Sitter och funderar på om det är värt att göra det själv, någon som gjort och kan dela med sig av lite erfarenheter?
Har redan en kamin stående, är kanske därför man står längst ner på firmornas listor, de har väl att göra med dem som också köpt sin kamin kan man tänka. Men det vore ju fint att ha en kamin i vinter.

Hur som så är min plan enligt följande:

Har vad jag tycker fina kanaler, inget konstigt där.
Tänker jag drar igenom något för att se så det är fritt hela vägen och att jag kommer igenom med ett 120-rör.
total längd bör bli 6,5-7m
Ansluter med bottenkona och ett beslag i toppen, fyller med vermikulit.
Men nu blottar jag min okunskap, sedan då?
Jag kan mura in en anslutningsstos där jag ansluter kaminen, hur långt under bottenkonan är det rimligt?
Hur gör jag med sotning, öppnar ett hål längre ner gör en botten och sätter en sotlucka?

Hur väljer jag kanal? Har tidigare varit vedspis och typ frånluft samt en 3:e kanal på den sidan murstocken (totalt 6 kanaler)

Nåt annat att tänka på?

Huset är från 1930 med murstock.
Används idag till pelletspanna, frånluft i ett badrum, samt imkanal. kan man "välja fritt" på övriga kanaler

Pratat med sotaren och han tyckte väl att ett insatsrör lät bra.
Även skickat en anmälan på kaminen men den har ju inte nåt med själva skorstenen att göra.
 
  • Hörn av rum med synlig väggskada och exponerade tegelstenar, mörkt golv, vita lister, mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pågående renovering, nakna tegelväggar, träbjälkar i taket, avtäckt golv, rörinstallation och en dammsugare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lång smal passage mellan tegelväggar, suddig närbild, fokus på avstånd, dunkel belysning, rör sig mot öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett smalt, djupt, vertikalt hål sett mellan gallerstänger, med fokus på avståndet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullet
Vår kamin sotas genom kaminen, så det behövdes ingen sotlucka på den sidan. Annars gjordes installationen som du beskriver, ta upp hål till kanalen, sätt in bottenkona och montera inmurningsstos under den där kaminen ansluts.

Tänker du ansluta röret uppe vid det befintliga hålet eller fortsätter kanalen nedanför så du tar upp ett nytt? Om du får en bit utanpåliggande rör kan man ju sätta sotlucka i det också.
 
Nä jag tänker nog en kanal närmare väggen till vänster, vill ställa kaminen ganska så in i hörnet.
Tror inte sota genom kaminen är möjligt, är en westbo classic så anslutningen är på 170cm
Ska man sota via anslutningen behöver ju röret ansluta mot stosen iaf och det verkar inte riktigt vara ett alternativ efter lite googlande efter hur mycket det rekommenderas att böja ett insatsrör osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.