Hejsan!

Detta är min första tråd på detta forum. Fått väldigt mycket tips och råd här tidigare, så hoppas på att kunna få lite hjälp här också.

Jag ska alldeles strax påbörja en renovering av mitt kök som jag har i stugan. I samband med detta, så ska jag även flytta diskhon. Diskhon skall flyttas ungefär en 100-130 cm.

Det är ett IKEA kök som skall monteras, och som jag förstår det så har det en sockelhöjd som är lägre än standard, så kan bli svårt att dra under skåpet. Jag kommer därför att dra det bakom ena lådan, och eventuellt korta av den lådan om det en får plats. Jag har bifogat en bild på IKEA-ritningen, och markerat ut nuvarande platsen på diskho och avlopp.

Stugan ligger en bit bort, och närmsta affär för att inhandla matrial är 2 timmar enkelväg bort, så jag hoppas på att ha lite tur med att kunna köpa med mig det matriel jag behöver när jag är påväg upp dit.

Jag är nybörjare på allt detta, men har tid till att bråka - och lite hjälp på plats om jag kör fast med själva utförandet.

Har ni några tips och tricks att komma med?
Hur bör min handlingslista för vad jag behöver se ut?
Finns några standardstorlekar på rör? Går det att se på bilderna vad som sitter där idag?

Tack på förhand!
 
  • Ett rörigt underskåp med vattenledningar, kablar och hushållsobjekt, såsom flaskor och en kvast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör under en handfat, avlopp, slitage, elektriska sladdar, en stoppkran, behöver eventuell rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trångt utrymme under en diskbänk med rör, kablar och en diskborste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild under diskbänk, synliga vattenrör, avlopp och kopplingar med lite smuts och fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modellering av kök, vita skåp, svart diskho, spis, tomma hyllor, text "Nuvarande plats" med pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men att korta av en IKEA-låda är ju inte så lätt.
Går det inte dra om röret i golvet?
 
Kan dessvärre inte dra om rören i golvet!

Jag fick tips av IKEA Om ett IKEA-hack dock som skulle fungera. Den smala lådan som finns mellan hörnet och diskbänken kan man flytta upp inredningen i. Genom att flytta upp inredningen 10-12 cm så får jag plats med rör under lådan.
 
Finns ju Ikea lådor som inte är så långa också.. tar man lådor för smalare skåp så blir det kanon

Jag gjorde så i mitt kök i skåpet där jag har golvvärmepumpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.