Är tacksam för synpunkter kring var vi lämpligtvis placerar två garderober i ett sovrum (i vårt 1,5 plans hus med snedtak 45 gr, takfot 85 cm). Dessa sovrum ingår i en utbyggnad som vi ska göra av vårt hus, så vi behöver ha garderobsplaceringen klar för oss för att kunna besluta om dörrplacering, väggar odyl.

Har fem alternativ som vi bollar runt med, vilka vi har försökt skissa upp på bifogat dokument.

Vad rekommenderar ni med hänsyn till möblerbarhet, ljusinsläpp, ingång i rummet odyl?
 
  • Bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog satsa på 2:an (alternativt 1:an) eftersom det ger bäst möjlighet att placera ett skrivbord framför fönstret. 3:an omöjliggör detta eftersom det då inte går att komma in i garderoberna. 4:an är något bättre, men vad skall väggen mellan dörr in till rum och garderob användas till? 5:an ser tight ut med dörrarna in till rummet + att det kan bli problem med takhöjden.
 
Jag tänkte kasta in en helt annan lösning. Är det viktigt för er att ha full höjd på garderoberna? Annars kanske det är bättre att göra något med skjutdörrar under snedtaket och få så mycket yta som möjligt i rummen med den höga takhöjden? (Alltså inget av de fem förslagen.)
 
Tack för era synpunkter, Pepparkaka och Pinebar!

Pepparkaka: Hade inte tänkt på att skrivbordsplacering vid fönstret omöjliggörs vid alternativ 3 (och 4 i ena rummet), så de alternativen känns nu tveksamma av den anledningen. Tack för den insikten!

Pinebars inlägg med ett nytt alternativ under snedtaket är helt klart intressant, vi funderar skarpt på detta också nu. Kanske kan vi använda utrymmet i krypvinden också med djupa lådor eller så längst ned i garderoben... Har någon erfarenhet av detta?

Tacksam för fler synpunkter, vår suddiga värld blir allt klarare.... :)
 
Trollebo skrev:
Kanske kan vi använda utrymmet i krypvinden också med djupa lådor eller så längst ned i garderoben... Har någon erfarenhet av detta?
Funkar i många fall, men det beror på hur isoleringen ligger. Normalt tror jag dock att de flesta hustillverkar har isoleringen utanför kattvinden. Likaså kan det bli problem eftersom detta utrymme vanligtvis används till rördragning av vatten och ventilation. Exakt hur det görs beror på var badrummet på övervåningen ligger, installationerna på nedervåningen, eventuellt FTX-system etc.Det är inte alls osannolikt att det funkar utmärkt i ena rummet, men inte i andra...
 
Jag röstar för alternativ 5, men med en bredare garderob och inte två "vanliga". Är uppvuxen i ett sådant rum och jag uppskattade den lilla vrån bredvid garderoberna! Man har då hela fullhöjdsväggen till t ex hyllor och skrivbord plus att jag tycker att det är viktigt med fönstret i siktlinjen när man kommer in i ett rum.
 
Just nu är vi inne på en variant på alternativ 5!

Vi funderar på att ha en garderob (kanske lite bredare, som Ella föreslog), men att även sätta lägre skåp (typ "köksskåp") med garderobsinredning i under snedtaket.

Dessutom har vi tankar på att försöka använda krypvinden som förvaring också, genom att sätta skjutdörrar på den väggyta som blir "fri" från möbler och ha garderobsinredning där innanför.

Synpunkter?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.