Hej!

Renoverade köket förra året, blev klart i slutet av december. Tog in hantverkare för detta.

Ett av de sista momenten var att koppla in VVS. Blandaren jag köpte blev blev en Primy Steel Access med utdragbar pip, den verkade robust. Rörmokaren lyckades koppla varmt och kallt åt fel håll, inte mer med att han fixade det efteråt.

De senaste tre veckorna har pipen börjar hoppa ut i tid och otid ur blandaren, tillverkaren säger att det är någon tyngd som kan behöva justeras. Men den läcker vatten också! Längst ner, precis vid ringen nedanför diskmaskinsavstängningen kan man se att det kryper fram vatten (se bilder). Det här är inte stänk från disken, jag kan komma ner på morgonen och spola rakt ner i vasken och se vatten komma fram.

Bänkskivan börjar se lite påverkad ut just runt blandaren, så jag misstänker ju den starkt nu! Är i det närmaste manisk på att torka av den och har oljat in den 3-4 gånger sen slutet av december.

Någon som har någon känsla för om det kan vara blandaren som sipprar ut vatten och luckrar upp bänkskivan?

Mvh
Micke
 
  • Guldfärgad köksblandare med vattenläcka vid bänkskivan och kakelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Guldfärgad köksblandare på träbänkskiva med tecken på vattenläckage nära dess bas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Primy Steel Access köksblandare med synlig vattenläckage vid basen på en träbänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskyddades träet i hålet innan blandaren monterades?
 
Violina Violina skrev:
Fuktskyddades träet i hålet innan blandaren monterades?
Hej, och tack för svar!
Bra fråga! Eftersom jag tog in hantverkare till 100% på totalentreprenad så förutsätter jag det, men det vet jag inte.
 
M Mikalagua skrev:
Hej, och tack för svar!
Bra fråga! Eftersom jag tog in hantverkare till 100% på totalentreprenad så förutsätter jag det, men det vet jag inte.
Krävs ju inte jättemycket fukt på obehandlat ändträ för att det ska bli fult..
Tänk lite kondens på armaturen som sugs upp av bänkskivan.. spelar ingen roll hur mycket du oljar för problemet är isåfall bortom dit oljan når..
Kranen tätar med största sannolikhet med en o-ring mot skivan, så vatten "uppifrån" bör inte vara problemet.. tyvärr..
 
  • Gilla
Mikalagua
  • Laddar…
Hur gick det med blandaren? Fick ni ordning på läckaget till slut?

Vet att det är en gammal tråd, men blev nyfiken då vi har exakt likadan blandare med samma problem...
 
K K0nstrukt0ren skrev:
Hur gick det med blandaren? Fick ni ordning på läckaget till slut?

Vet att det är en gammal tråd, men blev nyfiken då vi har exakt likadan blandare med samma problem...
Hej. Fick ni någon lösning på ert problem. Jag har fått samma problem på vår badrumsblander från Primy. Efter 6-7månader.
 
  • Närbild på en Primy badrumsblandare med tydliga tecken på slitage eller fel efter 6-7 månader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är den 6-7 månader gammal så reklamera den
 
T tergo skrev:
är den 6-7 månader gammal så reklamera den
Vet du vem som brukar stå för kostnaden av demontering/monterimg?
 
O osk skrev:
Vet du vem som brukar stå för kostnaden av demontering/monterimg?
har du garanti eller godkänd reklamation så är det säljaren som skall stå för kostnaden
sen kan det vara att där sitter en insats i som behöver bytas då behöver man inte demontera själva blandaren
 
  • Gilla
osk
  • Laddar…
M Mikalagua skrev:
Hej!

Renoverade köket förra året, blev klart i slutet av december. Tog in hantverkare för detta.

Ett av de sista momenten var att koppla in VVS. Blandaren jag köpte blev blev en Primy Steel Access med utdragbar pip, den verkade robust. Rörmokaren lyckades koppla varmt och kallt åt fel håll, inte mer med att han fixade det efteråt.

De senaste tre veckorna har pipen börjar hoppa ut i tid och otid ur blandaren, tillverkaren säger att det är någon tyngd som kan behöva justeras. Men den läcker vatten också! Längst ner, precis vid ringen nedanför diskmaskinsavstängningen kan man se att det kryper fram vatten (se bilder). Det här är inte stänk från disken, jag kan komma ner på morgonen och spola rakt ner i vasken och se vatten komma fram.

Bänkskivan börjar se lite påverkad ut just runt blandaren, så jag misstänker ju den starkt nu! Är i det närmaste manisk på att torka av den och har oljat in den 3-4 gånger sen slutet av december.

Någon som har någon känsla för om det kan vara blandaren som sipprar ut vatten och luckrar upp bänkskivan?

Mvh
Micke
Har precis samma blandare, men min droppar från pipen, alltså den utdragningsbara pipen. Irriterande med ett droppande ljud från köksblandaren.
Med vänlig hälsning, Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.