta innanför dörren och ha en massa lull lull. Larmet vill jag ha som larm, jag vill gärna ha status (larm, borta, hemma osv) till någon annan tjänst (home assistant) men inte tvärt om, att larmet ska spela musik och styra lampor. Larmcentralen har jag på ett "dolt" ställe och det är jag nöjd med.

Det lutar åt att jag bara skiter i detta och låter den fortsätta mot IP/fiber som ändå har UPS och troligen funkar om inte hela området släcks ned (och då finns finare hus än mitt att passa på och göra inbrott i).
Det verkar vara svårt att hitta några bra forum eller liknande för IQ. Har massa frågor men det är rätt dåligt med folk som har panelen och har någon diskussion kring den.
 
Jag tror helt enkelt jag avvaktar då... Det fortsätter funka med IP även om 3g går ner...
 
Suhagg Suhagg skrev:
Har du kvar alla sensorer från tidigare? Allt funkar och vad har du?
Kp160 funkar bra med IQn?
Vilken modell av IQ köpte du, samt varifrån?
IQ Panel 4.
Kameradetektorer K9 PG2, Utomhussiren, Rökdetektorer PG2 och magnetkontakter MC-302V PG2 är återanvänt från Powermastertiden. KP160 sålde jag för den behövde jag inte längre men den funkar med IQ Panel 4.
Köpte från Protexus.
 
K Kane skrev:
IQ Panel 4.
Kameradetektorer K9 PG2, Utomhussiren, Rökdetektorer PG2 och magnetkontakter MC-302V PG2 är återanvänt från Powermastertiden. KP160 sålde jag för den behövde jag inte längre men den funkar med IQ Panel 4.
Köpte från Protexus.
Tack. Låter rätt likt det jag har.
Kan man ha 2st zoner, tex hus och garage och sedan bara larma på garage separat via appen?
 
Suhagg Suhagg skrev:
Tack. Låter rätt likt det jag har.
Kan man ha 2st zoner, tex hus och garage och sedan bara larma på garage separat via appen?
Ja, det skall gå att göra mha scener. Har inte gett mig på det än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.