Treo skrev:
Jag tycker man har tjatat om höjningar i flera år. En kollega band det mesta för ett par år sen. Det var ju ingen höjdare. Har slutat tro för mycket på förståsigpåare.
Hade kollegan å andra sidan bundit för ett år sedan så hade det varit en höjdare. För ca ett år sedan gick det binda på 5 år till ca 3% som bäst, hade inte varit så tråkigt att ha kanske? ;)
 
Ja det låter ju ganska ok med 3,x i 5 år. Men då har man betalat för mycket i ett år redan och vi vet inte hur länge till. Men visst det går nog hitta guldkorn.

Det är dock väldigt svårt att vara smartare än banken. Är de osäkra tar de ut en tiondel extra för säkerhets skull.
 
Treo skrev:
Ja det låter ju ganska ok med 3,x i 5 år. Men då har man betalat för mycket i ett år redan och vi vet inte hur länge till. Men visst det går nog hitta guldkorn.

Det är dock väldigt svårt att vara smartare än banken. Är de osäkra tar de ut en tiondel extra för säkerhets skull.
3% i 5 år innebär att man redan nu ligger hyggligt till och efter 1-2 räntehöjningar till ligger väldigt bra till.

Banken gör ingen bedömning av framtida räntor när de sätter de bundna räntorna utan de följer bara marknadsräntorna och det handlar alltså inte ett dugg om att vara smartare än banken. Banken förlorar inte ett dugg på sina bundna lån även om räntan om ett halvår stiger till 50%, eftersom de bara förmedlar lån och inte själva tar någon marknadsrisk (se andra trådar för hur detta fungerar).
 
Intressant. Jag hittar ingen sådan tråd men gissar att visst måste väl någon stå bakom och ställa säkerhet och de lever väl på att sätta rätt "odds".
 
Treo skrev:
Intressant. Jag hittar ingen sådan tråd men gissar att visst måste väl någon stå bakom och ställa säkerhet och de lever väl på att sätta rätt "odds".
Kolla sista inlägget i tråden: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted1

De som "sätter odds" för den framtida ränteutvecklingen är alla som deltar på räntemarknaden, vilket inkluderar alla oss som sparar och lånar. Genom vårt beteende visar vi vad vi tror och den samlade tron resulterar i marknadsräntorna.
 
Jag har nu förhandlat med handelsbanken, fsb och nordea. Den bank vi har nu, fsb verkar inte vilja ha kvar oss  >:(

Vi ska sprida bindningstiderna ganska friskt men även ta rörligt.

fsb -      rörligt 3,15 - 3 år 4,32 - 5 år 4,59 - 8 år 4,73
shb -      rörligt 3,20 - 3 år 4,25 - 5 år 4,45 - 8 år 4,7
nordea - rörligt 3,15 - 3 år 4,23 - 5 år 4,57 - 8 år 4,98

Tänk om vi kunde bundit för ett halvår sen  :)
 
vi fick från fsb 2.76 rörligt, 4.18 fem årig och 3.83 treårig. vi ska låna 1.325000. vi har då rabatt genom älvsbyhus på 0.6. vi ska lägga allt bundet på tre och fem år
 
therese82 skrev:
vi fick från fsb 2.76 rörligt, 4.18 fem årig och 3.83 treårig. vi ska låna 1.325000. vi har då rabatt genom älvsbyhus på 0.6. vi ska lägga allt bundet på tre och fem år
Har du fått dom räntorna nyligt?

Är siffrorna du skrivit med eller utan rabatten på 0,6?

Det skiljer 25000 till det vi ska låna  :)
 
har redan svarat dig men kan skriva igen ;) det är med rabatten på 0,6
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.